• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcast
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » COSMANIA wint 5000 euro voor start-up cosmeticawebshop

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: COSMANIA wint 5000 euro voor start-up cosmeticawebshop

  • 24 oktober 2010

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Silk'n - Tightra

Ultrasound voor steviger bindweefsel. Bij urineverlies en vaginale huidverslapping. Lees de review van onze Odile!
BEKIJK

Dit jaar werd er voor de 6de keer de jaarlijkse Marie Claire Starters Award uitgereikt. Het winnende idee is een cosmetica webshop: Cosmania, bedacht door Marije Hoff (30) en Marcel Dekker (38). Beide hebben al professionele marketing en e-/retail ervaring. Marcel heeft o.a. 11 jaar ervaring bij verschillende merken binnen de  L’Oréal groep, en samen met Marije heeft hij bij Oilily gewerkt. Hun concept won vanwege het innovatieve karakter: de online beautyverkopen stijgen de komende jaren alleen maar. BeautyJournaal stelde hen een paar vragen over hun geesteskind. (Marije links en Marcel rechts op de foto).

Wat houdt de prijs precies in

Marie Claire Starters Award is een award voor het meest innovatieve, creatieve en veelbelovende business plan. De award is in de afgelopen 6 jaar uitgegroeid tot een prestigieuze prijs om startende ondernemers te stimuleren de stap te zetten naar het ondernemerschap.

De prijs die we met COSMANIA hebben gewonnen is voor ons een extra ondersteuning en accelerator tot het opzetten van onze nieuwe onderneming. We zijn dan ook erg blij met het startkapitaal van 5000 euro, de advertentie- en media-aandacht in de Marie Claire, een jaar lang smart rijden (met COSMANIA reclame), business outfits van Vanilia en gepersonaliseerd postdrukwerk van TNT en uiteraard zijn we super trots en vereerd om de titel Winnaar van de Marie Claire Starters Award 2010 te dragen!

Wat waren de voorwaarden om er aan mee te kunnen doen 

Het bedrijf mag nog niet bestaan, maar moet wel de intentie hebben om binnen een jaar het leven te gaan zien en het bedrijf moet een heuse stap zijn in het ondernemerschap. Het initiatief moet wel zo opgezet worden dat het geen ‘hobby’  is wat je naast een full-time baan zou willen/kunnen blijven doen.

Een cosmetica webshop, hoe innovatief is dat? 

De jury vond ons plan zo goed omdat het op een creatieve en innovatieve manier inspeelt op een groeiende trend. De beauty business in zijn totaliteit groeit nog steeds, en online verkopen worden steeds belangrijker. Daarnaast was het een professioneel, ambitieus en realistisch, goed onderbouwde business case. Na de nominatie was het oordeel aan het Nederlands publiek. Een maand lang konden de Marie Claire lezeressen in Nederland stemmen op het meest aansprekende initiatief.

Hoe gaan jullie van de webshop een succes maken? Je zult creatief moeten zijn om eerst traffic en dan verkopen te genereren…..

Wij willen met COSMANIA meer zijn dan alleen een ordinaire online winkel. We willen een inspirerende cosmetica shop omgeving bieden met unieke en betaalbare merken en producten, en een site waar je ook gaat kijken voor inspiratie en advies en op deze manier regelmatig bij COSMANIA terugkomt: we willen daarom ook een community gaan bouwen met andere cosmetica maniacs. Daarnaast willen we met COSMANIA een professionele en betrouwbaar verkooppunt zijn waar je makkelijk en betrouwbaar kunt kopen en waar je, als je een cadeau zoekt, verzekerd kunt zijn dat je altijd ‘goed zit’ . Wij hebben beide succesvolle professionele ervaring en komen beide uit marketing en e-/retailvak in de mode en cosmetica wereld (Marcel heeft o.a. 11 jaar ervaring bij verschillende merken binnen de  L’Oréal groep, daarnaast hebben we samengewerkt bij Oilily en voor andere modebedrijven) en we hopen daarom met die bagage nu ook van onze eigen onderneming een succes te maken.

Hoe ga je met je online verkopen opnemen tegen de fysieke retail waar nog altijd de meeste aankopen worden gedaan?

De meeste verkopen worden inderdaad nog steeds in de ‘brick stores’ gedaan, maar de grootste groei zit in het online segment, vandaar dat we ons daarop in eerste instantie richten. Daarnaast is onze doelgroep, de jonge, internationaal georiënteerde cosmetica ‘maniak’, erg sociaal en shoppend online actief. Fysieke retailing zal voor de beleving van cosmetica altijd belangrijk blijven, en onze ambitie is ook zeker om op termijn ‘brick stores’ te openen.

Welke merken ga je voeren? Jullie hebben belangstelling in Korres en Essie. De eerste is ooit in Nederland geweeste en had via de fysieke retail geen kans van slagen en Essie is al lang te koop via retail? 

Er zijn nog zo veel mooie merken die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn, omdat er geen plaats of voldoende omzetsnelheid is in de traditionele (mass) distributie. We zijn met verschillende merken in onderhandeling, we hebben nog enkele maanden de tijd om alles rond te krijgen, om begin 2011 met de shop op www.cosmania.nl live te gaan. De voorwaarde voor de merken die we selecteren is dat ze nog (vrijwel) niet in Nederland online verkrijgbaar zijn, maar al wel hot and up-and-coming zijn in het buitenland (Essie is niet breed gedistribueerd in Nederland). De merken moeten dus wel de potentie en ambitie hebben om samen met ons te groeien in de Benelux. Dat bepaalde merken nog niet in Nederland zijn geslaagd, hoeft niet te betekenen dat ze geen potentie hebben, wij denken dat ze met een eigen en gepaste benadering wel een succes kunnen worden. 

Waarin zien jullie met name de kansen voor de niche merken en hoe ga je die aan de man brengen als ze nog geen bekendheid hebben? Cosmetica wil je immers voelen, ruiken, proberen…

Niche merken zijn vaak merken met een sterke identiteit en een goed verhaal, we willen dan ook gebruik maken van de kracht van deze merken, door ze op een inspirerende, passende lifestyle manier te presenteren. Onze site moet daarom ook een juiste balans aangeven tussen een winkel en (cosmetische) inspiratie, we zien onze webshop meer als een online boetiek.

Om de merken aan de vrouw te brengen gaan we verschillende marketing middelen inzetten: adverteren, sampling, we hopen op redactionele aandacht in de media met de nieuwswaarde en het verhaal achter onze sterke merken en producten, en we rekenen op bekendheid via onze eigen consumenten via social media als Facebook en Twitter. 

Hebben jullie marketingbudget? Zo ja, hoe ga je dat inzetten? 

Als startende onderneming hebben we geen groot budget, maar we zullen uiteraard ook een deel van ons totale investeringsbudget voor marketing (zonder marketing geen verkopen) in gaan zetten om traffic te genereren en om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. We zullen dat uiteraard inzetten op de plekken waar onze doelgroep zich begeeft, vooral online, maar zullen ook op een verrassende manier offline aanwezig zijn bij voor ons relevante events (te denken valt aan mode en beauty events, hoe kunnen we op dat doen willen we op dit moment nog niet vertellen).

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Plastisch chirurg Frank Niessen: een ooglidcorrectie met minder littekens

Mircobioom van je huid is net zo belangrijk als die van je darmen

maart
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Het huid microbioom: hoe ziet dat eruit en hoe houd je het gezond? Monique ging naar Zuid-Afrika, op training 

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Kitty, goede vraag, ik ga het voor je checken.… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Redactie, Monique
  • Wat een interessant verhaal! Heeft Esse ook producten voor fe huid die na… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Kitty
  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary
  • Ik ben intolerant voor histamine, wat inhoudt dat je beter geen gefermentee… Wordt je risico op borstkanker groter als je zuivel eet? Een wetenschappelijk overzicht. Jeannette Pathuis

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen