Parfum Vrouwen

Hans bespreekt vier nieuwe parfumvarianten van Estée Lauder, Dior, YSL, Guerlain

Estée Lauder – Sensuous Nude

Estée Lauder gaat door op de weg die het merk insloeg met het succesvolle Sensuous uit 2008 en komt in september met de opvolger Sensuous Nude. Volgens het persbericht is Sensuous Nude geïnspireerd door ‘het gevoel van een warme, blote huid en de persoonlijke, ongeremde aard van de moderne sensualiteit’.

Dat is nogal wat. Karyn Khoury, Senior Vice President Corporate Fragrance Development Worldwide van Estée Lauder legt dit verder uit: “De moderne sensualiteit is intiem, comfortabel en ongecompliceerd. De intimiteit bij het aanraken en de connectie met de blote huid geven een versterkte en meer persoonlijke dimensie aan deze momenten, waardoor we dieper kunnen voelen en ervaren. Sensuous Nude van Estée Lauder omarmt deze visie op moderne sensualiteit en omhult alle warmte en zachtheid van een zelfverzekerde vrouw die zich vrij en ontplooid voelt.” Een hele mond vol.

Hoe vertaalt Estée Lauder dit naar een geur? Dat is behoorlijk goed gelukt. Sensuous Nude is een alleszins sexy en toch ingetogen parfum dat opent met frisse Siciliaanse bergamotolie en mandarijn en pittige accenten van roze en zwarte peper. Een heel goed begin. Het hart van de geur bestaat uit jasmijnbladeren, lelietjes van dalen, kokoswater, honing en een snufje muskus. De basis wordt gevormd door sandelhout, amber, heliotroop, vanille en het typerende Melted Woods Natureprint dat we nog kennen uit de voorganger. De verpakking is, zoals we dat van Estée Lauder gewend zijn, subtiel vrouwelijk en zeer smaakvol vormgegeven. Al met al een waardige, iets gewaagdere opvolger van Sensuous. Sensuous Nude kost € 59,- voor 50 ml en is vanaf begin september te koop.

Yves Saint Laurent – Parisienne à L’Extrême

Ook Yves Saint Laurent borduurt voort op een bewezen succes en komt met een opvolger op succesnummer Parisienne. Het engelstalige persbericht gooit er een hoop kreten over leren bustiers, schaduwen gekreukelde lakens tegenaan die duidelijk moeten maken dat Parisienne à L’Extrême een zeer ruige, intense en sexy geur is. Om dit alles nog extra te benadrukken kronkelt Kate Moss in de advertenties in de eerder genoemde leren bustier op de eveneens eerder genoemde verkeukelde, met roze rozen bedekte lakens. Het mag duidelijk zijn: Parisienne à L’Extrême wordt in de markt gezet als  een zeer sexy geur.  

We laten de campagne en het persbericht even voor wat ze zijn – laten we eens naar de geur zelf kijken. Parisienne à L’Extrême opent met wierrook, zwarte bessen en een vinyl akkoord. Het hart is bloemig, met viooltjes en rozen en de basis bestaat uit patchoelie, suede en musk. Het geheel ruikt best lekker en is zelfs een iets verbeterde versie van niet zo heel bijzondere Parisienne te nomen.

Maar is het nou echt zo’n supersexy geur? Mwaa, niet echt, daarvoor ruikt hij te gewoon, te weinig origineel. Je kunt je geen buil vallen aan deze geur, maar al bij al is de advertentiecampagne veel geslaagder en spannender dan de geur zelf. De tijden van fantastische geuren als Opium zijn bij Yves Saint Laurent al heel lang voorbij. Parisienne à L’Extrême kost € 78,18 voor 50 ml. en is nu exclusief te koop bij de Bijenkorf.

Christian Dior – J’Adore Eau de Toilette

De J’Adore familie van Christian Dior blijft maar groeien. Na de Eau de Parfum, L’Or, L’Absolu en L’Eau wordt in september J’Adore Eau de Toilette gelanceerd. Deze variant is wat lichter en frisser en opent met hesperiden-accenten, waarbi jde nadruk ligt op gele mandarijnen. Het hart is bloemig, met vooral veel Damascusroos, ylang ylang, jamsijn en oranjebloesem. De basis is houtachtig met een opvallende, lekkere vanillenoot.  De flacon heeft hetzelfde silhouet als de flacons van de overige varianten, maar werd voor deze eau de toilette wat langer, wat meer uitgerekt. Actrice en model Charlize Theron is wederom het gezicht van deze prettige J’Adore variant. J’Adore Eau de toilette kost € 68,- voor 50ml. en is verkrijgbaar vanaf 4 september.

