Vorige week raakten parfumliefhebbers en cosmetisch wetenschappers niet uitgepraat over een bijzonder, conceptueel idee: het swallowable perfume, ofwel een parfumpil die je inslikt, waarna de geur door je porien wordt uitgewasemd. Het concept is bedacht door de in Amsterdam woonachtige Australische kunstenares Lucy McRae (ze noemt zichzelf een body architect) en synthetisch bioloog Sheref Mansy. Het bericht ging vergezeld van een prachtige video. Je denkt natuurlijk meteen: is dit echt mogelijk, en willen mensen dit ook? BeautyJournaal raadpleegde twee van haar experts, scheikundige en parfumspecialist Tanja Deurloo en cosmetisch wetenschapper Johann Wiechers, maar eerst leggen we hieronder nog even uit waar het om draait bij dit concept.
De lipiden in de met vloeistof gevulde capsules hebben een structuur die lijkt op die van natuurlijke vetten in het lichaam. Als deze lipiden worden afgebroken met behulp van enzymen, komen geurmoleculen vrij die het lichaam verlaten via de huid als je zweet. Dat is dus de gedachte erachter, en zo heeft het stel dit gevisualiseerd:
SWALLOWABLE PARFUM® from Lucy McRae on Vimeo.
Cosmetisch wetenschapper Johann Wiechers laat ons weten:
‘De informatie is zeer beperkt. Als de structuur inderdaad lijkt op die van natuurlijk in het lichaam voorkomende lipiden, dan zijn ze of geurloos of ze moeten (net als onze natuurlijke lipiden) door micro-organismen worden afgebroken maar dan tot ‘goede perfums’.
Oplossen en omzetten
De stinkers onder de natuurlijke vetten zijn de C6 en C8 lipiden. Die zijn klaarblijkelijk vluchtig genoeg om te kunnen ruiken. Maar om ze goed te doen laten ruiken moeten ze deze nieuwe lipiden (a) nog steeds kort hebben anders zijn ze niet vluchtig genoeg; (b) van estergroepen, aromatische verbindingen e.d. worden voorzien om ze aangename geurtjes te laten hebben. Op dat moment zijn ze net zo natuurlijk als benzine. Dat komt ook van natuurlijke producten maar is wel zodanig gemodificeerd dat NaTrue er geen pap meer van lust…
Lekker ruikende urine?
En dan moet je ook nog farmacologisch de uitscheidingsweg beïnvloeden. Lipiden worden wel natuurlijk via de oksels uitgescheiden in kleine hoeveelheden, maar die gemodificeerde? Geen idee hoe ze dat doen want dat laatste is niet echt manipuleerbaar voor zover ik weet. Als dat niet lukt heb je opeens goed ruikende urine of ontlasting. Daar zit misschien (lees: ongetwijfeld) ook wel business in… Of daar zit een luchtje aan?’
Parfumdeskundige Tanja Deurloo vertelt:
Dit klinkt natuurlijk helemaal spannend. Vooral als je bedenkt dat we bij Annindriya Perfume Lounge altijd voorop stellen dat “parfum is je meest persoonlijke accessoire”, zou dit betekenen dat het het accessoire zelfs voorbij gaat, en 1 wordt met jezelf.. Tijdens het filmpje op de website van swallowableparfum wordt dan ook gezegd “goes beyond any accessoiree”.
Wat je eet, ruik je
Een tweede spannend punt zou zijn dat, zoals overigens bijna elk parfum al bij iedereen anders ruikt, dit parfum echt bij iedereen anders zal ruiken. Swallowable parfum noemt o.a. door verschillen in temperatuur, stress level, mate van beweging en mate van seksuele opwinding. Zo ruik je nog sterker of je gesprekspartner opgewonden is (mocht je deze informatie op deze manier willen weten…).
Verse transpiratie bevat vooral veel water, zouten (dat proef je), lactaten en urea. Zodra transpiratie ouder wordt, gaat het vaak pas “ruiken”, doordat verschillende moleculen worden omgezet naar de stinkers. Ook kan je al ruiken of iemand bijv. veel knoflook, uien of bepaalde kruiden veel heeft gegeten. En dat ruik je niet alleen vanuit de adem, maar ook uit iemands poriën. Op zich kan dus zeker wat je eet of theoretisch welke capsule je inslikt een effect hebben hoe je ruikt.
Scent from within
Ook grappig om dit concept te zien in de voedingssupplementen om je huid te verbeteren (waarvan we enkele jaren geleden ook niet snel dachten dat L’Oréal en Nestlé hierop in zouden haken). Skinfood from within, nu Scent from within.
Schreeuw om aandacht
Mocht het product de markt bereiken, zullen we het zeker gebruiken en onderzoeken. Ik vermoed echter dat het meer een provocatieve campagne is om aandacht te vragen voor de nadruk op uiterlijkheden en maakbaarheid van lichaam en schoonheid. Het filmpje is bijvoorbeeld mooi verbeeld. Let echter op de tekst eronder:
“Swallowable Parfum is a provocative campaign developed alongside synthetic biologist Sheref Mansy initialised to open discussion with the cosmetic, pharmaceutical, fashion and technology industries.”
- Lees hier meer parfumnieuws
- Lees hier meer over cosmeticaclaims
- Lees hier meer over marketingtrends