• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Niche parfum-markt groeit harder in Europa dan in US

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Niche parfum-markt groeit harder in Europa dan in US

  • 28 augustus 2011

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Wella Professionals Color Fresh ammonia vrije toner haarkleuring

Thuiskleuring? Wella Professionals Color Fresh geeft een frisse gloed aan je haar, tussen verfbeurten door.
BEKIJK

Dit meldde BeautyInc. onlangs in een groot artikel over de mondiale ontwikkelingen van de parfumindustrie. Amerika is traditioneel de grootste producent en afnemer van mass geproduceerde en vermarkte parfums, en hoewel die markt een grote klap heeft gehad de laatste jaren als gevolg van verzadiging en recessies, trekt hij langzaam weer aan. Belangrijk voor groei is innovatie, in geurconcept maar vooral ook in verpakking en communicatie.

In Europa kan groei ook uit een andere hoek komen: Europa is traditioneel gevoeliger voor het verhaal van een authentiek merk waarin historie een belangrijke rol speelt. Officieel zijn er geen data om deze niche markt in cijfers te kunnen belichten, maar geschat wordt dat de Europese markt een slordige 7 miljard euro waard is, daarbij is gekeken naar Europa’s top 7 van meest cosmeticaverkopende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Spanje, Nederland en polen), die gezamenlijk in 2009 een turnover van ca 74 miljard dollar (bron Unipro) hadden, en waarvan geschat wordt dat 1.4% voor rekening komt van de niche parfummarkt.

Ook ketens stappen in

Vond je niche merken van oudsher bij onafhankelijke parfumeriewinkels, ook steeds meer ketens slaan hun slag. In Engeland doen House of Fraser, Harvey Nichols, Liberty en Harrods nu goede zaken met niche parfums. Het Franse warenhuis Printemps gaat na de grootschalige restyling van het warenhuisconcept ook meer ruimte voor niche inrichten. In Italië maken ketens als Coin en Rinascente meer ruimte voor niche merken.

Volgens inkopers is de vraag bij consumenten naar iets bijzonders, iets authentieks alleen maar gegroeid in deze recessieperiode, waarin eigenlijk nog maar weinig nieuws werd aangeboden. House of Fraser pakt het nu groot aan met de opening van een in-store concept genaamd Apothecary in de vestiging in Glasgow. Hier zijn parfums te vinden van onder meer bloemiste Jane Parker en het Britse merk Berkeley Square. Apothecary zal de komende tijd in alle 61 vestigingen uitgerold gaan worden.

Veeleisende doelgroep

De doelgroep voor deze markt verlangt serieus onderscheid, zowel in uitstraling als in geurconcept. De massmarket is langer niet meer in staat om dat te leveren. Geroemd worden ondermeer de concepten van By Kilian en Escentric Molecules (in Nederland te koop bij Skins Cosmetics). Het zijn merken die een verhaal vertellen, bij By Kilian flessen kunnen bijgevuld worden tegen een aantrekkelijk tarief. Het staat mijlen ver van de huidige wegwerp maatschappij af. Volgens kenners van de markt zijn consumenten die niche kopen ook veel loyaler aan hun merken en ze waarderen het juist dat hun merken niet overal te koop staan, maar meer in de schaduw opereren.

Ook de herwaardering voor tijdloze kwaliteit en handwerk, is debet aan de opleving van niche. Het geeft een extra gevoel dat je iets unieks hebt gekocht. Het Zweedse Agonist wordt ook in dit rijtje genoemd. Geïnspireerd op Noorse culturen biedt het merk parfum met natuurlijke aroma’s in unieke, handgemaakte glazen sculpturen, gemaakt door de Zweedse glaskunstenares Asa Jungnelius.

Nasomatto, Humiecki & Graeff

Ook Nasomatto wordt genoemd (in Nederland gedistribueerd door Interbrand Services) – wat zoveel als maffe of gekke ‘neus’ betekent in het Italiaans, gecreëerd door Alessandro Gualtieri (in Amsterdam woonachtig, maar blijft graag zo anoniem mogelijk – ook voor de pers). Fans lopen weg met zijn parfum Absinth.

Meer nieuwkomers die het nieuws halen zijn het Parijse Nez a Nez dat juist weer een heel beeldende benadering heeft van parfum. De geur Hirsoshima Mon Amour mengt geurnoten van yuzu, sake, kersenpit, bijenwas en het zou als een liefdeselixir werken….

In Nederland hebben wij inmiddels bij BeautyJournaals geurexpert Tanja Deurloo, in haar parfumwinkel Perfume Lounge kennis kunnen maken met de geuren van de Duitse jongens Humiecki & Graeff. Via huidexpert en parfumkenner Dany Diop kon je dit jaar ook kennismaken met de krachtige parfums van Vero Kern. Andere merken om eens naar te kijken zijn: Cale Fragranze d’Autore van Levi, Grossmith van Simon Brooke.

Olfactorisch belevingsconcept

Kenners van de markt benadrukken dat de tijd van het uitstallen van zoveel mogelijk flessen geweest is, je moet nu een olfactorische beleving aanbieden. Deze consument koopt niet op verpakking of naam, maar op totaalconcept, waarvan de kennismaking van de geur op een diepergaande zintuigelijke manier van groot belang is.

Francis Kurkdjian benadrukt dat het niet mass-market tegen niche moet gaan worden. ‘Het gaat om het creëren van een individueel concept. Neem Paco Rabanne’s One Million, dat wereldwijd een heel groot succes is geworden – en dat is geen niche parfum.’

  • Lees hier meer laatste parfumnieuws.
  • Lees hier meer zakelijk nieuws. 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

1 minuut met dokter Frodo: heb je wallen onder je ogen? Neem dan geen Botox.

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen