• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Mooi Parfumerie leert jou je eigen expert te zijn

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Marketingtrends, Monique schrijft, Zakenpraat

Archief: Mooi Parfumerie leert jou je eigen expert te zijn

  • 21 december 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Wella Professionals Fushion Intense Repair shampoo

Dit is een van de mooiste shampoo’s die wij kennen. Zijdezacht en toch veerkrachtig haar. Een weergaloze glans en een heerlijke geur.
BEKIJK

Sinds kort is de prachtige, professionele make-up van Ellis Faas ook bij mooi parfumerie te koop. New business directeur Don Kouwenhoven van Mooi is er trots op. Bijzondere niche merken, die wil hij er graag bij hebben. Neem ook OPI nagellak en Rituals…concepten met unique selling points, met bijzondere verhalen. Mooi parfumerie grossiert in merken met een ziel, en sinds de oprichting in 2007 heeft dat de keten geen windeieren gelegd.

Komend jaar wordt alweer de 50ste winkel geopend. Zaken met een oppervlak van gemiddeld 100-150 m2, en ze behalen mooie omzetten tussen de 750 duizend en 2.5 miljoen euro. Wassenaar en Bilthoven zijn de groeitoppers, evenals de zaak op het CS van Amsterdam. Wie zijn de drijvende krachten achter dit concept, dat geen ICI Paris en geen Douglas is, dat Sephora bewondert om de combinatie van mooie merken, innovatie en laagdrempeligheid?

‘Volgend jaar de 50ste zaak, eind 2013 moeten het er 80 kunnen zijn.’

Mooi is een franchiseketen. Behalve de eigen winkels op enkele Nederlandse stations waaronder Amsterdam en Leiden, omvat het nu 33 franchisewinkels. Van ondernemers afkomstig van DA, Etos, Pour Vous. Retailers met ervaring in de luxe cosmeticamarkt en die het er unaniem over eens zijn dat er binnen de ketens waarbij ze zelf zijn aangesloten zijn, geen concept als Mooi voor handen is: een zelfstandige formule met een centrale inkoop. Het idee voor Mooi is ook vanuit zo’n keten ontstaan, vertelt Don Kouwenhoven. ‘’Het is begonnen met drie parfumerie-ondernemers die behoefte hadden aan een nieuwe formule. Met Peter van der Meer hebben we Mooi parfumerie ontwikkeld, de eerste franchise formule. Dat bleek een gat in de markt. Al in het tweede jaar heeft DA Holding een belang genomen, tegen een share van 50%. DA heeft 400 franchisenemers in Nederland, zij kunnen, als hun verzorgingsgebied de mogelijkheid heeft, allemaal mee in onze formule – net zoals andere ketens. Het geeft goede groeiperspectieven. Volgend jaar de 50ste zaak, eind 2013 moeten het er 80 kunnen zijn.’

‘Wij willen niet de expert zijn, wij willen jou tot expert maken.’

De directie bestaat uit twee mannen. Don Kouwenhoven als new business directeur, afkomstig uit de reclame- en marketingwereld. Hij stond aan de basis van de BIJcard en nu ook van het Mooi concept. Peter van der Meer, als algemeen directeur, afkomstig uit het Ahold concern waar hij o.a. expansiemanager voor Etos was. Wij hadden al snel het idee klaar voor Mooi, zo vertelt hij. Een luxe belevingswereld laagdrempelig opgezet, voor alle cosmeticaliefhebbers. We wilden de sfeer van ‘alles open’: alles kunnen uitproberen, adviezen waar je wat aan hebt, een frisse uitstraling, een Nederlandse naam, uitstekende service, geen toonbank.  Onze peilers zijn nu de catwalk in het midden van de zaak waar je alles zelf kan ervaren, en de beautyschool. Workshops waarin je leert je zelf mooi op te maken, en een lekkere make-uptafel in de winkel aan je altijd kan aanschuiven. We organiseren ook wekelijks beautyworkshops voor 7,50 p.p., en je dit entreegeld weer als kortingsbon kunt gebruiken. Wij willen niet de expert zijn, wij willen jou tot expert maken.’

‘Omdat we een franchiseconcept zijn, behouden de ondernemers veel ruimte om op hun eigen manier aan klantbinding te werken. Bij ons kun je echt nog ouderwets je vak uitoefenen. Je mag je klant 100% verwennen.’

Dat het concept aanslaat, blijkt ook wel uit reviews van ons eigen BeautyJournaal testpanel. Onverbloemd geven zij hun eerlijke mening over hun shopervaringen. Mooi kwam goed uit de bus. Kouwenhoven ziet dat niche in is, en hij onderzoekt het nauwkeurig. ‘We zoeken unieke concepten maar wel met een breed verhaal’, legt hij uit. ‘80% Van onze omzet komt van de grote luxe merken, in de overige 20% zoeken wij naar het unieke verhaal. We zijn heel trots Ellis Faas te mogen voeren, ook MAC en Bobbi Brown zijn meer dan welkom. Mooi is sterk in make-up, net zoals in verzorging.’

‘De cosmeticaretail wordt steeds meer een vechtmarkt. De consument is nu echt aan zet.’

Sinds november 2010 heeft Mooi ook een online shop. Online retail wordt steeds belangrijker, weet Kouwenhoven. ‘Het fungeert  als een goede traffic generator naar je winkels toe, maar het creëert ook een community. We gaan een online beautyplatform opzetten met tutorials in de how to -sfeer in samenwerking met de merken. Innovatieve marketing is belangrijk. De cosmeticaretail wordt steeds meer een vechtmarkt. Alles draait om de euro van de consument, en waar wil zij/hij het uitgeven, wat spreekt aan? De consument is nu echt aan zet. Wij zijn gewoon Mooi, omdat we erin geloven dat elke vrouw en man kan stralen. Leer het ze, en je zal het zien. De macht van de consument, en waarin dit tot uiting komt, vertalen wij proactief naar peilers die onze kracht benadrukken.’

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert
  • Succes verder met je behandeling Janneke,, ik hoop zo voor je dat de verbet… Janneke’s dagboek deel 2 over haar TSW eczeem behandeling in Engeland: de terugval Ria
  • Top! Nou nog even ‘fantastisch op alles wat hij beloofd’ (Pillow Talk b… Anneloes test 5x smudge proof mascara: Maybelline, Dior, Essence, Tilbury en Hi Beautiful! E. Scheers

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen