Op donderdag 3 februari toog BeautyJournaal’s redactie-stagiair naar de perspresentatie van Coty’s make-up introductie NYC in Nederland.
‘Ik ken het merk nog uit de tijd dat ik in Amerika woonde. Het was toen al een fijn budgetmerk met mooie producten. NYC staat voor New York Color. Het merk daagt vrouwen uit om zich op te maken met heel betaalbare producten en wil daarmee laten zien dat het moeiteloos kan concurreren met luxe merken. Daarnaast wil NYC vrouwen de vrijheid geven om vaker van make-up te wisselen zonder dat de bankrekening geplunderd hoeft te worden. Als dat geen hoge verwachtingen creëert. NYC heeft visagist Mathew Nigara (38) als internationaal gezicht en hij natuurlijk ook aanwezig bij de presentatie. Mathew heeft gewerkt voor ontwerpers als Diane Von Furstenburg, Marc Jacobs en Badgley Mischka en celebs als Jessica Simpson, Kate Winslet en Marissa Tomei. Tijd voor een paar vragen!’
‘Coty ervaar ik als een familiebedrijf. Bovendien geven ze mij de ruimte om door te groeien. Bij veel merken ben je alleen het gezicht van….bij Coty ben ik echt bij productontwikkeling betrokken. Het wordt niet van bovenaf gedicteerd wat dit seizoen de nieuwe kleuren worden: ik mag meebeslissen. Ik werk zelf ook graag met de producten en kan daardoor goed beoordelen of een product goed is of niet.’
Wat zijn je favoriete producten?
‘Het oogschaduwpallet met 3 kleuren oogschaduw, primer en crème highlighter. De oogschaduw blijft zelfs op de set wel 14 uur lang zitten. Vrouwen die nog niet zo ervaren zijn met oogmake-up kunnen in de uitgebreide bijsluiter lezen welke kleur het mooist op welk deel van het ooglid staat. Ook de verpakkingen vind ik mooi. Cosmetica staat toch voor luxe. Een make-up product moet een volledige ervaring geven en dat doet NYC. Daarnaast vind je in mijn koffer ook altijd NYC Smooch Proof Lipstain, NYC Eye Dusts en de losse oogschaduws.’
‘Ik zeg altijd: ‘ I’m only as good as the woman feels’.
‘Wie zich goed voelt, ziet er goed uit. Ik kan een vrouw nog zo mooi opmaken, als ze niet goed in haar vel zit, mist het toch effect. Ik zeg altijd: ‘ I’m only as good as the woman feels’. Maar een klein beetje concealer en mascara kan een vrouw enorm veel zelfvertrouwen geven.’
Wat is je signatuur look?
‘De jaren 70-look, denk Studio 54 in New York, de meest befaamde discotheek ooit en een smeltkroes voor creatief talent. De nadruk ligt op de ogen: daar breng ik een lichte waas van kleur aan met veel glans. Daarnaast breng ik op het gezicht ook veel glans aan – niet overdreven maar heel precies. Ik breng ook graag lipgloss op het oog aan. En tegenwoordig ga ik voor de felle mond, het staat elke vrouw prachtig, ongeacht haar leeftijd. Vind je het erg als ik zeg dat ik eigenlijk helemaal niet van de term ‘signatuur’ hou? Het is zo pretentieus, en dat ben ik helemaal niet.’
Hebben Amerikaanse vrouwen andere make-up rituelen dan Europese?
‘Nee, vrouwen over de hele wereld het zelfde. Ze willen er mooi uitzien en make-up maakt onderdeel uit van hun leven. Ook al gebruiken ze maar weinig. Make-up is maatwerk. Ook als ik met modellen werk, kan ik van te voren wel concepten bedenken over hun make-up, maar ik moet de vrouwen live zien. De vrouw is belangrijk, niet ik. Zij moet mooi gemaakt worden, je creeert een make-up voor haar. Ik speel daarin een ondergeschikte rol.’
‘Ik heb natuurlijk zelf ook even wat uitgeprobeerd en mijn favoriet is de NYC Smooch Proof Lipstain. Drogen echt de meeste lipstain producten mijn lippen erg uit, deze dus helemaal niet. De viltstiftverpakking zorgt voor makkelijke applicatie en werkt ook als lipliner. De oogschaduws zijn mooi gepigmenteerd en de structuur is boterzacht. Dit zorgt ervoor dat je de kleuren goed kan mengen. De NYC producten worden vanaf maart 2011 bij Kruidvat verkocht. Catrice en Essence krijgen er een geduchte concurrent bij!’
Lees ook: