shop The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% Serum The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% Serum hoort in elke huidverzorging! Pakt zonschade aan zoals rimpels en pigment, en zink remt de talgproductie iets, en de grove poriestructuur. Bekijken En vooruit, ook van Histoire des Parfums. Maar de meest unieke is toch wel van Sisley, […]

05:29 - 03:17
luistertijd 05:29 - leestijd 03:17

En vooruit, ook van Histoire des Parfums. Maar de meest unieke is toch wel van Sisley, roept Hans, simpelweg omdat het ook de eerste herengeur is van het Franse bedrijf.

Mastiek in top, hart en basis

Eau D’Ikar, de eerste mannengeur van Sisley is niet alleen lekker, hij is ook behoorlijk uniek.

Het komt maar heel zelden voor dat één ingrediënt dominant aanwezig is in zowel de top, het hart als de basis van een geur, en dat is precies wat Sisley in deze geur heeft gedaan.

Mastiek is een Mediterrane struik die onder meer groeit op Corsica, waar de familie d’Ornano, eigenaars van Sisely, vandaan komt. In de top van Eau D’Ikar vind je naast essence van mastiek ook bittere sinaasappel, bergamot, citroen en wortelzaden. Het hart combineert mastiek met iris, jasmijn, riet en oranje pekoe thee. De basis bestaat uit wederom mastiek, vermengd met groene cistus, sandelhout en vetiver. De mooie, zware flacon is ontworpen door de Poolse kunstenaar  Bronislaw Krysztof. Eau D’Ikar kost € 102,- voor 100 ml.

Paco Rabanne gaat helemaal los!

De Spaanse designer Paco Rabanne blaast zijn succesvolle mannengeur ‘1 Million’ uit 2008 nieuw leven in met een wel heel opmerkelijke en bijzonder kostbare PR-stunt. Rabanne ging een samenwerking aan met twee Franse topdesigners, juwelenontwerper Frédéric Mathon en de eclectische alleskunner Cédric Ragot om een heel bijzondere en peperdure editie van ‘1 Million’ te creëren. Ragot ontwierp een transparant perspex kluisje dat een ultramoderne variant op ouderwetse bankkluis is, compleet met werkend mechanisme. In de kluis bevinden zich twee door Mathon ontworpen 18-karaat gouden flacons, elk ingezet met een diamant van 0.21 karaat. Eén flacon bevat ‘1 Million’, de andere z’n zusje ‘Lady Million’.

De prijs voor deze set van goud en diamanten is € 40.000,-.

Paco Rabanne werkte, zoals de kenners ongetwijfeld zullen weten, al vaker met goud. Zo ontwierp hij in de jaren zestig van de vorige eeuw een iconische en wereldberoemde volledig gouden jurk voor de destijds razend populaire vedette Françoise Hardy. Frédéric Mathon is meestergoudsmid en ontwerpt sierraden voor tal van Franse modehuizen. Cédric Ragot ontwerpt tafelgerei, parfums en interieurs en won in 1997 de Good Design TM Award.

De geuren zelf zijn onveranderd gebleven. ‘1 Million’ opent nog steeds lekker fris, met citrus en kruiden als bloedmandarijn, pompelmoes en munt. Het hart is warm en kruidig, met toetsen van leer, without, en de basis bvestaat uit  amber en patchoeli. ‘Lady Million’ is vrouwelijk en zacht, met jasmijn en oranjebloesem en een hart van patchoeli en honing. Niemand zal dus ruiken dat je zo’n peperduur parfum draagt, het effect van deze editie is enkel visueel. Overigens gaf de PR van Rabanne desgevraagd aan dat ze niet verwachten deze set in Nederland te verkopen. Ze hebben er geen een besteld. Hetgeen uiteraard niet betekent dat hij hier niet leverbaar is. Wil je zo’n opmerkelijke en zeer exclusieve set dan kun je hem gewoon bestellen.

Magneet

Carolina Herrera breidt haar 212 VIP collectie uit met 212 VIP MEN. De geur is bedoeld als een cocktail die het sprankelende nachtleven van New York moet vieren.

De ingrediëntenlijst laat zich dan ook lezen als een menu in een cocktailbar.

212 VIP MEN bevat wodka, bevroren munt en limoen kaviaar – kleine bolletjes limoen die steeds een kleine geurexplosie geven. Een basis van warm hout houdt de geur in evenwicht. De flacon is van metaal en heeft de bekende magnetische dop die we inmiddels gewend zijn van Herrera. 212 VIP MEN kost € 77,35 voor 100 ml. Er is ook een deo spray en een aftershave lotion. Deze kosten respectievelijk €  23,20 en € 42,30

Drie volumes voor mannen van Gerald Ghislain

 Niet nieuw, maar wel heel bijzonder is de collectie geuren van Gérald Ghislain, waaronder drie mannengeuren. Deze collectie staat al een paar jaar in de een aantal exclusieve winkels en is zo lekker dat hij nog best een beetje hernieuwde aandacht mag krijgen.

Ghislain is een bijzondere parfumeur. Hij wil namelijk een schrijver genoemd worden en geen parfumeur.

Eenmaal afgestudeerd als parfumeur aan het  prestigieuze ISIPCA in Parijs, weigerde hij om de commerciële kant op te gaan. Hij besloot zijn eigen weg op te gaan en creëerde een collectie geuren waarbij hij zich liet inspireren door belangrijke personages uit de geschiedenis. Het zijn emotionele geuren, waarmee Ghislain het complete verhaal van een personage probeert te vertellen. Pretentieus – absoluut, maar desalniettemin een nobel en origineel streven. Zijn collectie bestaat uit twaalf ‘volumes’, waaronder dus drie voor mannen.

1725 vertelt het verhaal van Casanova, met veel houtnoten, lavendel en citroen. 1740 gaat over Marquis de Sade, verteld met patchoelie, vanille en strobloem. Jules Verne was de inspiratie voor 1828, een frisse watergeur.

De geuren kosten € 130,- voor 120 ml. en zijn in Nederland o.a. te koop bij SPRMRKT in Amsterdam. Meer info vind je op www.histoiresdeparfums.com

Lees ook