Cosmeticaclaims Marketingtrends Zakenpraat

Rechtszaak over valse claims van ‘biologische’ cosmeticamerken in Amerika

Mensen twijfelen wel vaker over de claims van diverse beautymerken met biologisch geteelde ingrediënten. Is dat misplaatste achterdocht, of is die twijfel terecht? Terecht, zo berichtte de website Organic Monitor vorige week. Een Amerikaanse milieugroepring uit Oakland heeft een rechtszaak aangespannen tegen maar liefst 26 cosmeticabedrijven. Zij zouden onterecht beweren dat hun shampoos, zeepjes, crèmes en gezichtsreinigers organisch zijn. De milieugroep, The Center for Environmental Health stelt in de aanklacht dat de bedrijven een wet overtreden die stelt dat een product pas ‘organisch’ genoemd mag worden als minimaal 70% van de ingrediënten organisch is. Dat betekent dat ze zijn gekweekt zonder gebruik te maken van kunstmest, pesticiden en andere ongezonde zaken die men in de traditionele landbouw pleegt te gebruiken.

De rechtszaak is niet bepaald de eerste en daardoor is er inmiddels veel onrust en debat over wat nu eigenlijk de juiste definitie van ‘biologisch geteelde stoffen’ ofwel in het Engels: organic cosmetics, is en hoe men er op kan gaan vertrouwen dat de diverse merken niet met valse claims aan komen zetten. Eerder klaagde de milieugroep de firma Hain Celestial Group aan vanwege valse claims bij hun merken ‘Jason’ en ‘Avalon’ In deze zaak heeft de rechter nog geen uitspraak gedaan. In de meest recente rechtszaak worden ook Hain merken genoemd. Organic Monitor belde met Hain voor een reactie, maar kreeg helaas niemand te spreken. Andere bedrijven die ook in de aanklacht genoemd worden,  zoals Kiss My Face en Alliance Boots weigeren ook ieder commentaar.

Directeur Michael Green van The Center for Environmental Health zegt dat z’n organisatie begin dit jaar tientallen producten heeft gekocht die als ‘organisch’ te boek staan. Door eenvoudigweg de ingrediëntenlijst op de etiketten goed te lezen kwamen ze er achter dat de meeste producten de vereiste 70% niet halen. “Al jaren dringen voorstanders van organische producten er bij fabrikanten op aan om niet met valse claims aan te komen zetten maar dat wordt door de fabrikanten genegeerd. Vandaar dat we nu een rechtszaak aanspannen”, zegt Green. Hij hoopt dat daardoor de fabrikanten voortaan wel doen wat ze beweren en dat consumenten de claims op etiketten weer kunnen gaan geloven.

Het lijkt in Europa beter geregeld te zijn. We hebben hier keurmerken die houvast kunnen bieden. We zeggen met nadruk ‘kunnen’, omdat het keurmerk uiteindelijk ook een marketingtool zijn, maar een club als NaTrue probeert nu toch heel zuiver verschillende niveaus van plantaardige en/of biologische teelt aan te geven middels sterren-rating. Je leest er hier meer over.

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

1 reactie

  • Interessant stuk! Ik ken deze Amerikaanse grote merken wel. Zijn ook goedkoop te verkrijgen bij allerlei drugstores. Het is goed dat er kritisch naar gekeken wordt.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.