• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Niche parfum-markt groeit harder in Europa dan in US

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Niche parfum-markt groeit harder in Europa dan in US

  • 28 augustus 2011

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Alhydran Barrier Repair Care voor een zeer droge, gevoelige huid

Speciaal ontwikkeld om de huidbarrière na professionele (medische) behandelingen te herstellen en te versterken. Maar ook om je gortdroge huid extra zachtheid en comfort te geven. Bijvoorbeeld door hormoonschommelingen in de overgang. Het is Monique’s favoriet als haar hormoongevoelige huid weer uit balans is.
BEKIJK

Dit meldde BeautyInc. onlangs in een groot artikel over de mondiale ontwikkelingen van de parfumindustrie. Amerika is traditioneel de grootste producent en afnemer van mass geproduceerde en vermarkte parfums, en hoewel die markt een grote klap heeft gehad de laatste jaren als gevolg van verzadiging en recessies, trekt hij langzaam weer aan. Belangrijk voor groei is innovatie, in geurconcept maar vooral ook in verpakking en communicatie.

In Europa kan groei ook uit een andere hoek komen: Europa is traditioneel gevoeliger voor het verhaal van een authentiek merk waarin historie een belangrijke rol speelt. Officieel zijn er geen data om deze niche markt in cijfers te kunnen belichten, maar geschat wordt dat de Europese markt een slordige 7 miljard euro waard is, daarbij is gekeken naar Europa’s top 7 van meest cosmeticaverkopende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Spanje, Nederland en polen), die gezamenlijk in 2009 een turnover van ca 74 miljard dollar (bron Unipro) hadden, en waarvan geschat wordt dat 1.4% voor rekening komt van de niche parfummarkt.

Ook ketens stappen in

Vond je niche merken van oudsher bij onafhankelijke parfumeriewinkels, ook steeds meer ketens slaan hun slag. In Engeland doen House of Fraser, Harvey Nichols, Liberty en Harrods nu goede zaken met niche parfums. Het Franse warenhuis Printemps gaat na de grootschalige restyling van het warenhuisconcept ook meer ruimte voor niche inrichten. In Italië maken ketens als Coin en Rinascente meer ruimte voor niche merken.

Volgens inkopers is de vraag bij consumenten naar iets bijzonders, iets authentieks alleen maar gegroeid in deze recessieperiode, waarin eigenlijk nog maar weinig nieuws werd aangeboden. House of Fraser pakt het nu groot aan met de opening van een in-store concept genaamd Apothecary in de vestiging in Glasgow. Hier zijn parfums te vinden van onder meer bloemiste Jane Parker en het Britse merk Berkeley Square. Apothecary zal de komende tijd in alle 61 vestigingen uitgerold gaan worden.

Veeleisende doelgroep

De doelgroep voor deze markt verlangt serieus onderscheid, zowel in uitstraling als in geurconcept. De massmarket is langer niet meer in staat om dat te leveren. Geroemd worden ondermeer de concepten van By Kilian en Escentric Molecules (in Nederland te koop bij Skins Cosmetics). Het zijn merken die een verhaal vertellen, bij By Kilian flessen kunnen bijgevuld worden tegen een aantrekkelijk tarief. Het staat mijlen ver van de huidige wegwerp maatschappij af. Volgens kenners van de markt zijn consumenten die niche kopen ook veel loyaler aan hun merken en ze waarderen het juist dat hun merken niet overal te koop staan, maar meer in de schaduw opereren.

Ook de herwaardering voor tijdloze kwaliteit en handwerk, is debet aan de opleving van niche. Het geeft een extra gevoel dat je iets unieks hebt gekocht. Het Zweedse Agonist wordt ook in dit rijtje genoemd. Geïnspireerd op Noorse culturen biedt het merk parfum met natuurlijke aroma’s in unieke, handgemaakte glazen sculpturen, gemaakt door de Zweedse glaskunstenares Asa Jungnelius.

Nasomatto, Humiecki & Graeff

Ook Nasomatto wordt genoemd (in Nederland gedistribueerd door Interbrand Services) – wat zoveel als maffe of gekke ‘neus’ betekent in het Italiaans, gecreëerd door Alessandro Gualtieri (in Amsterdam woonachtig, maar blijft graag zo anoniem mogelijk – ook voor de pers). Fans lopen weg met zijn parfum Absinth.

Meer nieuwkomers die het nieuws halen zijn het Parijse Nez a Nez dat juist weer een heel beeldende benadering heeft van parfum. De geur Hirsoshima Mon Amour mengt geurnoten van yuzu, sake, kersenpit, bijenwas en het zou als een liefdeselixir werken….

In Nederland hebben wij inmiddels bij BeautyJournaals geurexpert Tanja Deurloo, in haar parfumwinkel Perfume Lounge kennis kunnen maken met de geuren van de Duitse jongens Humiecki & Graeff. Via huidexpert en parfumkenner Dany Diop kon je dit jaar ook kennismaken met de krachtige parfums van Vero Kern. Andere merken om eens naar te kijken zijn: Cale Fragranze d’Autore van Levi, Grossmith van Simon Brooke.

Olfactorisch belevingsconcept

Kenners van de markt benadrukken dat de tijd van het uitstallen van zoveel mogelijk flessen geweest is, je moet nu een olfactorische beleving aanbieden. Deze consument koopt niet op verpakking of naam, maar op totaalconcept, waarvan de kennismaking van de geur op een diepergaande zintuigelijke manier van groot belang is.

Francis Kurkdjian benadrukt dat het niet mass-market tegen niche moet gaan worden. ‘Het gaat om het creëren van een individueel concept. Neem Paco Rabanne’s One Million, dat wereldwijd een heel groot succes is geworden – en dat is geen niche parfum.’

  • Lees hier meer laatste parfumnieuws.
  • Lees hier meer zakelijk nieuws. 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Doe geen Botox op latere leeftijd, zegt cosmetisch arts Frodo Gaymans

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray
  • Ah,dank voor de tip Gerti!… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Redactie, Monique
  • Dat Youth to the people retinal serum lijkt me erg interessant. Via cultbea… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Gerti
  • Ik zou deze gave prijs willen testen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Riaat
  • Ik doe erg graag mee met de winactie, ben erg nieuwsgierig naar het product… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anneliese de Waal
  • Lijkt me heerlijk! Huisje krijgt steeds meer kuren, dus een beetje TLC is h… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jessica
  • Ik verzorg me graag met de beste producten… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Wilmsen Anita

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen