Psychologie Zakenpraat

Rihanna: commotie rond de ‘N*ggabitch’ – ook Nivea reageert

Tijdschrift Jackie weet wel hoe de aandacht op zich te vestigen. Neem een bekende popster, voeg daar een aantal cultuurgevoelige opmerkingen aan toe en publiceer dit artikel in het januari nummer van de Jackie. Zo is wereldnieuws geboren. BeautyJournaal heeft de feiten op een rij gezet, en ook meteen Nivea even gebeld, het concern waarmee Rihanna dit jaar een superdeal had om het 100-jarig bestaan van het merk te vieren.

Jackie schrijft een shoppingitempje met de volgende tekst: ‘Ze heb street cred, ze heb een ghetto ass, en ze heb dat gouden keeltje. Rihanna, de good girl gone bad, is de ultieme niggabitch en etaleert dat graag, en dat betekent bij haar: wat aan is, kan uit, als dat inhoudt dat ze halfnakend op het podium staat, dan is dat maar zo. Maar de Hollandse winters zijn de Jamaicaanse niet, dus kies een kledingstijl waarin je dochter -10 kan weerstaan, niet de grote zonnebril en de pornohakken, wel de tijgerprint, roze shizzle en alles dat glimt. Nu maar hopen dat ze niemand in mekaar slaat op de creche.’

Dit item is opgepikt door Parlourmagazine.com en werd vanochtend vroeg al via Facebook verspreid. Binnen no time reageerde hoofdredacteur Eva Hoeke met het volgende:

“First: thanks for all your responses. We are of course very fed up over this and especially very shocked. However I’m glad that we’re engaging in a dialogue on this page — not everybody does that. Thanks for this. Other than that I can be brief about this: this should have never happened. Period. While the author meant no harm — the title of the article was intended as a joke — it was a bad joke, to say the least. And that slipped through my, the editor-in-chief’s, fingers. Stupid, painful and sucks for all concerned. The author has been addressed on it, and now I can only ensure that these terms will no longer end up in the magazine. Furthermore I hope that you all believe there was absolutely no racist motive behind the choice of words. It was stupid, it was naive to think that this was an acceptable form of slang — you hear it all the time on tv and radio, then your idea of what is normal apparently shifts — but it was especially misguided: there was no malice behind it. We make our magazine with love, energy and enthusiasm, and it can sometimes happen that someone is out of line. And then you can only do one thing: apologize. And hope that others wish to accept it. From the bottom of my heart I say it again: we never intended to offend anyone. And I mean that.”

Ook Rihanna zelf reageerde, via Twitter, met de volgende statement:

“RIHANNA>@evajackie I hope u can read english, because your magazine is a poor representation of the evolution of human rights! I find you disrespectful, and rather desperate!! You ran out of legit, civilized information to print! There are 1000′s of Dutch girls who would love to be recognized for their contributions to your country, you could have given them an article. Instead, u paid to print one degrading an entire race! That’s your contribution to this world! To encourage segregation, to mislead the future leaders to act in the past! You put two words together with the intent of abasement, that made no sense…”NIGGA BITCH”?!….Well with all respect, on behalf of my race, here are my two words for you…FUCK YOU!!!”

Maar wat vindt Nivea hier eigenlijk van?

Rihanna stond immers dit jaar onder contract bij het concern in het kader van het 100-jarig bestaan. BeautyJournaal belde met woordvoerder Marissa Waller.

‘Ik heb via via gehoord dat er inderdaad iets aan de hand is, maar ik wist niet dat Rihanna ook al persoonlijk via Twitter erop gereageerd heeft.

Wij hebben in 2011 een hele succesvolle samenwerking met Rihanna gehad om ons 100-jarig bestaan te vieren. Onze insteek was haar geweldige muziek, die voor onze campagne is gebruikt. Daarnaast heeft ze een hele mooi huid en is ze immens populair onder jongeren, een doelgroep die ook voor ons heel belangrijk is. Ze is nooit het ‘gezicht’ van Nivea geweest.

Bekijk hier een YouTube over Rihanna en Nivea:

Op onze vraag wat ze van de rel op zich vindt, reageert Waller dat ‘Rihanna natuurlijk een echte diva is. Er zijn elke week wel schandalen. Is het niet over een huis dat ze niet meer zou kunnen betalen, dan wel weer over een kinky outfit. Dat neemt niet weg dat het vervelend is als mensen gekwetst worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat magazine Jackie dat zou doen.’

Marissa is zich er maar al te zeer van bewust dat het altijd risicovol is om met beroemdheden in zee te gaan. ‘Herinner je je de rel nog rond Kate Moss ten tijde van haar contract met Lancôme: er gingen foto’s rond waarop te zien was dat ze coke snoof.’

De redactie van BeautyJournaal herinnert zich nog de rel rond Sharon Stone die zich te politiek uitliet over natuurrampen die in 2008 het Chinese continent teisterden en zij zei dat het karma hier een rol in speelde. Huize Dior was not amused.

Waller besluit dat je altijd rekening moet houden met gevoeligheden bij verschillende doelgroepen en culturen.

Bekijk hier overigens het filmpje nog eens met mrs. Stone:

Nagekomen bericht:

Krant Trouw meldde vanavond dat Eva Hoeke als hoofdredacteur is opgestapt van Jackie. Lees hier verder.

In de Volkskrant online gaat men op 21 december 2011 nog verder in op de historische geschiedenis van het woord ‘nigga’.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren