In 1992 lanceerde Thierry Mugler het parfum Angel, en deze is nog steeds heel populair. Met dit parfum werd ook de nieuwe geurenfamilie geboren die door parfumexperts gourmand is genoemd. Warme, bijna eetbare geuren met een zoetige ondertoon. Nu 18 jaar later blijft de toonaangevende modeontwerper ons verrassen met nieuwe creatieve projecten.
Dit keer lanceert Thierry Mugler niet alleen een nieuwe geur, maar creëert hij ook een communicatieplatform voor alle vrouwen in de wereld, waar ze zichzelf naar elkaar kunnen openstellen, van elkaar kunnen leren, een innige verbondenheid kunnen voelen en openhartige relaties met elkaar kunnen aangaan. Deze website, www.womanity.com, is op 8 maart 2010 gelanceerd – de internationale vrouwendag, die in Nederland helaas niet groot wordt gevierd. In de landen van voormalige Sovjet-Unie, bijvoorbeeld, is het een vrije dag, waarbij het schone geslacht (of “de prachtige helft van de mensheid”, zoals het in het Russisch wordt genoemd) verrast wordt met bloemen en cadeaus.
Het parfum Womanity is verpakt in een simpel lichtroze doosje met zilverprint. Heel subtiel, zonder glitter en glamour. De verpakking is op een milieuvriendelijke manier gemaakt uit gerecycled karton. Dit geld ook voor de fles, gemaakt van gerecycled glas, en ook nog eens navulbaar! Een pluspuntje voor eco-vriendelijkheid.
De flacon zelf is een echte blikvanger. Simpel gegraveerd glas met lichtroze inhoud en versierd met een afgewerkte metaaldecoratie, waarop een vrouwelijk Sfinx gezicht is omringd door een opschrift in onbekende symbolentaal. In plaats van een dop wordt hier een metalen ring gebruikt, die met een kettinkje aan de flacon is gebonden. Het straalt iets geheimzinnigs uit, uit zeer historische tijden.
Natuurlijk ben ik nu heel nieuwsgierig naar de kerncomponenten die de essentie van vrouwelijkheid in het parfum benadrukken. Ik ben verrast, ik word geleid naar de Hof van Eden! Het kernthema van deze geur is namelijk een vijg, fruit uit het Paradijs.
Maxim concludeert:
Het is gepresenteerd op een rozenwolkje van een pluizige suikerspin (wat zeer kenmerkend voor de geuren van Thierry Mugler is). Je ruikt de frisse en iets bittere, groene geur van het dikke, pezige vijgenblad – verenigt met de geur van het zachtzoete en melkachtige vruchtvlees. Ergens op de achtergrond herken je een licht houtakkoord. Een vleugje suikerspin wordt hier vermengd met een aparte zoute noot, die voor een verrassend effect zorgt. Womanity maakt gebruik van de geur van kaviaar, die voor dit parfum met behulp van een speciale technologie werd onttrokken.
Als ik Womanity ruik, zie ik Eva, de eerste vrouw uit het Hof van Eden. Womanity is waarschijnlijk wat Adam had kunnen ruiken toen hij Eva voor zich zag staan – de groene bittere geur van de vijgenbladeren waarmee ze zich had bekleed, de geur van fruitige vijgen in haar adem die zij net had gegeten, de lichtzoute geur van haar zachte huid, die door het zeebriesje werd gestreeld en de zoete geur van haar onschuld. De tijden van onbezorgdheid, onschuld en de eeuwige romantiek.