• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Expertadvies » Apotheek advies » Chemicus Lida Schoen over goedkope en dure shampoo

  • Apotheek advies, Cosmeticaclaims, Expertadvies, Haar, Haar, Voor hem, Wassen

Chemicus Lida Schoen over goedkope en dure shampoo

  • 25 november 2010
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

De Engelse krant Daily Mail berichtte onlangs dat er inhoudelijk geen verschillen zijn tussen dure en goedkope shampoos en dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden door de marketing van claim, verpakking en parfum. Om de argumenten kracht bij te zetten werden wel experts van beide ‘kampen’ aan het woord gelaten. Een chemicus in het groene segment legde feitelijk bloot wat er in de gemiddelde shampoo zit, een quote van cosmeticscop Paula Begoun met dezelfde strekking moest de bewering bekrachtigen.

Aan de andere kant werd een woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association aan het woord gelaten die vertelde dat je bij cosmetica ook altijd een ervaring koopt en dat daar ook een prijskaartje aanhangt. Vanuit deze psychologische invalshoek benadrukt de Engelse tricholoog en haarcosmeticafabrikant Phillip Kingsley dat mensen ook geld over hebben voor duurdere shampoos met glossy uitstraling omdat haar symbool staat voor een krachtige seksualiteit en gezondheid– zeker bij vrouwen. ‘Als je haar goed zit, voel je je beter en zelfs aantrekkelijker.’ Daarnaast is hij van mening dat luxere shampoos meer belevingsgenot bieden en ook dat draagt bij aan je gevoel van wellbeing. En tot slot: de gedachte dat je een duur product gebruikt op zich, geeft al een kick.

We hebben ook onze chemicus Lida Schoen gevraagd naar haar mening over de bevindingen in het krantenartikel. Wat verwachten consumenten tegenwoordig van een goede shampoo?

‘De consument heeft verwachtingen op drie niveaus: basaal gesproken moet shampoo je haar schoon wassen; niet te sterk ontvetten (‘more soil than oil’ verwijderen), goed schuimen, oogslijmvlies niet irriteren (lukt helaas vaak niet) en goed uitspoelbaar zijn, ook met hard water. Vervolgens verlang je ook dat je haar na het wassen losser valt en glanst en beter kambaar is. Tenslotte moet ook het uiterste verlangen nog ingevuld worden – waaraan reclame sterk bijdraagt (de droom, wat niets met de kwaliteit te maken heeft) je shampoo moet lekker dik zijn (niet onmiddellijk tussen je vingers doorlopen), lekker ruiken, een mooi kleurtje of parelglans hebben en een ‘werk’stof (bijvoorbeeld kamille, 7 kruiden), waarvan je ‘wonderen’ verwacht.’

– Water (1) (ongeveer 80%), op etiket vaak aqua, Detergent (ongeveer 10%), in de meeste shampoos zit (2) natriumlaurylethersulfaat (Engels: sodium laureth sulphate): goedkoop, huidvriendelijk, schuimt goed en gemakkelijk te verdikken met (3) keukenzout (Engels: sodium chloride, NaCl 3-4%): verdikker. Dat verdikken is belangrijk, niemand wil een waterdunne shampoo en het verdikken van andere detergenten met natuurproducten als bijv. zetmeel en agar geeft problemen met de houdbaarheid (bacteriën zijn er dol op). Zo’n andere (duurdere) groep detergenten zijn de (4) glucosides.
Natriumlaurylethersulfaat wordt gemaakt uit bijvoorbeeld palmolie of kokosolie, de meeste glucosides uit een zelfde olie met zetmeel (bijv. uit maïs): puur natuur! Die schuimen met een mooi, heel fijn schuim, maar is (veel) duurder. Beide grondstoffen zijn mild genoeg voor je huid en je haar om het niet te beschadigen. In de EU moeten alle gebruikte detergenten (bio)afbreekbaar zijn.

Conditioner, zoals siliconen, dimethicone (5) en polyquaternium, laat na uitspelen een dun (antistatisch) laagje achter op het haar, waardoor dit kan glanzen en soepel valt.

Alle ingrediënten met minder dan 1%, hoeven niet in volgorde van percentage op het etiket. Veel voorkomende stoffen zijn:

‘Werk’stoffen, kunnen van alles zijn: (6) kruiden, exotische plantenextracten, dierlijke producten (slakkenslijm), veel ‘natuur’. Bedenk dat de shampoo maar kort op je haar zit, voor het alweer uitgespoeld wordt.

Kleurstof (CI nummers) en/of glycolstearaat voor parelglans (6/7).

Parfum (Engels: fragrance), van goedkoop tot heel duur (8).

Tot slot vragen we ook aan Lida wat zij adviseert om te kopen. ‘Het hangt er vanaf waar je voor gaat: het merk, de reclame met een celebrity of onbekend model met prachtig golvende en dansende TV krullen? Of ben je gevoelig voor glans, het haargevoel, de kleur, de geur, de natuurlijke boodschap? Gebruik vooral je gezonde verstand. Slechte shampoo bestaat (in Nederland) niet. Dure merken die heel veel beloven wel. Zoals die woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association al zei: ‘Bij cosmetica koop je ook ervaring.’

Over dansend haar gesproken: BeautyJournaal’s Monique ging naar Londen en kreeg een superbehandeling de salon van John Frieda:

[media id=101 width=620 height=350]

Wil jij deze film downloaden? Dat kan hier.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
UA-vaccin
UA-vaccin
Expertadvies Lichaam

Het Shingrix vaccin tegen gordelroos geeft immuunsysteem nog veel bredere boost!

Schermafbeelding 2019-11-23 om 10.50.25
Schermafbeelding 2019-11-23 om 10.50.25
Cosmetisch medisch Gezicht Lichaam Natuurlijk 100%

Must take! SkinRecovery suppletie: bij kwetsbare huid na medische of cosmetische ingreep

Homepage Gold Collagen Sabine
Homepage Gold Collagen Sabine
Geteste producten Gezicht Lichaam

Sabine test Gold Collagen Pure collageen drankjes

Homepage Eucerin AtopiControl atopisc eczeem
Homepage Eucerin AtopiControl atopisc eczeem
Expertadvies Gezicht Lichaam

Eucerin AtopiControl geeft directe verzachting van atopisch eczeem

Homepage Milky Dress Black Luster Mask
Homepage Milky Dress Black Luster Mask
Gezicht Shops we love

Nieuw in de winkel: Milky Dress Black Luster Mask met magneet!

3 reacties

  • Redactie, Monique Redactie, Monique schreef:
    28 augustus, 2011 om 13:54

    dank je voor het compliment, leon!

  • Leon Buijs schreef:
    27 augustus, 2011 om 18:27

    Heerlijk om de nuchtere waarheid te lezen, ook al weet ik veel zaken al. Er is zoveel opgeklopte onzin online.

  • AromaX schreef:
    28 november, 2010 om 21:47

    Tja, Ik geloof, dat de bittere waarheid is onthuld… Ik ben blij, dat dit verhaal mijn eigen ervaring alleen maar bevestigd – vond het ook een beetje vreemd om een shampoo te zien volgestopt met alle “wonderbelovende” ingrediënten, die maar minder dan een minuut contact maken met je haar. En toch voel ik hoe sterk is die “luxe ervaring” gevoel die je koopt. Ik heb een poosje mijn eigen shampoos heb gemaakt volgens de recept die hierboven is gemeld. En toen werd het me duidelijk hoe belangrijk de vormgeving is en hoeveel kracht je in de eindproduct moet instoppen zodat het overtuigend en professioneel overkomt (al is het voor mijn eigen gebruik) – de structuur, affiniteit met ingrediënten, een stukje magie erin, de naam, de verpakking – alles telt mee voor het eindresultaat.

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Acne en pigmentvlekjes? Janissa’s huid wordt mooi met Circadia!

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • S ochtends mijn gezicht wassen met de Purity cleanser van Philosophy is toc… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Ria
  • Het interview met dr.Franziska is zo geweldig voor mij om te lezen. Ik heb … De mooiste anti-aging injectable is lichaamseigen vet Elise
  • Heel erg graag! Ben al even op zoek naar een dagcrème met hoge zonbescherm… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Christine
  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray
  • Ah,dank voor de tip Gerti!… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Redactie, Monique
  • Dat Youth to the people retinal serum lijkt me erg interessant. Via cultbea… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Gerti
  • Ik zou deze gave prijs willen testen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Riaat

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen