Mannen en vrouwen drinken bier, doen gezamenlijk het huishouden en ook make-up is anno 2011 niet meer een alleenrecht voor vrouwen. Het is niet meer zo vreemd als een man een concealer gebruikt om zijn wallen weg te werken of dagelijks zijn gezicht verzorgt met een crème. De scheidslijnen tussen typisch mannelijk of vrouwelijk vervagen – gelukkig. What’s next, op cosmeticagebied? Nagellak, natuurlijk!
Sinds 2009 is er een nieuwe regel van kracht binnen het Portugese leger die de vrijheid van uiterlijke verfraaiing aan banden legt. Zo mag er officieel door mannen geen make-up worden gedragen en mogen ze evenmin hun nagels lakken. Een staaltje van Zuid Europese macho ijdelheid? In Nederland schuwde modeontwerper Hans Ubbink het niet om in 2009 zijn mannelijke modellen de catwalk op te sturen met gekleurde nagels in zwart- en kopertinten. Een gimmick? Of wellicht een voorbode van wat de Nederlandse man te wachten staat? Ik ben maar eens een rondje gaan bellen.
Distributeur Anja Happé van het nagellakmerk OPI in Nederland is nog niet helemaal overtuigd of de Nederlandse man al toe is aan kleurloze nagellak. “ De markt is moeilijk, mannen beginnen net te wennen aan gezichtsverzorging. Zelfs in een doorzichtige, matte beschermingslak die we op de markt uitbrachten was niet veel interesse. Het komt wel maar, het gaat vooralsnog heel langzaam.”
Vooralsnog brengt het merk KOH Cosmetics (nog) geen nagellak voor mannen op de markt maar heeft het wel een uitgebreide mannen-manicureset: KOH For Men. Een verzorgingslijn van 7 producten en 1 set afgestemd op de grovere mannenhanden en -nagels. Zo is er de Nail Hardener Pen die de nagels versterkt en weer laat glanzen, en de Nail Grooming Buffer schoont de nagelplaat op. De zwart-aluminium designproducten zijn gegoten in duurzaam staal en passen moeiteloos in de binnenzak.
Maar de echte avant-garde op nagellakgebied tref je natuurlijk onder Amerikaanse basketballspelers, die hun teennagels met zwarte nagellak beschermen omdat er vaak op getrapt wordt. Wellicht waren zij de inspiratiebron voor de Portugese voetballer Christian Ronaldo om ook zijn teennagels zwart te lakken? Ook de uit Oekraïne afkomstige profvoetballer Evgeniy Levchenko staat zeker open voor het proberen van iets nieuws. “ Met mijn ex Victoria Koblenko was ik een keer in Parijs waar ik mijn teennagels zwart heb gelakt. Door al het voetballen zien mijn tenen er niet meer uit. Het was zeker niet lelijk maar het is niet zo dat ik op dit moment met zwartgelakte teennagels in mijn slippers rondloop. Toch zeg ik niet bij voorbaat ‘nee’ tegen zulke dingen”.
Levchenko is overigens niet de enige mannelijke bekendheid die gesignaleerd is met nagellak. Zo mogen de Engelse zanger Seal en de leadzanger van de Duitse boyband Tokyo Hotel en David Beckham zich inmiddels ook tot deze (nog) minderheidsgroep rekenen.
Toen Beckham op een doopfeest werd gespot met roze nagellak ontstond er een ware run op dit “ vrouwenproduct”.
“We zagen een enorme toename onder mannen die om nagellak vroegen”, aldus een woordvoerster van de Britse Woolsworth winkelketen. Kennelijk hebben mannen toch ook hiervoor nog een boegbeeld nodig willen ze over de streep worden getrokken. Inmiddels zijn in Amerika de zakenmannen al een stuk verder qua emancipatie en worden hun onberispelijke gemanicureerde handen keurig afgewerkt met een laagje kleurloze nagellak.
Uit eigen ervaring weet ik dat ook beautysalon Soap Treatment Store in Amsterdam op deze manier haar mannelijke klanten het pand laat verlaten. Is gekleurde nagellak wellicht het logische vervolg hierop?
Maar, is nagellak wel het juiste woord voor mannen? Zou “coating” niet een betere en stoerdere benaming zijn? Zoals de lak voor auto’s: nagellakleuren op de markt brengen die overeenkomen met de nieuwste automodellen.
Volgens cosmetica trendwatcher Antoinette van den Berg van de forecasting studio Future-Touch is het belangrijk dat de cosmeticamerken speciaal producten voor mannen ontwikkelen i.p.v. aftreksels van vrouwenproducten. “Ik geloof in innovatieve concepten met een mannelijke identiteit. Dus geen zwarte nagellak in een potje. Wij hebben bijvoorbeeld viltstiften (nail markers) ontworpen zodat mannen op verschillende manieren hun nagels kunnen versieren in plaats van het klassieke keurig gelakte effect”.
Dat er wel degelijk een markt bestaat voor “klassieke nagellak” voor mannen bewijst het Amerikaanse merk “ ManGlaze”.
Gelanceerd in 2007 door Marc Paez op een punkfestival in Japan met als slogan: “ The manliest nail polish known to man”. “ Ik wilde geen typische nagellak voor mannen op de markt brengen want lak staat voor glossy en glimmend. En dat is niet iets wat mannen willen”, verklaart Marc Paez. “ Het idee van nagellak voor mannen had ik al jaren geleden en werd getriggerd doordat een vriend van mij het cool vond om zijn teennagels te lakken omdat hij constant slippers draagt. We kozen toen voor de kleuren grijs en zwart omdat we ervan uitgingen dat mannen niet teveel kleuropties wilden. De naam ManGlaze vonden we gewoon lekker mannelijk klinken.”
Inmiddels wordt ManGlaze door zowel mannen als door vrouwen gedragen. Weliswaar waren dat in het begin voornamelijk meer mannen maar toen de vrouwen ontdekten dat ze ManGlaze zowel mat ( wat oorspronkelijk de bedoeling is) als glanzend konden dragen werden ook zij fervente afnemers. Inmiddels barst het op internet van de blogs waarop (hetero) mannen met veel plezier toegeven dat ze nagellak gebruiken en constateren dat, opvallend, genoeg het vrouwelijke geslacht het “te gek” vindt. Hiermee iedere vooroordeel de kop indrukkende dat enkel homomannen er piekfijn gelakt bij zouden willen lopen.