• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Parfum » Mannen » Tanja Deurloo over marketing en parfum: Sex Sells….

  • Expertadvies, Mannen, Marketingtrends, Parfum, Psychologie, Seksualiteit, Vrouwen

Tanja Deurloo over marketing en parfum: Sex Sells….

  • 28 augustus 2010
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Etalage sex-sellsMarketing is zeker de laatste 20 jaar een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij parfums en zeker de sex gerelateerde advertenties, want “sex sells”, toch? Parfum is juist zo geschikt om te verbinden met sensualiteit en sex, omdat het gaat over aantrekkingskracht, verleiding en zintuiglijkheid. Het is daarom een geloofwaardige en verleidelijke combinatie.

Calvin Klein 2002Calvin Klein

Calvin Klein heeft in de jaren ’80 de marketing wereld een enorme stoot adrenaline gegeven met zijn lifestyle-marketing. In zijn kleding, parfums en reclames speelt seksualiteit en lichamelijkheid een grote rol. De eerste uniseks-geur van Klein, CKOne, werd gepresenteerd als ‘A fragrance for a man or a woman’. Klein was de eerste ontwerper die van een uniseks-geur een groot commercieel succes wist te maken. Juist omdat het zo overduidelijk werd gezegd en verbeeld. [Monique: zie twee advertenties van CKOne]

Voor alle geuren die Calvin Klein op de markt brengt, is seksualiteit het sleutelwoord dat duidelijk overgebracht wordt in alle advertenties en tv commercials.

Met de introductie van Secret Obsession in 2008, een variant van Obsession, is de verwijzing van seksualiteit in de commercial nog explicieter. Een zwart-wit commercial, een bloot vrouwenlichaam van actrice Eva Mendes, liggend en bewegend in een bed met alleen een laken. Een suggestie wordt gewekt, meer niet. In onze optiek niet pornografisch of vulgair, toch werd de commercial in het meer preutse Amerika van de tv gehaald. Het zou te provocerend zijn, oordeel zelf.

tom ford sex sellsTom Ford

De jaren tussen 2000-2004 waren de piekjaren voor parfum en sex. Fashion was bezig met zijn trend porno chic en glam-trash. De porno chic trend zet door in de parfumadvertenties waar Tom Ford één van de trendsetters is, na Yves Saint Laurent’s Opium nu al een paar jaar zijn eigen parfumlijn Tom Ford. “Luxury sex sells luxury”. [Monique, advertentie foto Opium op liggend naakt]

De advertentie van de eerste mannengeur van Tom Ford heeft Terry Richardson gefotografeerd. Een getalenteerd provocateur en zeer gewild bij alle modehuizen. Het is over de top, expliciet en heeft iets pornografisch. [Monique: foto’s van advertentie met 2 blote borsten met parfumfles ertussen en/of met fles op kruishoogte].

givenchy L'interditGivenchy

Sex is altijd al een onderwerp in de parfumindustrie geweest. In 1980 heeft fashion-fotograaf Guy Bourdin (1921-1991) voor het Franse Vogue een advertentie voor de geur L’Interdit van Givenchy gemaakt met een eigen interpretatie. Subtiel en provocerend tegelijk. De geur wil verboden plekken suggereren als Eva in het hof van Eden. Modehuis Givenchy creëerde in 1957 het parfum L’Interdit (letterlijk: het verbodene). De eerste paar maanden werd de geur alleen door één vrouw gedragen, Audrey Hepburn, een filmster uit de jaren ’50 en tevens muze van Givenchy. Toen Givenchy opperde het parfum voor de rest van de wereld openbaar te maken zei Hepburn: “But you can’t; it’s forbidden, it’s my perfume.”

Axe (something completely different ;-))

Op de massmarket speelt het merk Axe al jaren de kaart van de verleiding en de expliciete verwijzingen naar sex. Een deodorant voor mannen maar inspelend op de behoeftes (ahum) van de dames en meiden.  Bijvoorbeeld“Girls get bored easily” Axe Twist: citrus en limoen / ceder en sandelhout. Een twist om de dames te verleiden?

Bosque_man_lowHumiecki & Graef

Het originele merk Humiecki & Graef lanceerde dit voorjaar Bosque: een uniseks eau-de-parfum, waarbij de parfumeur Christophe Laudamiel wederom een emotie heeft weten te vertalen in een fascinerende geur: het gevoel van tevredenheid en totale bevrediging (ja, ook letterlijk) ‘The inimitable feeling of being at one with the moment’. Een sensuele reis met narcis, buffalo gras en een musk accoord, vetiver, grapefruit en saffraan.    [H&G foto van bevredigde man; foto van bevredigde vrouw]

“Sex sells”? Bij parfum dus in bovengenoemde gevallen zeker wel, geur draagt tenslotte voor een groot deel bij hoe aantrekkelijk en verleidelijk je je voelt en hoe je door en ander wordt ervaren.

Het is overigens een misverstand om te denken dat ‘sex’ altijd verkoopt. Het moet natuurlijk wel passen bij het product. Een reclame van bijvoorbeeld een internet-aanbieder die veel erotiek gebruikt, zal niet speciaal beter verkopen. In eerste instantie zullen mensen het wel opmerken en er over praten maar uiteindelijk weet niemand meer om welk product het ging, het beeld blijft over.

Geniet van de verleiding! Geniet van parfum!

  • Bekijk hier meer artikelen met perfumista Tanja Deurloo

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
ua-laser
ua-laser
Beautyvideo's Cosmetisch medisch Expertadvies Gezicht Natuurlijk 100%

3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid!

UA-vaccin
UA-vaccin
Expertadvies Lichaam

Het Shingrix vaccin tegen gordelroos geeft immuunsysteem nog veel bredere boost!

ua-skinuals
ua-skinuals
Expertadvies Gezicht Lichaam Voeding

Skinuals werkt waar cosmetische behandelingen en crèmes niet komen: in de diepere huidlagen.

UA-frodo
UA-frodo
Cosmetisch medisch Expertadvies

Spreekuur met dokter Frodo: ik heb vochtophopingen na een traangoot filler

acrylaat allergie leonore lichtveld
acrylaat allergie leonore lichtveld
Expertadvies Make-up

Materiaalexpert prof. Albert Feilzer: grote toename acrylaatallergie door gelnagels

pascaud UA
pascaud UA
Expertadvies Geteste producten Gezicht Lichaam Natuurlijk 100% Voeding

Zo dan! Lydia test Pascaud Firmness Skin Builder Booster voor collageen, dit is het resultaat!

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert
  • Succes verder met je behandeling Janneke,, ik hoop zo voor je dat de verbet… Janneke’s dagboek deel 2 over haar TSW eczeem behandeling in Engeland: de terugval Ria
  • Top! Nou nog even ‘fantastisch op alles wat hij beloofd’ (Pillow Talk b… Anneloes test 5x smudge proof mascara: Maybelline, Dior, Essence, Tilbury en Hi Beautiful! E. Scheers

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen