Dit jaar werd er voor de 6de keer de jaarlijkse Marie Claire Starters Award uitgereikt. Het winnende idee is een cosmetica webshop: Cosmania, bedacht door Marije Hoff (30) en Marcel Dekker (38). Beide hebben al professionele marketing en e-/retail ervaring. Marcel heeft o.a. 11 jaar ervaring bij verschillende merken binnen de L’Oréal groep, en samen met Marije heeft hij bij Oilily gewerkt. Hun concept won vanwege het innovatieve karakter: de online beautyverkopen stijgen de komende jaren alleen maar. BeautyJournaal stelde hen een paar vragen over hun geesteskind. (Marije links en Marcel rechts op de foto).
Wat houdt de prijs precies in
Marie Claire Starters Award is een award voor het meest innovatieve, creatieve en veelbelovende business plan. De award is in de afgelopen 6 jaar uitgegroeid tot een prestigieuze prijs om startende ondernemers te stimuleren de stap te zetten naar het ondernemerschap.
De prijs die we met COSMANIA hebben gewonnen is voor ons een extra ondersteuning en accelerator tot het opzetten van onze nieuwe onderneming. We zijn dan ook erg blij met het startkapitaal van 5000 euro, de advertentie- en media-aandacht in de Marie Claire, een jaar lang smart rijden (met COSMANIA reclame), business outfits van Vanilia en gepersonaliseerd postdrukwerk van TNT en uiteraard zijn we super trots en vereerd om de titel Winnaar van de Marie Claire Starters Award 2010 te dragen!
Wat waren de voorwaarden om er aan mee te kunnen doen
Het bedrijf mag nog niet bestaan, maar moet wel de intentie hebben om binnen een jaar het leven te gaan zien en het bedrijf moet een heuse stap zijn in het ondernemerschap. Het initiatief moet wel zo opgezet worden dat het geen ‘hobby’ is wat je naast een full-time baan zou willen/kunnen blijven doen.
Een cosmetica webshop, hoe innovatief is dat?
De jury vond ons plan zo goed omdat het op een creatieve en innovatieve manier inspeelt op een groeiende trend. De beauty business in zijn totaliteit groeit nog steeds, en online verkopen worden steeds belangrijker. Daarnaast was het een professioneel, ambitieus en realistisch, goed onderbouwde business case. Na de nominatie was het oordeel aan het Nederlands publiek. Een maand lang konden de Marie Claire lezeressen in Nederland stemmen op het meest aansprekende initiatief.
Hoe gaan jullie van de webshop een succes maken? Je zult creatief moeten zijn om eerst traffic en dan verkopen te genereren…..
Wij willen met COSMANIA meer zijn dan alleen een ordinaire online winkel. We willen een inspirerende cosmetica shop omgeving bieden met unieke en betaalbare merken en producten, en een site waar je ook gaat kijken voor inspiratie en advies en op deze manier regelmatig bij COSMANIA terugkomt: we willen daarom ook een community gaan bouwen met andere cosmetica maniacs. Daarnaast willen we met COSMANIA een professionele en betrouwbaar verkooppunt zijn waar je makkelijk en betrouwbaar kunt kopen en waar je, als je een cadeau zoekt, verzekerd kunt zijn dat je altijd ‘goed zit’ . Wij hebben beide succesvolle professionele ervaring en komen beide uit marketing en e-/retailvak in de mode en cosmetica wereld (Marcel heeft o.a. 11 jaar ervaring bij verschillende merken binnen de L’Oréal groep, daarnaast hebben we samengewerkt bij Oilily en voor andere modebedrijven) en we hopen daarom met die bagage nu ook van onze eigen onderneming een succes te maken.
Hoe ga je met je online verkopen opnemen tegen de fysieke retail waar nog altijd de meeste aankopen worden gedaan?
De meeste verkopen worden inderdaad nog steeds in de ‘brick stores’ gedaan, maar de grootste groei zit in het online segment, vandaar dat we ons daarop in eerste instantie richten. Daarnaast is onze doelgroep, de jonge, internationaal georiënteerde cosmetica ‘maniak’, erg sociaal en shoppend online actief. Fysieke retailing zal voor de beleving van cosmetica altijd belangrijk blijven, en onze ambitie is ook zeker om op termijn ‘brick stores’ te openen.
Welke merken ga je voeren? Jullie hebben belangstelling in Korres en Essie. De eerste is ooit in Nederland geweeste en had via de fysieke retail geen kans van slagen en Essie is al lang te koop via retail?
Er zijn nog zo veel mooie merken die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn, omdat er geen plaats of voldoende omzetsnelheid is in de traditionele (mass) distributie. We zijn met verschillende merken in onderhandeling, we hebben nog enkele maanden de tijd om alles rond te krijgen, om begin 2011 met de shop op www.cosmania.nl live te gaan. De voorwaarde voor de merken die we selecteren is dat ze nog (vrijwel) niet in Nederland online verkrijgbaar zijn, maar al wel hot and up-and-coming zijn in het buitenland (Essie is niet breed gedistribueerd in Nederland). De merken moeten dus wel de potentie en ambitie hebben om samen met ons te groeien in de Benelux. Dat bepaalde merken nog niet in Nederland zijn geslaagd, hoeft niet te betekenen dat ze geen potentie hebben, wij denken dat ze met een eigen en gepaste benadering wel een succes kunnen worden.
Waarin zien jullie met name de kansen voor de niche merken en hoe ga je die aan de man brengen als ze nog geen bekendheid hebben? Cosmetica wil je immers voelen, ruiken, proberen…
Niche merken zijn vaak merken met een sterke identiteit en een goed verhaal, we willen dan ook gebruik maken van de kracht van deze merken, door ze op een inspirerende, passende lifestyle manier te presenteren. Onze site moet daarom ook een juiste balans aangeven tussen een winkel en (cosmetische) inspiratie, we zien onze webshop meer als een online boetiek.
Om de merken aan de vrouw te brengen gaan we verschillende marketing middelen inzetten: adverteren, sampling, we hopen op redactionele aandacht in de media met de nieuwswaarde en het verhaal achter onze sterke merken en producten, en we rekenen op bekendheid via onze eigen consumenten via social media als Facebook en Twitter.
Hebben jullie marketingbudget? Zo ja, hoe ga je dat inzetten?
Als startende onderneming hebben we geen groot budget, maar we zullen uiteraard ook een deel van ons totale investeringsbudget voor marketing (zonder marketing geen verkopen) in gaan zetten om traffic te genereren en om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. We zullen dat uiteraard inzetten op de plekken waar onze doelgroep zich begeeft, vooral online, maar zullen ook op een verrassende manier offline aanwezig zijn bij voor ons relevante events (te denken valt aan mode en beauty events, hoe kunnen we op dat doen willen we op dit moment nog niet vertellen).