Gezicht Lichaam Psychologie

Nivea en de intelligentie van de huid

Het is alweer een paar maanden geleden dat Nivea een persmeeting organiseerde waarin ook uitgebreid werd stilgestaan bij de emotionele intelligentie van onze huid. Van deze zeer interessante lezing hebben we een samenvatting- en vertaling gemaakt.

Volgens Nivea is onze huid een van de eerlijkste raadgevers als het om onze emoties gaat. Als we luisteren naar onze huid dan kunnen we meer over ons zelf leren. De huid communiceert op een directe manier met ons en is consequent en geloofwaardig. De taal van de huid is niet gebaseerd op woorden maar op emoties.

Wij zijn verbonden met de wereld via onze huid en deze huid is de snelweg naar onze psyche.

Vanaf kleins af aan creëert onze huid herinneringen voor ons. De warme hand van een moeder, de geur van de huid en het eerste huid op huid contact tussen een nieuw geboren baby en zijn moeder  zorgen voor herinneringen die we een leven lang mee dragen. Dit zijn de herinneringen die de basis vormen van wie je bent en je neemt ze dan ook je hele leven mee. De huid is eigenlijk een ‘geheim agent’ van onze emoties. Wij zijn verbonden met de wereld via onze huid en deze huid is de snelweg naar onze psyche. Over de gehele wereld vinden we uitdrukkingen als ‘een dikke huid hebben’ of ‘ iemand de huid vol schelden’. Deze uitdrukkingen leggen de diepte van onze emoties bloot en helpen ons met moeilijke situaties om te gaan. Taal is net zo wijs als onze huid.

’There are three kinds of love. The one on skin, the one in skin and the one that goes directly under your skin.’

Het interessante aan onze huid is dat het zijn eigen geheugen heeft (in onze hersenen). Alles wat we ervaren is vertegenwoordigd in het geheugen van de huid. Dit geld voor onze emoties maar ook voor rationele functies. Er is en oud Frans gezegde dat luidt: ’There are three kinds of love. The one on skin, the one in skin and the one that goes directly under your skin.’ Nivea vindt dat we meer moeten leren over de taal en het geheugen van de huid. Het zal ons helpen om elkaar en jezelf beter te begrijpen.

De eerlijkheid van onze huid

We kunnen veel eerder voelen dan dat we kunnen ruiken, horen en zien.

Nivea heeft een onderzoek uitgevoerd naar de ‘emotionele intelligentie’ van onze huid. In onze dagelijkse routine vergeten we vaak te luisteren naar de signalen van onze huid. Het eerste zintuig dat mensen ontwikkelen is die van het voelen. We kunnen veel eerder voelen dan dat we kunnen ruiken, horen en zien. Door middel van dit zintuig komen wij in contact met de wereld en het blijft ons gehele leven een belangrijk zintuig, vooral als we relaties op willen bouwen. De huid is direct verbonden met onze onderbewustzijn, wat is er eerlijker?

De persoonlijkheid van de huid

De dromers praten over hun gevoelige huid alsof het onderdeel van hun persoonlijkheid is. Hier is de link tussen zelfperceptie en huidperceptie het grootst. Hun gevoeligheid is overgegaan in hun huid.

Nivea concludeerde dat er een directe link is tussen ons huidtype, onze verzorgingsroutine, onze huidverdraagzaamheid, onze persoonlijkheid en onze manier van leven. In het onderzoek kwamen drie persoonlijkheden naar boven.

Persoonlijkheden:

De dromer: het introverte en emotionele type

De doener: het extraverte en actieve type

De denker: het rationele en afstandelijke type.

Deze drie types tonen niet alleen verschillen in hun levensstijl en attitude maar ook in hun huid. De denkers zijn het meest tevreden over hun huid, ze beschrijven hun huid als normaal en accepteren dat ze ouder worden. De dromers praten over hun gevoelige huid alsof het onderdeel van hun persoonlijkheid is. Hier is de link tussen zelfperceptie en huidperceptie het grootst. Hun gevoeligheid is overgegaan in hun huid. De doeners met een gevoelige huid gebruiken dit gegeven om meer aandacht te krijgen. Hun omgeving is gewend dat ze goed organiseren en oplossing gericht zijn. Door te praten over hun huid kunnen ‘the doers’ toch hun emoties kwijt zonder dat ze zwak lijken. Daarnaast blijkt dat ‘the doers’ het meest huidtype georiënteerd zijn en dat classificatie van huidproducten voor deze groep het belangrijkst is.

Deze visie voor Nivea is onderzocht door Iris Nowacki. 

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

1 reactie

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen