• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Gezicht » Consument verlangt naar cosmetica met bewezen werkzaamheid

Archief artikel

Archief artikel

  • Gezicht, Lichaam

Archief: Consument verlangt naar cosmetica met bewezen werkzaamheid

  • 5 december 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dior Backstage Face & Body Foundation

Harriet vindt hem top! ‘Het is een lang houdbare foundation die je zelf kunt opbouwen van lichte tot volle dekking, door meerdere laagjes aan te brengen. De laagjes worden niet cakey, en de foundation houdt de hele dag lang, ook tijdens het sporten!’
BEKIJK

Dit meldt het Engelse onderzoeksbureau Mintel deze week. Mintel bekeek in de periode van november 2009 tot november 2010 claims op huidverzorgingsproducten en hiervan claimden ruim 35.547 een hydraterende eigenschap. Teintverheldering werd geclaimd voor 22.006 producten, lange houdbaarheid kwam op 14.482 producten en 7.262 producten claimden antiverouderingsverbeteringen in het algemeen.

Bij navraag onder respondenten (hoeveel, dat vermeldt vaksite cosmeticsdesign.com niet – maar dat vergeten ze wel vaker), bleek dat 31% van de Amerikaanse vrouwen, 21% van Engelse en Duitse vrouwen er vaak niet zeker van waren of de producten wel werkten, maar men bleef ze wel kopen. Dit is overigens een van de grootste krachten van de cosmetica-industrie: consumenten klagen en uiten onzekerheid, maar ze blijven diezelfde producten gewoon kopen, omdat de hoop en de droom sterker is dan functionele eis. In Italië, Spanje en Frankrijk lagen de percentages van twijfel bij de vrouwen een stuk lager, nog onder de 20 of zelfs 15%.

Mintel stelt dat transparantie in de claimvoering groter moet worden. Het moet duidelijker worden welke voordelen het product de consument echt biedt. Consumenten hebben namelijk grote behoefte aan resultaatgerichte producten. Vooral onder de ouder wordende doelgroepen, vanaf 40 jaar neemt het ongeloof en ontevredenheid over de beloofde werking van cosmetica toe. Deze doelgroep ziet met eigen ogen wat haalbaar is en niet.

‘…..vrouwen willen werkzame producten, maar ze willen er niets van voelen, want dat is eng.’

Het punt hierbij is dan wel (voert BeautyJournaal aan) dat cosmetica of inderdaad echt zo werkzaam moet worden als het insinueert, maar dan worden het medicijnen en vallen ze buiten de cosmeticawetgeving, of de claims moeten zo versoberd worden dat er nog weinig van droom in stand kan blijven. Of de cosmeticawetgeving moet verruimd danwel anders gedefinieerd worden!

Maar dan raak je ook nog een ander teer en zeer gecompliceerd punt: vrouwen willen werkzame producten, maar ze willen er niets van voelen, want dat is eng. Maar iets dat echt zichtbare verbetering moet kunnen geven op het gebied van rimpels bijvoorbeeld, zal moeten irriteren omdat dat doel te bereiken. De huid reageert per definitie op irritatie – pas dan gaat het extra collageen aanmaken – de belangrijkste opvuller van binnenuit die we kennen.

Men is nu wel druk bezig om te kijken of via subtiele DNA beïnvloeding verouderingsprocessen bij de wortel al kunnen worden afgeremd (denk stamcelbeschermende crèmes), maar die hele wetenschap staat echt nog in de kinderschoenen. Er is nog een serieus wetenschappelijk bewijs voor handen dat beïnvloeding van DNA (en genen) via boodschappers (eiwitten) met behulp van cosmetica haalbaar is. Hoe bewonderenswaardig de theoretische verhalen ook al mogen zijn die de cosmeticabedrijven naar buiten brengen.

Vitamine A, Retinol

De enige, echt goed onderzochte stof die in cosmetica gebruikt kan worden is vitamine A – maar dan mag de zuivere vitamine A zuur weer niet in cosmetica want veel te sterk, hiervoor moet je naar de dokter, maar afgeleiden zoals retinol en aanverwanten kunnen wel. Hierbij geldt ook dat je er wel wat irritatie van kan ondervinden, zeker als het in wat hogere (toegestane) concentraties is, maar dan heb je wel een werkzaam product.

