Marketingtrends Zakenpraat

Procter & Gamble gaat samen met Boots apothekersmarkt veroveren

Half mei werd wereldkundig gemaaktdat Procter & Gamble een partnership aangaat met Alliance Boots, waaronder dus ook het gerenommeerde No 7 valt, met het veel besproken collageenstimulerend serum Protec & Perfect. Het merk is groot in Engeland en inmiddels ook in Frankrijk en Portugal te vinden, maar de expansiedrift reikt verder , men wil ook in Italie en Spanje terecht. Alleen…hoe kom je daar makkelijk binnen als je er verder binnen die lokale retail geen voet aan de grond hebt? Juist, je vraagt een grote jongen je een handje te helpen (zouden wij vanBeautyJournaal ook moeten doen, haha….welke grote media speler geeft ons een lift?-serieuze oproep). En zo kan het gebeuren dat P &G haar ervaring en verkoopkracht uitleent aan Boots om ook op die markten terecht te kunnen. Het gaat specifiek om het No 7 serum, en om de markt Italie. Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten want in ruil voor verkoopexpertise krijgt P&G toegang tot de lucratieve apothekersretail markt. Gianni Ciserani, president van P&G Western Europe zei letterlijk tegen The Financial Times: ‘On the continent, we needed a portfolio brand. It doesn’t work to sell mass market brands in pharmacies. We have capacity and know-how but what was missing was the brand.’

Maar hoe ver reikt die lange arm van P & G als het om Boots gaat? Gaan de twee ook teamen in Nederland bijvoorbeeld? Corporate communications manager Yvette Braam Morris vn Alliance Boots in Nederland laat ons weten: ‘Het gaat hier om een unieke situatie die alleen van toepassing is in Italie, omdat wij geen eigen Boots apotheken hebben in Italie. Het zijn onafhankelijke apotheken die circa 7 Boots producten (skincare van Boots Laboratories) via Procter & Gamble in hun assortiment gaan opnemen. Boots heeft een overeenkomst met P&G gesloten, waarbij P&G hun distributiekanaal en marketingexpertise inzetten om onze Serum 7 producten in de Italiaanse apotheken te verkopen. Dit zal nooit van toepassing worden op de Nederlandse markt omdat wij hier wel Boots apotheken hebben.’

De gewone retail en het apothekerssegment kunnen veel van elkaar leren. Zo waren wij onlangs op bezoek bij een prachtige pilotstore van Boots in Noord-Holland, waar de medicijnverstrekking en de verkoop van cosmetica al volledig was geintegreerd. We zagen daar ook displays van reguliere retailmerken als L’Oreal Paris. De winkel van de medicijnman is een mooie playground om nieuwe verkooptechnieken uit te proberen en grenzen te verleggen nu de huidige drogisterij en parfumerieschappen uitpuilen en alleen merken met de grootste zak geld nog een plekje kunnen veroveren op het schap aldaar.

Cosmetica nieuws uit de apotheek:

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren