Een parfum cadeau krijgen is altijd leuk, maar de persoon die het cadeau geeft moet jou wel goed kennen. Niets is zo persoonlijk als het kopen van een parfum en dus ook heel erg lastig. DKNY heeft hier nu een oplossing voor bedacht. Een nieuwe app die via Facebook verkrijgbaar is: DKNY Scent Finder. Om […]

04:41 - 02:48
luistertijd 04:41 - leestijd 02:48

Een parfum cadeau krijgen is altijd leuk, maar de persoon die het cadeau geeft moet jou wel goed kennen. Niets is zo persoonlijk als het kopen van een parfum en dus ook heel erg lastig. DKNY heeft hier nu een oplossing voor bedacht. Een nieuwe app die via Facebook verkrijgbaar is: DKNY Scent Finder. Om van deze app gebruik te mogen maken moet je de pagina eerst ‘liken’.

Op de app worden een aantal vragen gesteld over de persoon waarvoor het parfum bestemd is. Op basis van de antwoorden zoekt de app een parfum uit die bij deze persoon zou moeten passen.

We vroegen onze parfumexpert Tanja Deurloo om deze app uit te proberen.

Tanja beschrijft:

“Vorige week zag ik in de boekhandel een boekje met reviews van vele apps op de markt. Ik heb dit boekje niet gekocht. Meestal laat ik me toch leiden door wat vrienden of collega’s aanraden als handige, grappige, nuttige of leuke apps. Opvallend genoeg zijn er weinig tot geen apps over parfums doorgedrongen tot mijn dagelijkse of zelfs wekelijkse routine (waar Wordfeud, de Bank, Twitter en Facebook zich met gemak hebben genesteld).

De apps over parfums gaan vaak over het vergemakkelijken van de keuze van de juiste geur. Voor jezelf, of voor diegene aan wie je het cadeau wilt geven. De min of meer ‘objectieve, ongebonden’ apps van Osmoz, Michael Edwards (Fragrances of the World) en Givaudan heb ik al uitgeprobeerd. Om vervolgens (nog) niet overtuigd te zijn en gewoon weer verder hun database internettoepassingen te gebruiken. Nu komen steeds meer parfummerken met een app of digitale toepassing die je leidt en verleidt tot het kopen van de juiste geur (van hun merk natuurlijk).

Eerst ‘I like’ doen

Deze week heb ik de DKNY Scent Finder uitgeprobeerd. Met een titel “Discover the perfect scent for someone special or yourself” zijn de verwachtingen hooggespannen.

De DKNY Scent Finder is niet als app gebouwd voor je tablet of smartphone, maar als onderdeel van de DKNY Facebook pagina. Direct het slimste punt van deze “Facebook app”: om het te kunnen uitproberen, moet je eerst “I like” aanvinken. Zo zijn er mij al meer dan een half miljoen andere Facebook gebruikers voorgegaan. Handig marketingtool, nu DKNY deze mensen weer actief kan benaderen! Een technisch minpuntje: op de iPhone en de iPad werkt de applicatie niet, jammer.

In het begin kun je aangeven of je voor haar of voor hem zoekt. DKNY houdt de indeling strikt gescheiden en is daardoor wat conservatief: als man draag je herengeuren, als vrouw damesgeuren.

Lifestyle-vragen

De tool is mooi visueel vormgegeven en je kunt steeds kiezen uit sfeervolle plaatjes. Zo kun je aangeven of je meer van sushi of chocolade houdt, liever een stedentrip doet dan een avontuurlijke bergwandeling, en hoe je een vrije avond bij voorkeur doorbrengt. Vermoedelijk leiden deze antwoorden niet tot grote verschillen in advies, maar dragen ze vooral bij aan de quiz/test beleving en het plezier de antwoorden te geven. De vragen op de helft van de quiz waarbij je je voorkeur voor welke geuren, akkoorden en typen moet invullen, hebben waarschijnlijk de meeste invloed op de keuze van parfum.

Als eindresultaat volgt je advies welke 2 of 3 geuren je het beste passen. Toch grappig (en juist!) dat een snelle beantwoording van de vragen bij mij het advies Donna Karan Cashmere Mist opleverde. Inderdaad een van de DK geuren die me het beste bevalt, well done DKNY Scent Finder!

Conclusie

Wat ik goed vind, is dat je door kan klikken naar verkooppunten waar het aangeraden parfum te koop is. Jammer dat nou net Nederland (nog) niet ingevuld is en je het moet doen met algemene url’s uit onze buurlanden. Adequaat ontvang je het advies ook nog op je e-mailadres, als reminder.

Op zicht een grappig marketingtool, dat vast leidt tot meer bekendheid van de DKNY geuren. Door de beperkte basis (vermoedelijk hooguit twintig geuren van hetzelfde merk) bekruipt je wel een beetje ‘Wij van wc-eend, adviseren.. wc-eend” gevoel.

Quiz’jes en testjes zijn altijd leuk om te doen. Deze Facebook app is leuk om 1 x te doen en dan weer verder te gaan met je eigen zelfstandige ontdekkingen in de wondere en rijke wereld van parfums!”

Lees hieronder meer artikelen met  geurexpert Tanja Deurloo.

Lees ook