Niet dat het storm loopt met het aanbod van groene, biologische, plantaardige cosmetica, maar de nieuwe initiatieven blijven wel komen. Van kleinere merken met een DNA in het groen vinden we het een bijna vanzelfsprekend gegeven, maar als grote bedrijven als Nivea ook groen gaan doen, wordt het spannend. Multinationals als Beiersdorf (waaronder Nivea valt) […]

04:41 - 02:48
luistertijd 04:41 - leestijd 02:48

Niet dat het storm loopt met het aanbod van groene, biologische, plantaardige cosmetica, maar de nieuwe initiatieven blijven wel komen. Van kleinere merken met een DNA in het groen vinden we het een bijna vanzelfsprekend gegeven, maar als grote bedrijven als Nivea ook groen gaan doen, wordt het spannend. Multinationals als Beiersdorf (waaronder Nivea valt) hebben geen groen verleden, hebben hun sporen verdiend in de synthetische chemie – helemaal niets mis mee overigens, dus wanneer zij groen gaan, weet je natuurlijk direct: dit is een marketingmove, om eens te kijken hoe zo’n uitstapje in het groene paradijs bevalt.

Nivea heeft deze maand de lijn Pure en Natural geïntroduceerd. Volgens Nivea neemt de vraag naar groene cosmetica toe, maar zij zijn ook van mening dat het aanbod achterblijft (hmm…misschien maar goed ook, want de toch al schaarse landbouwgronden op onze planeet kunnen beter voor voedselproductie gebruikt worden, toch?). Pure & Natural bevat een mix van plantaardige, soms biologisch geteelde grondstoffen in een mix met synthetische stoffen. Nivea blijft nuchter, want, de beste conserveringsmiddelen zijn nog altijd de synthetische. Tenminste als het als merk je doel is om wereldwijd verkrijgbaar te zijn en je potjes de logistieke transporten in koude en warmte moeten kunnen overleven, en ook lang genoeg op het schap houdbaar blijven. Logisch, ware het niet dat Nivea toch een beetje mee gaat in de paniekgolf tegen het synthetische conserveringsmiddel parabeen. Want die zit er nu juist niet meer in, maar wel het stokoude stofje phenoxyethanol. Waar overigens net zoveel tegen geageerd wordt, of beter gezegd – werd. Waarna de industrie eind jaren ’80 en masse overging op de parabenen. Vooral in Europa – in Amerika is phenoxyethanol altijd meer usance gebleven dat bij ons.

Arganolie is een belangrijk gecommuniceerde stof in de nieuwe huidverzorgingslijn, als ultieme huidverzachter en beschermer vanwege zijn anti-oxidatieve eigenschappen. Het is van biologische teelt (en komt van een kleinschalige cooperatie in Marokko), evenals de verwerkte kamille, jojoba olie, aloe vera en het burdock fruitextract. Communiceren de traditioneel organic merken dit met * op de inci-lijst, Nivea gaat niet mee in deze trend. Wat biologisch is, wordt voluit op de verpakking uitgeschreven. Voor deze lijn wordt ook geen keurmerk gevoerd uit de bekende range van BDIH tot Na-true en aanverwanten. Maar, Nivea wekt wel de schijn van een keurmerk door een cirkel op de verpakkingen te plaatsen die veel weg heeft van een keurmerk logo. De schijn wordt weer doorbroken als je de boodschap erin leest: 95% of natural origin. Er is wat voor te zeggen om dat verwarrende, insinuerende logo af  te keuren, maar de boodschap die erin staat is wel heel helder en eerlijk. Je weet dat 5% dus van niet-plantaardige oosrprong is. De substanties voelen fijn aan en smeren goed uit. De verpakkingen (allemaal uit recyclebaar materiaal) zien er leuk en fris uit. Het parfum ruikt fris, maar wel heel synthetisch, helaas. De lijn is fijn voor consumenten die het natuurlijke gevoel omarmen zonder hardcore in de groene leer te willen gaan.

De lijn omvat cleaners voor het gezicht en lichaam, cremes voor gezicht en lichaam en deodorants. In de deodorant zit geen aluminiumzout en het belooft de witte kleding te vrijwaren van gele vlekken. Dit laatste vinden wij echt een doorbraak, want tot nu toe konden de deo’s je zwarte kleding wel vrijhouden van witte strepen, maar het gele gespuis in je witte shirts bleef bestaan.

Wie all the way green wil gaan, kan haar hart ophalen aan de Rio Rosa Mosqueta Olie. Een olie uit rozenbottels gewonnen die volgens het persbericht rijk is aan essentiële vetzuren en retinolzuur. Volgens de importeur moet je het vooral inzetten bij acne, littekens en rimpels, vanwege de huidherstellende eigenschappen. Het is een verfijnde olie die lekker in te masseren is en niet al te vettig op de huid blijft liggen. Het heeft een neutrale geur. Nee, geen rozengeur, dat niet. Je kunt het product solo of als serum gebruiken onder je gebruikelijke dag- en nachtverzorging. 20 ml kost € 16,95. Het is te koop bij drogisterijen, Natuurwinkels en De Tuinen. Wij vinden het een heerlijk product om erbij te hebben – voor die momenten dat we even helemaal natural willen gaan…..en die zijn er regelmatig!

Meer groen nieuws lees je hier.

Lees ook