Sinds kort is de prachtige, professionele make-up van Ellis Faas ook bij mooi parfumerie te koop. New business directeur Don Kouwenhoven van Mooi is er trots op. Bijzondere niche merken, die wil hij er graag bij hebben. Neem ook OPI nagellak en Rituals…concepten met unique selling points, met bijzondere verhalen. Mooi parfumerie grossiert in merken […]

05:11 - 03:06
luistertijd 05:11 - leestijd 03:06

Sinds kort is de prachtige, professionele make-up van Ellis Faas ook bij mooi parfumerie te koop. New business directeur Don Kouwenhoven van Mooi is er trots op. Bijzondere niche merken, die wil hij er graag bij hebben. Neem ook OPI nagellak en Rituals…concepten met unique selling points, met bijzondere verhalen. Mooi parfumerie grossiert in merken met een ziel, en sinds de oprichting in 2007 heeft dat de keten geen windeieren gelegd.

Komend jaar wordt alweer de 50ste winkel geopend. Zaken met een oppervlak van gemiddeld 100-150 m2, en ze behalen mooie omzetten tussen de 750 duizend en 2.5 miljoen euro. Wassenaar en Bilthoven zijn de groeitoppers, evenals de zaak op het CS van Amsterdam. Wie zijn de drijvende krachten achter dit concept, dat geen ICI Paris en geen Douglas is, dat Sephora bewondert om de combinatie van mooie merken, innovatie en laagdrempeligheid?

‘Volgend jaar de 50ste zaak, eind 2013 moeten het er 80 kunnen zijn.’

Mooi is een franchiseketen. Behalve de eigen winkels op enkele Nederlandse stations waaronder Amsterdam en Leiden, omvat het nu 33 franchisewinkels. Van ondernemers afkomstig van DA, Etos, Pour Vous. Retailers met ervaring in de luxe cosmeticamarkt en die het er unaniem over eens zijn dat er binnen de ketens waarbij ze zelf zijn aangesloten zijn, geen concept als Mooi voor handen is: een zelfstandige formule met een centrale inkoop. Het idee voor Mooi is ook vanuit zo’n keten ontstaan, vertelt Don Kouwenhoven. ‘’Het is begonnen met drie parfumerie-ondernemers die behoefte hadden aan een nieuwe formule. Met Peter van der Meer hebben we Mooi parfumerie ontwikkeld, de eerste franchise formule. Dat bleek een gat in de markt. Al in het tweede jaar heeft DA Holding een belang genomen, tegen een share van 50%. DA heeft 400 franchisenemers in Nederland, zij kunnen, als hun verzorgingsgebied de mogelijkheid heeft, allemaal mee in onze formule – net zoals andere ketens. Het geeft goede groeiperspectieven. Volgend jaar de 50ste zaak, eind 2013 moeten het er 80 kunnen zijn.’

‘Wij willen niet de expert zijn, wij willen jou tot expert maken.’

De directie bestaat uit twee mannen. Don Kouwenhoven als new business directeur, afkomstig uit de reclame- en marketingwereld. Hij stond aan de basis van de BIJcard en nu ook van het Mooi concept. Peter van der Meer, als algemeen directeur, afkomstig uit het Ahold concern waar hij o.a. expansiemanager voor Etos was. Wij hadden al snel het idee klaar voor Mooi, zo vertelt hij. Een luxe belevingswereld laagdrempelig opgezet, voor alle cosmeticaliefhebbers. We wilden de sfeer van ‘alles open’: alles kunnen uitproberen, adviezen waar je wat aan hebt, een frisse uitstraling, een Nederlandse naam, uitstekende service, geen toonbank.  Onze peilers zijn nu de catwalk in het midden van de zaak waar je alles zelf kan ervaren, en de beautyschool. Workshops waarin je leert je zelf mooi op te maken, en een lekkere make-uptafel in de winkel aan je altijd kan aanschuiven. We organiseren ook wekelijks beautyworkshops voor 7,50 p.p., en je dit entreegeld weer als kortingsbon kunt gebruiken. Wij willen niet de expert zijn, wij willen jou tot expert maken.’

‘Omdat we een franchiseconcept zijn, behouden de ondernemers veel ruimte om op hun eigen manier aan klantbinding te werken. Bij ons kun je echt nog ouderwets je vak uitoefenen. Je mag je klant 100% verwennen.’

Dat het concept aanslaat, blijkt ook wel uit reviews van ons eigen BeautyJournaal testpanel. Onverbloemd geven zij hun eerlijke mening over hun shopervaringen. Mooi kwam goed uit de bus. Kouwenhoven ziet dat niche in is, en hij onderzoekt het nauwkeurig. ‘We zoeken unieke concepten maar wel met een breed verhaal’, legt hij uit. ‘80% Van onze omzet komt van de grote luxe merken, in de overige 20% zoeken wij naar het unieke verhaal. We zijn heel trots Ellis Faas te mogen voeren, ook MAC en Bobbi Brown zijn meer dan welkom. Mooi is sterk in make-up, net zoals in verzorging.’

‘De cosmeticaretail wordt steeds meer een vechtmarkt. De consument is nu echt aan zet.’

Sinds november 2010 heeft Mooi ook een online shop. Online retail wordt steeds belangrijker, weet Kouwenhoven. ‘Het fungeert  als een goede traffic generator naar je winkels toe, maar het creëert ook een community. We gaan een online beautyplatform opzetten met tutorials in de how to -sfeer in samenwerking met de merken. Innovatieve marketing is belangrijk. De cosmeticaretail wordt steeds meer een vechtmarkt. Alles draait om de euro van de consument, en waar wil zij/hij het uitgeven, wat spreekt aan? De consument is nu echt aan zet. Wij zijn gewoon Mooi, omdat we erin geloven dat elke vrouw en man kan stralen. Leer het ze, en je zal het zien. De macht van de consument, en waarin dit tot uiting komt, vertalen wij proactief naar peilers die onze kracht benadrukken.’

Lees ook