Natuurlijke producten, ik ben er altijd een beetje sceptisch over.

03:03 - 01:50
luistertijd 03:03 - leestijd 01:50

Natuurlijke producten, ik ben er altijd een beetje sceptisch over. Want wat betekent 100% natuurlijk precies? Zitten er dan echt plantjes en blaadjes in? En hoe gaat dat in zijn werk? Weleda is een cosmetica en farmaceutisch merk dat 100% natuurlijk claimt te zijn.

Op 12 oktober vierde Weleda haar 90 jarig bestaan. Om dit te vieren startte Weleda een wedstrijd waarbij consumenten konden stemmen op een teler die ingrediënten teelt voor producten van Weleda. De winnaar krijgt een stimuleringsprijs van €10.000 en dat is de teler uit Turkije met hun biologische granaatappels geworden.

Weleda komt oorspronkelijk uit Zwitserland. De oprichter had een Nederlandse vrouw en daarom was Weleda al snel verkrijgbaar in Nederland, sinds 1923. Er zijn 11 telers vanuit verschillende landen die Weleda voorzien van ingrediënten, biologisch dynamisch gewonnen ingrediënten. Een aantal Weleda vestigingen beschikken over een eigen tuin. De vestiging in Zoetermeer heeft er ook een en daar heeft onze stagiair Sanne op de perspresentatie even rondgelopen, samen met de tuinman. Het kantoor in Zoetermeer staat middenin een bedrijfsterrein en op 12 oktober is het erg druilerig weer. Toch is er in de achtertuin een groot scala aan bloemen en planten. Alles wordt biologisch dynamisch verbouwd. Dit houdt in dat als er ‘restanten’ van de oogst zijn deze niet worden weggegooid maar tot compost worden gemalen. Deze worden daarna als mest gebruik om de planten extra voedingsstoffen te geven. “Hierdoor geef je de aarde de afgenomen planten als het ware weer terug”, vertelt de tuinman.

Wedstrijd onder de telers

Weleda bestaat 90 jaar en is naar eigen zeggen erg afhankelijk van hun telers, daarom een cadeautje. Maar liefst €10.000 is de prijs en consumenten konden stemmen. Op de website was een voorselectie gemaakt van verschillende telers met ieder hun eigen bijzondere product en werkwijze. Met maar liefst 1234 stemmen won de Turkse teler met haar granaatappels de indrukwekkende stimuleringsprijs van €10.000. Als klein extraatje doet de Rabobank hier nog eens €2000 bovenop, omdat zij het een goede actie vinden.

De consumentenprijs ging naar Marjolein Boeckhorst: een reis naar het land van herkomst van de teler. Haar motivatie was: “ik geniet van de geur en de goede eigenschappen van het product in de wetenschap dat het goed is voor mezelf, voor de mensen die de grondstoffen verbouwen en voor de wereld”.

Winnende productlijn

De granaatappel is een hoofdingrediënt in de productlijn voor de rijpere huid, te gebruiken na je 40e verjaardag. Deze productlijn bestaat uit vier producten: een verstevigend serum voor een energieboost voor de huid, een verstevigende dagcrème die rimpels verzacht en de celvernieuwing en versteviging van de huid stimuleert, verstevigende nachtcrème die de huidelasticiteit bevordert en last but not least de verstevigende oogcontourcrème geeft de huid rond de ogen extra energie en vitaliteit. Ook geschikt voor contactlensdragers – aldus Weleda.   

(Sanne Cheret)

Lees ook