Guerlain – Shalimar Parfum Initial

Guerlain is de laatste tijd erg druk bezig met varianten te bedenken op de verrukkelijke, onverwoestbare klassieker Shalimar uit 1925. Het is altijd gevaarlijk om te gaan rommelen met de formule van een zo beroemd en geliefd parfum. De parfumeurs van Guerlain slagen er de ene keer dan ook beter in dan de andere. De laatste variant, Shalimar Ode à la Vanille was erg lekker, maar andere varianten waren veel minder geslaagd, zoals Shalimar Light uit 2004 die al snel weer in de vergetelheid verdween. En nu is er dus Shalimar Parfum Initial.

Thierry Wasser, de huidige parfumeur van Guerlain, beweert in het persbericht dat de inspiratie voor deze variant hem werd ingefluisterd door zijn nichtje, die hem op een dag vroeg een Shalimar ‘alleen voor haar’ te creëren. Wasser, ook de beroerdste niet, ging opgetogen aan de slag. Het resultaat is een beste lekkere melange van rozen, iris, vanille, tonkaboon, bergamot, hedione, karamel, gekonfijt fruit en patchoelie. Zoals gezegd best lekker, maar deze variant haalt bijlange na niet het niveau van de oorspronkelijke Shalimar.

Het begint eerlijk gezegd ook nogal vervelend te worden, die eindeloze reeks varianten op oude succesnummers, zeker in het geval van Guerlain. In parfumkringen wordt al lang geopperd dat het merk zijn allure is kwijtgeraakt nadat Jean-Paul Guerlain, de laatste parfumeur uit de Guerlain familie, met pensioen ging en al deze varianten lijken inderdaad toch te duiden op enige creatieve armoede. Laten we dus maar blij zijn dat de échte Guerlain klassiekers zoasl Jicky ((1889), L’Heure Bleu (1912), Mitsouko (1919), Habit Rouge (1965), Jardins de Bagatelle (1983) en uiteraard de échte Shalimar (1925- hetzij nu wel met aangepaste ingrediënten omdat sommige stoffen uit die tijd niet meer gebruikt mogen worden) nog steeds te koop zijn. Ze zijn vele malen beter dan al deze nieuwe varianten die toch echt meer geïnspireerd lijken door commercie dan door de wensen van een nichtje. Shalimar Parfum Initial kost € 73,76 voor 60 ml. Verkrijgbaar vanaf 1 oktober, pre-launch bij Douglas op 1 september.

 

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

4 reacties

  • Jammer dat de commercie en marketing lijken te eisen dat een parfum zichzelf elke keer aanpast/veranderd… hoe teleurgesteld was ik al door alle varianten van het onovertroffen White Linnen, Chanel No 19, en zelfs het nog vrij jonge Insolence van Geurlain! Waar is de tijd dat iedereen je herkende aan het parfum dat je altijd en al jaren draagt en onderdeel is van je persoonlijkheid, of zijn wij consumenten het die als de flacon leeg is een variant “eisen”. Een goede tip wil ik hier nog wel kwijt: het originele parfum is vaak veel goedkoper dan alle varianten (kijk maar eens bij Youth Dew van Estee Lauder en laat alle nieuwe geuren met peperdure marketing campagnes die betaald moeten worden maar lekker in de schappen liggen: een goede geur is dat vele vele jaren lang )

  • Oh, het blijft voor mij ook een dilemma. Van de ene kant – waarom inderdaad elke keer weer een flanker, die op succes van de voorganger lift? Van andere kant vind ik heel fascinerend en leuk om dezelfde thema in verschillende uitwerkingen zien. Zoals Shalimar – the original is inderdaad een iconisch geur – prachtig! Maar voor mij persoonlijk is de nieuwe versie toegankelijker door de mooie iris akkoord. De ene is om te bewonderen en andere om lief te hebben 🙂 Ah, dilemma’s, dilemma’s…

  • De YSL Extreme is al uit in Duitsland, ik heb deze geroken maar ben niet onder de indruk. Het lijkt veel op haar voorganger. Ik ben wel benieuwd naar de Estée Lauder Sensuous Nude omdat ik van geuren hou die “dichtbij de huid”blijven. Maar goed, het blijft toch wel weer spannend om kennis te maken met nieuwe geuren die horen bij een nieuw seizoen:-)

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.