De shop-ervaringen van collega-tester Jolanda inspireerden mij tot mijn eigen test van de kwaliteit van het beautyadvies in Amsterdam. Omdat ik niet echt iets nodig heb, maar wel graag in parfumerieën rondstruin, heb een simpele test bedacht. Ik vraag in een aantal winkels een huidadvies van het merk Shiseido. Shiseido was het eerste luxe cosmetica merk dat ik gebruikt heb en Shiseido zit sinds kort (gelukkig) weer in de Amsterdamse Bijenkorf.
Mijn ervaringen:
Gedurende het hele advies was er aandacht en tijd.
Amsterdamse Bijenkorf
Het voordeel van de shop in shop in de Bijenkorf is dat je meestal door adviseurs van het merk zelf geholpen wordt, in elk geval bij Shiseido. Het advies wordt degelijk aangepakt. Er worden een aantal sterk uitvergrote foto’s van verschillende plekken van mijn huid gemaakt die de structuur, poriën en lijntjes goed laten zien. Vervolgens krijg ik een serie vragen over mijn huid, leefstijl en persoonlijke voorkeuren. Hierop baseerde de adviseuse haar advies: White Lucency, dit past inderdaad bij mijn huidtype (gemengd) en leeftijd (49). Gedurende het hele advies was er aandacht en tijd. Er werd op geen enkele manier aangedrongen op aankoop van producten. Ik kreeg zelfs zonder iets te kopen van de hele basisverzorging samples mee. “Als het bevalt, kom je toch wel terug”, was het motto.
Ze kon niet duidelijk maken waarom de crèmes die ze liet zien, goed voor me waren.
Douglas Kalverstraat
De adviseuse stelde me de vraag wat ik nu gebruikte (Kanebo Sensai Cellular Performance) en waarom ik op Shiseido over wilde stappen. Ik wil graag een gladde stralende huid en heb het gevoel dat ik door stress en slaapgebrek iets extra’s kan gebruiken. Vervolgens kwam de adviseuse met één van de duurdere (278) crèmes van Kanebo aanzetten, Sensai Cellular Performance Recovery Concentrate Cream. Dit leek me een vrije volle crème dus ik vroeg of hij wel voor mijn huidtype geschikt was. “Ja, geen probleem, de crème is geschikt voor alle huidtypes.” Omdat ze merkte dat ik niet direct overstag ging, liet ze vervolgens allerlei luxe crèmes van diverse merken (Dior, Sisley) zien. Allemaal in de prijsklasse 300-400 euro. Als laatste liet ze ook iets van Shiseido zien: Intense Skin corrective program cream.
Alhoewel de adviseuse begon met goede vragen stellen: “waarom ben je niet tevreden?”, “wat zoek je?”, was ik niet tevreden over dit advies. De verkoopster had geen goede antwoorden op mijn vragen. Ze kon niet duidelijk maken waarom de crèmes die ze liet zien, goed voor me waren. Ik kreeg de indruk dat ze vooral met dure crèmes aan kwam zetten, misschien omdat ik door liet schemeren dat ik iets extra’s voor mijn huid zocht.
Waarschijnlijk zag ik er niet ‘duur’ genoeg uit zonder make-up en in mijn spijkerbroek en T-shirtje.
Douglas Kalvertoren
Hier werd ik geholpen door een oudere dame die naar me keek en zei: “een glimmende huid”, vervolgens iets uit The Skincare lijn wilde pakken van Shiseido maar uiteindelijk naar de Pureness serie greep. Ik vroeg of dit niet voor de jonge probleemhuid is. “Nee hoor, geschikt voor iedere vette huid.” Ik keek blijkbaar niet overtuigd, dus troonde ze me mee naar Biotherm en liet me de Aquasource-lijn zien. Kortom: een waardeloos advies. Er werden geen vragen gesteld. Puur op basis van een glimmende huid werd mij iets voor “een vette glimmende huid met grove poriën, onzuiverheden en puistjes” geadviseerd. Waarschijnlijk zag ik er niet ‘duur’ genoeg uit zonder make-up en in mijn spijkerbroek en T-shirtje.
Ici Paris Kalverstraat
Hier word ik geholpen door een jong meisje dat vraagt wat ik wil: een stralende, gladde huid en op mijn leeftijd speelt ook het anti-aging aspect een rol. In haar ogen een heel scala aan wensen, dus komt ze met de Future Solution LX serie aanzetten, een serie voor elk huidtype die alles te bieden heeft op anti-aging gebied. Ze laat me alle crèmes op de hand voelen. Als ik vraag waarom dit beter is dan bijvoorbeeld Bio Perfomance krijg ik als antwoord: Bio Perfomance is ook goed, maar Future Solution LX biedt alles in één en voldoet dus aan al mijn wensen. Ze laat me ook een crème uit de Bio Performance serie voelen en op verzoek schrijft ze de prijzen van de producten voor me op.
Ik kreeg een royale sample van Génifique mee naar huis. Eerst proberen dan kopen, vond ze heel normaal.
DA Leidsestraat
Als laatste ga ik naar de DA in de Leidsestraat, een drogisterij met een luxe parfumerie afdeling. Als ik zeg dat ik graag een Shiseido-huidadvies wil, haalt de verkoopster er een ander adviseuse bij met meer kennis van Shiseido. Ze vraagt waarom ik Shiseido wil. In haar ogen is Shiseido een klassiek merk met aparte dag- en nachtcrème dat geen gebruik maakt van de nieuwste technologieën. Op basis van mijn vraag (gladde, stralende huid), adviseert ze Génifique van Lancôme gecombineerd met een crème gericht op stevigheid. Geen probleem dat ik niets kocht. Ik kreeg een royale sample van Génifique mee naar huis. Eerst proberen dan kopen, vond ze heel normaal.
Gemiddeld genomen vind ik het advies in de parfumerieën bedroevend slecht. Er wordt veel te weinig gevraagd naar je probleem en wat je wilt bereiken. Het ontbreekt de medewerksters aan productkennis en het is slecht gesteld met klantgerichtheid en verkoopskills. Ik voelde me in de Douglas Kalvertoren absoluut niet serieus genomen en bij ICI Paris en Douglas Kalverstraat stelde men wel de goede vragen maar kreeg ik de indruk dat de eigen bonus een grotere rol speelde bij het uiteindelijke advies. Bij de DA werd ik ondanks een drukke zaterdagmiddag serieus genomen. Hun antwoord op mijn vraag kwam weliswaar van een ander merk, blijkbaar was de kennis van Shiseido niet up to date, maar het advies was op maat en ik kreeg zonder aankoop een sample mee om te proberen.
Het beste advies kwam van de adviseuse in de Bijenkorf. Omdat dit een Shiseido-medewerkster was, was dat te verwachten. Uiteindelijk heb ik hier nadat ik de samples had uitgeprobeerd, een paar producten gekocht.
Omdat ik via BeautyJournaal veel kennis opdoe, kan ik zelf vrij goed bepalen wat goed voor me is. De gemiddelde klant zal volledig op het advies van de verkoopster afgaan. Bovenstaande steekproef doet me huiveren hoeveel mensen thuiskomen met verkeerde of te dure producten die niet beantwoorden aan hun specifieke problemen. Zowel Douglas als ICI Paris hebben hier nog een hele weg te gaan.
Lees hieronder ook de andere reviews van Gerti.
note van BeautyJournaal: wij kunnen ons nog goed herinneren dat de Bijenkorf beauty-afdeling in 2008 werd gerestyled en de counter van Shiseido eruit ‘gebonjourd’ was. Bekijk hieronder nog het filmpje wat we toen tijdens de heropening van de beauty-afdeling maakten:
[media id=11 width=290 height=182]