Cosmeticaclaims De cijfers Gevoelige huid Gezicht Lichaam Make-up Natuurlijk 100% Parfum

Leveren moderne cosmetica meer huidklachten op?

Volgens branchevereniging ‘Nederlandse Cosmetica Vereniging’ is het aantal klachten aan de huid veroorzaakt door cosmetica zeer klein, ten van het aantal verkochte producten per jaar (500 miljoen producten per jaar). Het Het RIVM heeft in haar eindrapport over CESES (Consumer Exposure Skin Effects and Surveillance) in ruim 2 jaar 1700 klachten gerapporteerd.

Voor de cosmetica-industrie is het belangrijk dat huidklachten, mogelijk veroorzaakt door gebruik van cosmetica bij de fabrikant, worden gemeld. Deze klachten worden zorgvuldig geregistreerd en geëvalueerd. Naar aanleiding van klachten kunnen producten mogelijk worden aangepast. Om de daadwerkelijke oorzaak van de huidklacht (irritatie/allergie) te achterhalen, is het belangrijk dat de consument met de klacht naar de dermatoloog gaat om zich te laten testen op een allergie. Het resultaat van deze test geeft meer inzicht in de aard van de klacht en is tevens nuttige informatie voor de consument. Deze weet dan voor welk ingrediënt hij allergisch is en kan in de toekomst producten met dat ingrediënt vermijden.

Het eindrapport van CESES bevestigt de cijfers die de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) jaarlijks verzamelt in haar Veiligheidsmonitor2.  In geval van ernstige klachten zorgt CESES voor een vroege waarschuwing bij de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA). Volgens de NCV toont het systeem aan dat cosmeticaproducten op de Nederlandse markt veilig zijn.

Een korte samenvatting uit het rapport geven we hieronder:

De meest genoemde symptomen zijn roodheid en jeuk. De klachten komen vooral voor op of rondom de oogleden en in het gezicht.  De meest genoemde productcategorieën zijn huidverzorgingsproducten, haarverzorgingsproducten en make-up. Het gaat voornamelijk om dag- en nachtcrèmes, shampoos en oogmake-up (mascara, eyeliner, oogpotlood en oogmake-up remover).

Daarnaast werden relatief veel klachten over zonnecosmetica gemeld. De klachten worden meestal door vrouwen gemeld (80-90% van de meldingen). Van de mensen die hun klacht via de website hebben gemeld is 37% met de klacht naar de huisarts geweest en voor 13% was een bezoek aan een dermatoloog noodzakelijk. Slechts 17% van de respondenten gaat met het product terug naar de winkel en 10% neemt contact op met de fabrikant.

Opvallend is dat slechts 30% van de respondenten bekend is met het houdbaarheidssymbool of datum van houdbaarheid op cosmetische producten. Er worden heel weinig klachten bij baby’s en jonge kinderen gemeld. Ook over geuren komen weinig klachten binnen. Dit is opvallend omdat geurstoffen erkende contactallergenen in consumentenproducten zijn.

In een aantal gevallen (gemiddeld een kwart) blijkt uit het onderzoek dat er bij respondenten al sprake is van een onderliggende allergie of huidziekte zoals een eczeem. Voor deze groep mensen is het dus des te belangrijker om zorgvuldig om te gaan met cosmetica.

Op basis van de ernst van de meldingen uit de publieke route heeft het RIVM drie keer een attendering (early warning) uitgestuurd naar de nVWA met betrekking tot een specifiek product. Naar aanleiding van deze attenderingen heeft de nVWA contact opgenomen met de fabrikant. Op basis van de reactie van de fabrikant heeft de nVWA geconcludeerd dat er in het geval van deze drie early warnings geen sprake is van onveilige producten.

Storend vinden wij wel dat de industrie haar informatie dermate kan afschermen dat verder vergelijkend onderzoek tussen merken en gebruikte stoffen gefrustreerd wordt. Lees hierover meer op pag. 21 van het RIVM onderzoek. (zie download hieronder)

De Telegraaf berichtte nog behoorlijk opjutterig dat het zich zorgen maakt om een nieuw copolymeer dat voor ernstige allergische reacties kan zorgen (kwam voor bij 17% van de gevallen), en wordt toegevoegd om producten smeerbaar te maken. Het gaat dan over deze stof: cocoamidopropyl betaine (lees hierover in ons cosmetica woordenboek!)

Trek aan de bel bij irritatie!

Wij adviseren consumenten altijd melding te doen op de website www.cosmeticaklachten.nl als er irritaties optreden. Het is belangrijk dat cosmeticaproducten gemonitord blijven worden door een onafhankelijke instantie, ook al is cosmetica volgens de huidige internationale wetgevingen een veilig consumentenproduct. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Download hier het volledige rapport dat is uitgegeven door het RIVM (pdf file).

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

1 reactie

  • Bedankt! Leuk om te weten hoe het in de realiteit ziet. Anders, dan soms men probeert te beweren over de enge chemicaliën overal.

    En de geuren. IFRA (organisatie opgericht door de parfumeurs, die adviezen geeft over de veilig gebruik van parfumstoffen) heeft haar werking zeker goed gedaan – weinig klachten over de parfums. Dus, zelfregulering werkt goed.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.