De cijfers Zakenpraat

Stoelendans in Nederlands PR-landschap

Zo rond de jaarwisseling werden er ineens aardig wat veranderingen in PR-land aangekondigd. Klanten die al jaren bij een bureau zaten gingen weg, merken besloten zelf de PR op zich te nemen, een compleet bureau werd verkocht aan een concurrent en een ander bureau kreeg een nieuwe naam. We zetten de feiten even op een rijtje.

Van BE naar Glow

BE Company, het PR bureau van Belinda Glöckler, doet al lange tijd de PR voor merken als Sisley, Yves Rocher, Restylane en Bulgari Parfums. Aan de start van 2012 kondigde ze per e-mail aan dat haar bedrijf voortaan Glow PR zal heten. De reden is simpel: “BE Company was toch niet zo’n goede naam”, legt Glöckler uit. “Ik heb hem destijds gekozen omdat de letter BE te maken hebben met mijn voornaam en met beauty, Maar mensen zagen dat er niet in. De naam zei ook niets over PR. En dus wilde ik een andere naam. Dat is Glow PR geworden. Het heeft wat meer glamour en het woord ‘PR’ zit er in.”

Tegelijkertijd met de naamsverandering kregen we te horen dat Glöckler niet langer verantwoordelijk is voor de PR van Yves Rocher. Ze legt uit waarom: “Yves Rocher en ik zijn inderdaad uit elkaar gegaan. Het is een fijn merk wat ik de afgelopen jaren met veel plezier en succes onder de aandacht van de beautypers heb gebracht. Helaas zijn wij niet tot elkaar gekomen voor wat betreft de invulling van de werkzaamheden en strategie voor 2012 en heeft Yves Rocher voor een ander bureau gekozen namelijk WE PR in Naarden.”

Een andere grote verrassing was dat Begeer & Blaak, een Amsterdams PR bureau dat al sinds mensenheugenis bestaat en grote merken als onder meer Van Gils, Dom Ruinart, Décleor, Carita en Valmont tot haar portefeuille mocht rekenen, plotseling aankondigde haar activiteiten onder te brengen bij concurrent Coebergh Communicatie & PR.

Begeer & Blaak heft zichzelf op

Eigenares Carla Begeer kondigde per e-mail het nieuws aan dat ze volledig stopt met haar bedrijf en gaf als reden dat ze het tijd vond voor iets anders: “De tijd is voor mij aangebroken om het roer om te gooien en een andere koers te gaan varen, mij meer te focussen op andere belangrijke dingen in het leven. Ik weet zeker dat Coebergh Communicatie & PR met haar kennis, creativiteit en uitgebreide netwerk naar volle tevredenheid activiteiten van Begeer & Blaak overneemt.”

Melanie van Wijk, een spil in het team van Beer & Blaak was al eerder weggegaan bij bureau. Ook zij was, zoals ze zelf zegt, toe aan iets nieuws: “Ik heb altijd met veel plezier bij Begeer & Blaak gewerkt, met leuke klanten en een te gek team. Maar het was tijd voor iets anders. Linda Botter van Maison PR is al jaren een goede vriendin van me en na een aantal gesprekken hebben we besloten om de krachten te bundelen. En daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad, we blijken niet allen vriendinnen te zijn maar we kunnen ook uitstekend samenwerken.”

Maison PR groeit uit

Van Wijk blijft met een aantal van haar klanten samenwerken: “Een aantal klanten waar ik bij Begeer & Blaak mee samen werkte, hebben er nu voor gekozen om hun PR bij Maison PR onder te brengen. Ik zie dat als een compliment, je bouwt een band op met een klant en het is leuk om te merken dat ook zij de samenwerking waarderen. En het is natuurlijk leuk dat ik ook nu kan werken voor mooie merken als Valmont, Evidens de Beauté, Carita en Décleor.”

Maison PR, een vrij jong bureau, is door de komst van Van Wijk in één klap flink gegroeid. Dat heeft zo zijn consequenties, aldus Van Wijk: “Inmiddels werken er ook een aantal mensen uit mijn oude team bij Maison PR en dus beginnen we een beetje uit het pand te groeien. We gaan dan ook verhuizen, naar de oude diamantfabriek in de Tolstraat, in de Amsterdamse Pijp. Een fantastisch pand, waar onder meer ook Glow PR van Belinda Glöckler zit. Het is erg leuk om met meerdere creatieve bedrijven in één pand te zitten, dat stimuleert je enorm. Maar hoewel ons team en ons pand groter zijn, blijft de opzet van Maison PR hetzelfde. We blijven een boetiek PR Bureau, waar journalisten en bloggers gewoon lekker binnen kunnen lopen voor informatie of om naar collecties te kijken.”

Collistar en Bio Oil gaan het zelf weer doen

Nog wat andere veranderingen: Collistar heeft besloten om niet langer samen te werken met het Amsterdamse SO PR en is druk bezig een interne PR-afdeling op te zetten. Tenslotte heeft Remark BV, producent van onder meer Vogue, Puravita, Jordan, Bio Oil, Therme Skincare, Formule W, Amando en De Vergulde Hand besloten om niet langer samen te werken met Cosmetitext. Ook Remark BV wil zelf een interne PR-afdeling opzetten.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

1 reactie

  • Ik proef, ruik, denk recessie. Bedrijven bezuinigen dan vaak op externe diensten en gaan het zelf doen.

Reageren