Niacinamide

Een andere stof die bewezen werkzaam is is niacinamide, ofwel vitamine B3. Tegen verouderingsverschijnselen van de huid, ter versterking van de huidbarrière – het is een prachtige multifunctionele stof – mits voldoende gedoseerd. Het wordt volop gebruikt in zowel producten van La Roche Posay voor de kwetsbare huid als in producten van Olaz tegen verouderingsverschijnselen.  Om maar even aan te geven hoe divers de toepassing kan zijn – los van de concentraties die gebruikt worden in deze producten.

Maar ja, dat zijn op het gebied van aanpak van rimpelvorming en verouderingsverschijnselen als pigmentatieproblemen maar twee stoffen (fruitzuren zijn er ook nog, en wellicht nog iets dat ik nu over het hoofd zie, maar roep maar dan!). Erg mager om hele verhalen omheen te bouwen natuurlijk. Als elk merk alleen met deze twee stoffen aan de gang zou kunnen gaan, zal dat het diverse aanbod binnen de industrie reduceren naar een mager niveau.

Superhydratatie

Natuurlijk zijn er nog heel veel andere verzachtende en vochtbindende en teintdiffuserende stoffen die absoluut werken, maar die zijn niet spannend, die vallen binnen de marketingverhalen niet onder de werkzame stoffen. Zodra je het bijvoorbeeld over siliconen hebt in een product als de nieuwe Clinique Repairwear Laserserum en vertelt wat ze doen, hebben consumenten al snel zoiets van ‘oh, dan werkt het product dus niet’. Consumenten beschouwen al deze stoffen niet als ‘werkzaam’, maar ze werken wel degelijk, ze hebben prachtige functies – ze beloven alleen geen rimpels weg te poetsen – maar wel minder zichtbaar te maken – optisch gezien! Dus wat is de definitie van een werkzame stof uiteindelijk…Neem ook de fijne hydratatietechnologieën gestoeld op aquaporines zoals bij Eucerin, of de krachtige hydratiemolecuul van Dove! Hmmm…hydratatie, denkt de consument, wat is dat nou, helemaal niet spannend, bestaat al zo lang. Wij vinden dus absoluut van wel, want er zijn nog telkens nieuwe methoden om het hydrateren van de huid te verbeteren. Onderschat de kracht van de hydratatie niet in de ‘strijd’ tegen zichtbare huidveroudering!

Spannend zijn ook de nieuwe inzichten hoe je met oppervlakkige huideiwitten tegenwoordig veranderen in de frisheid van de teint kan bewerkstelligen. Het is meetbaar geworden. Neem Génifique van Lancôme – een bijzondere uitvinding. Maar ook dit gaat over oppervlakkige correcties: die van het stralender maken van een teint. Desalniettemin heel spannend. Ook weer niet voor iedereen werkzaam, zo blijkt uit een test van ons panel, maar toch – het zijn wel nieuwe technieken.

Het wordt inderdaad tijd dat marketeers hun taal eens opnieuw gaan bezien – maar hoe? Tijd voor nieuwe creativiteit!

  • Lees hier meer artikelen in de categorie ‘ Monique schrijft…’

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt de Esse Probiotic Ampoule behandeling bij Red Carpet Queen

Wat heeft Mardge goede producten ontwikkeld om je brein te ontspannen!

Augustus
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

Video! Mardge Pascaud vertelt Monique op het strand over de Circadian ontspan je mooi-lijn + WIN!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Ik denk dat deze producten nog wel goed zouden kunnen zijn voor jonge huidj… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Ik zie het nu steeds meer dat meerdere zuren met elkaar in een complex zitt… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Redactie, Monique
  • Hallo Marianne, dank voor je reactie. Ja, 5 zuren in een een product lijkt … Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • No-nonsense.. en dan vijf zuren in één product? De enige 'meerwaarde' van… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Goed om te horen Albert, dat er zo natuurlijk uitziet. Begrijp je standpunt… Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? Redactie, Monique
  • Hoi Nina, in deze producten zitten toegevoegde geen UV-filters. Weet je zo … TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   Redactie, Monique
  • ik wil enkel weten of dit produkt een spf bescherming bied en zo ja welke ,… TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   nina
  • Hallo Monique, dat durf ik echt niet. Zelfs de meeste collega's weten niet … Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? albert
  • Lijkt me fantastisch! Helaas pecuniae causa... ;-)… GA MET ONS MEE! Met de BeautyJournaal parfumreis van het jaar! Naar FLORENCE! Dorine
  • Goed he Dorine, ga je mee;-)… GA MET ONS MEE! Met de BeautyJournaal parfumreis van het jaar! Naar FLORENCE! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen