Het Franse cosmeticamerk durft wel zeg, we vinden het hilarisch. Dit geliefde make-upmerk van visagisten gaat een heel geraffineerde marketingcampagne opzetten waarbij jou als gebruiker wordt duidelijk gemaakt dat je gezicht er met hun make-up zo gaaf en perfect uit zal zien, dat photoshop totaal overbodig zal zijn.
Om deze claim kracht bij te zetten verkondigt het bedrijf dat de advertentiecampagne dan ook niet geshopt is, het gezicht van het model is zoals de werkelijkheid ook was ten tijde van de opnamen. Je krijgt een ‘unretouched’ beeld te zien dus.
In de campagne wordt de nadruk gelegd op een nieuwe foundation, de HD Invisible Cover Foundation. Wie toch twijfelt aan de goede bedoelingen kan een blik werpen op de schaduwen en verkleuringen die op de rechterarm van het model te zien zouden zijn. Normaliter worden dit soort plekjes weggepoetst.
We vinden het een geweldig statement, maar…
Het bewijs van de schaduwen op de rechterarm is natuurlijk flinterdun. Ze kunnen er doelbewust op zijn blijven zitten of met slimme photoshop op gemaakt zijn. Maar het bedrijf heeft notarieel vast laten leggen dat er niet gephotoshopt is.
Verder kun je met uitstekende belichting op een set een beeld creëren dat er zo natuurlijk en toch zo perfect uitziet (net zoals tegenwoordig op tv) – dat het nog lastig te achterhalen is of er nog een digitale poetslap aan te pas is gekomen. Helaas konden we ook alleen klein beeld vinden, waarop de aanwijzingen niet echt goed te zien zijn. Toch, wij vinden het van humor getuigen!