Cosmetische dermatologie Expertadvies Gezicht Grove porien Huidzorg Pigmentvlekken Rimpels en slapte

Isoflavonen voor gezond collageen

Isoflavonen zijn een ontdekking van de laatste tien jaar als belangrijke stof met een hormoonverrijkende werking. Of het nou om voeding gaat, of om specifieke organen in ons lichaam, zoals de huid. We nemen het in, en we smeren het op. Volgens suppletiedeskundige Anne Andela kan het nuttig zijn om te slikken vanaf je 35ste jaar. Soja en Rode Klaver zijn belangrijke bronnen.

Ons lichaam zet isoflavonen om in fyto-oestrogenen. Deze plantaardige oestrogenen hebben in ons lichaam hetzelfde effect als onze eigen oestrogenen, doordat ze in het lichaam op dezelfde receptor passen. Oestrogenen zijn belangrijke vrouwelijke hormonen. Zij houden de huid jong en hebben een gunstige invloed op de collageenstofwisseling, de vorming van elastische vezels en de celregeneratie. Oestrogenen zorgen er namelijk voor dat de huid de collageen hoeveelheid blijft aanvullen en de dikte en het vochtgehalte van huid op pijl houdt. Ze houden bovendien de bloedvaten wijd en doorlaatbaar, waardoor er veel zuurstof in het bloed zit en de huid een gezonde roze teint krijgt. Tijdens en na de overgang verloopt het huidverouderingsproces echter sneller door de afname van de lichaamseigen oestrogeenconcentratie. Hierdoor wordt de afbraak van collageen vergroot, de huid wordt dunner, droger en minder soepel. Vanaf ongeveer 35 jaar begint de productie van oestrogeen in de regel te dalen.

Met behulp van de fyto-oestrogenen kan de aanmaak van collageen weer worden gestimuleerd en behoudt de huid zijn elasticiteit en stevigheid.

Met behulp van de fyto-oestrogenen kan de aanmaak van collageen weer worden gestimuleerd en behoudt de huid zijn elasticiteit en stevigheid. Ook helpt het bij het behoud van gezonde cellen, door deze te beschermen tegen vrije radicalen. De fyto-oestrogenen hebben namelijk antioxidatieve eigenschappen. Hiernaast werkt het versterkend op de botten bij vrouwen. Dit is belangrijk aangezien de overgang de afbraak van botcellen kan versnellen. Hiernaast zouden isoflavonen een positief effect hebben op hart- en bloedvaten en preventief werken tegen een aantal kankersoorten.

Isoflavonen afkomstig van rode klaver (Trifolium pratense) 

Rode klaver is één van de rijkste bronnen van isoflavonen. Rode klaver is een plant die behoort tot de vlinderbloemigen. Deze plant komt in het wild voor in Europa, Azië en Afrika. Rode klaver is door de eeuwen heen vaak als natuurlijk geneesmiddel gebruikt. Naast isoflavonen bevat rode klaver ook mineralen, zoals calcium, magnesium, chroom, kalium, en vitaminen zoals vitamine B1, B3 en vitamine C.

Wisselingen in het hormoongehalte ten gevolge van de overgang, kunnen ertoe leiden, dat de huid dunner en droger wordt en vroegtijdig rimpels vormt. Ook een lichte haaruitval en het dunner worden van de haarstructuur kan teruggeleid worden tot de veranderingen in het hormoonsysteem. Hoe ouder een vrouw wordt, hoe belangrijker de rol van de isoflavonen dus wordt.

Isoflavonen afkomstig van soja

Soja- isoflavonen zijn fyto-oestrogene verbindingen uit de sojaboon. De isoflavonen genisteïne, daidzeïne en glyciteïne blijken samen met de andere componenten in soja versterkende effecten te hebben op het hart en de bloedsomloop.

In vergelijking met de lichaamseigen oestrogenen hebben fyto-oestrogenen een veel zwakkere werking. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat isoflavonen de regulatie van de vrouwelijke hormoonbalans ondersteunen, botontkalking helpen voorkomen, anti-oxidatieve en anti-kanker eigenschappen bezitten en cholesterolverlagend werken. Isoflavonen gaan rimpels tegen vanwege hun oestrogeenachtige effecten, door de antioxidatieve eigenschappen hebben ze echter ook een beschermend effect tegen oxidatieve stress en UV-schade.

Wisselingen in het hormoongehalte ten gevolge van de overgang, kunnen ertoe leiden, dat de huid dunner en droger wordt en vroegtijdig rimpels vormt. Ook een lichte haaruitval en het dunner worden van de haarstructuur kan teruggeleid worden tot de veranderingen in het hormoonsysteem. Hoe ouder een vrouw wordt, hoe belangrijker de rol van de isoflavonen dus wordt. Bovendien blokkeren de fyto-oestrogenen juist de negatieve effecten van de lichaamseigen oestrogenen op bepaalde lichaamsweefsels, waardoor ze naar alle waarschijnlijkheid een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en baarmoederhalskanker) en tegen hart- en vaatziekten. Vanaf ongeveer 35 jaar begint de productie van oestrogeen in de regel te dalen.  Eerder is het zeker niet nodig om isoflavonen te slikken. Jonge vrouwen maken genoeg eigen krachtig oestrogeen aan en hebben daarom weinig isoflavonen nodig.

Dosering en supplementkeuze:

Vanaf ongeveer 35 jaar, afhankelijk van de klachten per vrouw.

De drie soja-isoflavonen:  genisteïne, daidzeïne en glyciteïne, worden vaak toegepast in supplementen. Hiernaast worden de soja-isoflavonen ook gecombineerd met isoflavonen uit rode klaver.

Dosering: 50- 100 mg isoflavonen per dag.

Tip: Lamberts Soja isoflavonen is gegarandeerd GMO vrij, wat betekent dat er niet genetisch gemodificeerde soja is gebruikt.

Bijwerkingen/voorzichtigheid:

Niet gebruiken bij een voorgeschiedenis van hormoongevoelige tumoren zoals borstkanker. Gebruikt u in verband met borst- of baarmoederkanker een hormoontherapie, wees dan voorzichtig met het gebruik van grote hoeveelheden sojaproducten en sojasupplementen.

Bij een onvoldoende werkende schildklier dient u met beleid isoflavonen te gebruiken, omdat ze de werking van de medicijnen die u gebruikt nadelig kunnen beïnvloeden.

Literatuur:

1] Oral Intake of Soy Isoflavone Aglycone Improves the Aged Skin of Adult Women. 1) Research and Development Division, Kikkoman Corporation. 2) Institute of Medical Mycology, Teikyo University. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2007 Feb;53(1):57-62.

2] Effects of isoflavones from red clover (Trifolium pratense) on skin changes induced by ovariectomy in rats. Phytother Res. 2006 Dec;20(12):1096-9.

3] Soy and red clover for mid-life and aging. Climacteric. 2006 Aug;9(4):245-63.

4] Protective effects of dietary soy isoflavones against UV-induced skin-aging in hairless mouse model. J Am Coll Nutr. 2004 Apr;23(2):157-62.

Raadpleeg voor een compleet vitaminenoverzicht ook ons lexicon.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

10 reacties

  • Soja kan een allergeen zijn, dus is niet voor iedereen geschikt. Mensen met schildklierproblemen moeten soja inderdaad vermijden. In China en Japan nuttigt men vooral gefermenteerde soja: tempeh, miso, sojasaus etc. Soja is vaak genetisch gemanipuleerd en om van een sojaboon melk te maken, moet het door een flink (chemisch) proces. Echt natuurlijk is het dan niet meer. Bovendien is de meeste sojamelk ook nog flink gezoet. Tofu is prima, maar allerlei soja” zuivel’ producten al een stuk minder.

  • @farieda, als je meer wilt weten over haartuitval, lees dan eens dit stuk erover: https://www.beautyjournaal.nl/2011/01/over-haaruitval-bij-vrouwen/ en ook dit stuk – mocht van je mediterrane afkomst zijn: https://www.beautyjournaal.nl/2010/05/dun-haar-bij-allochtone-vrouwen-door-ijzertekort-en-genetisch-defect/

    verder kun je in deze rubriek ‘dun of fijn haar’ heel veel artikelen vinden over haarproblemen binnen dit onderwerp:https://www.beautyjournaal.nl/category/haar/fijn-of-uitgedund-haar/

  • ben sinds kort aan de soja melk begonnen ,wat mij opviel is dat behoorlijke hoofd pijn er van krijg ,hier voor had ik er nooit last van!!.helpen overgingz de de isoflavonen goed tegen haaruitval??.gr farieda

  • Hallo,

    Ik heb begrepen dat inname van soja met mate dient te geschieden aangezien een teveel van deze iname zou kunnen leiden tot problemen aan de schildklier. Ook heb ik ergens gelezen dat men beter hop tot zich zou kunnen nemen omdat de hopplant de beste bron is van fyto oestrogenen, en niet soja of rode klaver zoals vaak wordt beweerd.

  • Het is ook erg lastige materie. Onlangs zijn er onderzoeken gedaan naar de controversie van isoflavonen en borstkanker, maar opgelost is het nog niet.
    Aan de ene kant is er bewijs van een preventief effect tegen kanker. Dit treedt hoofdzakelijk op in Azië, waar relatief veel sojaproducten worden geconsumeerd (die rijk zijn aan isoflavonen). Hier ligt het aantal gevallen van borst-, baarmoederslijmvlies-, dikkedarm- en prostaatkanker, veel lager.
    Aan de andere kant is dit effect niet waargenomen bij de Westerse bevolking en zijn er in-vitro studies (niet in het menselijk lichaam) uitgevoerd, die juist aantoonden dat isoflavonen de groei van bestaande borsttumorcellen stimuleren en de werking van medicijnen, gebruikt bij borstkanker, tegen gaan.
    Er is nog steeds meer onderzoek voor nodig is om de tegenstrijdige relatie tussen isoflavonen en borstkanker uit te diepen en vandaar dat ik voor de veiligheid alleen maar kan adviseren om geen suppletie met isoflavonen te nemen indien je een vrouw bent met een verleden van borstkanker.

  • De isoflavonen die in rode klaver voorkomen hebben een vergelijkbaar effekt op overgangsproblemen als die van soja en van zilverkaars en veroorzaken evenmin ongewenste bijwerkingen.

  • Als niet-wetenschapper vind ik deze site echt nuttig maar nu vind ik het moeilijk om een rode draad te zien. Er staat “naar alle waarschijnlijkheid een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en baarmoederhalskanker)” en daarna “Niet gebruiken bij een voorgeschiedenis van hormoongevoelige tumoren zoals borstkanker.” Het is zeker geen aanval maar ik begrijp het verband eigenlijk niet.

  • Isoflavonen waaronder genistein kunnen een positief effect hebben op verschijnselen die samenhangen met de overgang zoals opvliegers nachtelijke transpiratie en prikkelbaarheid. ….In vergelijking met de typische Aziatische of Latijns-Aerikaanse voeding zijn de Isoflavonen in de Nederlandse voeding slecht vertegenwoordigd. Elke tablet bevat een constante hoeveelheid isoflavonen in dezelfde verhouding als in een dieet dat rijk is aan peulvruchten en soja van bijvoorbeeld een vegetarisch dieet.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.