De cijfers Zakenpraat

Cosmetica winnaars Drogisterij Awards 2009

drogisterij award 2009(persbericht- wij hebben alleen de cosmetica winnaars belicht hieronder)

Haarkleuring & – verzorging: Syoss Shampoo & Conditioner

 “In deze tijden van economische crisis wil de consument niet echt bezuinigen op zijn uiterlijk, maar staat hij wel meer open voor concepten die een goede kwaliteit koppelen aan een betaalbare prijs. De lancering van SYOSS in juni 2009 was dan ook een schot in de roos: professionele haarverzorging voor een betaalbare prijs. De lijn is inmiddels uitgebreid met styling en kleuring. De jury vindt het fijn dat haarexpert Schwarzkopf volop blijft investeren in de categorie.”

Haarstyling   Taft MAXX Power

 “Taft is wel de koning van de categorie te noemen. Het is dan ook verre van de eerste keer dat het merk een nominatie in de categorie Styling in ontvangst mocht nemen. Niet alleen het merk is sterk, die nieuwe Taft MAXX Power die in maart 2009 werd geïntroduceerd is dat ook. Het is de sterkste Taft gel ooit, die extreme versteviging garandeert. Die moervaste versteviging zien we ook terug in de verpakking en in de activiteiten op de winkelvloer. Taft heeft met MAXX Power echt nieuwe consumenten getrokken, zonder kannibaliserend te werken op de andere TAFT Gels. De jury vindt dat een bijzondere prestatie in deze overvolle categorie.”

Mondverzorging   Oral-B Pro-Expert Serie

“Oral-B is al jaren expert op mondverzorgingsgebied. Een tandpasta was er echter nog niet. Tot februari dit jaar, toen het merk Pro Expert in de markt zette. Dit is met recht innovatief te noemen; een tandpasta die alles beschermt waarop tandartsen het meest controleren. Door de prijs was de kassa-aanslag ook lekker en was er sprake van categoriegroei. Oral-B is nu de enige aanbieder met een complete serie mondverzorgingsproducten en de jury kijkt uit naar volgende innovatieve introducties.”

Geuren  Replay Your Fragrance

“De lancering van de eerste geurlijn van Replay in 2008 geleden was bijzonder succesvol. Zowel de consument als de handel waren in 2009  klaar voor een nieuwe geur. Dat werd Replay Your Fragrance, een unieke geur die met water kan worden gereactiveerd. Dit vernieuwende concept deed bij de gehele branche het hart sneller kloppen. Zeker ook omdat het waterconcept goed werd doorvertaald; van de aquarellen op de verpakking tot de commercial waarin de druppel uitloopt in een levend aquarel en andere introductieactiviteiten. Niet alleen de drogist en consument werden blij van de aankoop van een flesje. Een samenwerking met Children’s Safe Drinking Water, dat schoon drinkwater verstrekt in ontwikkelingslanden, maakt dat je de aankoop tegenwoordig met recht verfrissend kunt noemen.”

Gezichtsverzorging  NIVEA Visage Expert Lift

“Er goed uitzien is op iedere leeftijd belangrijk. Dat heeft NIVEA goed begrepen, getuige de introductie van NIVEA Visage Expert Lift; een exclusieve anti-age gezichtsverzorgingslijn die niet alleen rimpels vermindert, maar de huid ook verstevigt en zorgt voor zichtbaar strakkere gezichtscontouren. Een prachtige serie; niet alleen qua producten, maar ook qua verpakking. Dat vond ook de consument, die de serie en masse aanschafte. Zij waren erg blij met deze introductie, en de jury ook.”

Herenverzorging L’Oréal Men Expert Hydra Energetic oogroller

“L’Oréal Men was zoals gezegd niet de eerste die een oogroller voor mannen in de markt zette. Maar de Men Expert Hydra Energetic Verkoelende Roller Ogen werd zo enthousiast ontvangen, dat een nominatie in de categorie Herenverzorging niet kon uitblijven. De ijzige behandeling gaat rimpels en wallen rond de ogen tegen en betekende een ware omzetboost voor het segment. De verkopen logen er dan ook niet om. De distributie was prima, de doorstroming geweldig en ook over de marge was de drogist zeer te spreken. De grote ondersteuning vanuit L’Oréal zorgde ervoor dat deze oogroller al snel koploper in het segment werd.”

Lichaamsverzorging  Bio-Oil

“In januari 2009 werd de Nederlandse huidverzorgingsmarkt wakker geschud door de introductie van Bio-Oil: een multifunctioneel product dat onmiddellijk het hart van de consument stal. Binnen een jaar werd het de nummer 1 medicinaal huidverzorgingsproduct. Geen wonder, want ieder mens heeft gemiddeld drie littekens op het lichaam en 80% van de vrouwen ontwikkelt een kans op huidstriemen tijdens de zwangerschap: allemaal potentiële Bio-Oil klanten dus! En dat klopte, want de doorloopsnelheid was subliem. Een dikverdiende nominatie voor een Drogisterij Award was het gevolg.”

Decoratieve cosmetica  Max Factor False Lash Effect Mascara

“Mascara is het sterkst groeiende make-up segment. Innovatie is daarom extra welkom. Max Factor speelde met de introductie van de False Lash Effect in op de trend naar meer volume, die ook op de catwalk volop te zien is. Het was de eerste mascara in de mass market die met de valse wimper claim kwam en hij werd super geïntroduceerd met een mooie sprekende campagne in print en tv. Mét een revolutionair dik borsteltje heb je in no time een dramatische oogopslag. Minder dramatisch was de omzet bij de drogist, die evenveel groei vertoonde als de wimpers. De jongste aanwinst van Max Factor vloog werkelijk van de schappen.”

Oeuvreprijs Unilever

De jury: “Unilever is een bedrijf dat toegevoegde waarde brengt aan de gehele branche en over meerdere jaren heeft laten zien dat ze merken kunnen bouwen.

Het heeft een breed assortiment producten en is al vele jaren innovatief op het gebied van lichaamsverzorging. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wordt daarbij niet geschuwd, en dat waardeert de jury. De hernieuwde focus op de drogisterijbranche vanuit het bedrijf, is iets waar we blij van worden. Iets dat maakt dat de samenwerking in een nieuwe fase is gekomen. Zeker nu dit bedrijf er binnenkort een aantal interessante merken bij krijgt in de portefeuille, ziet de jury deze oeuvreprijs niet alleen als beloning voor de behaalde resultaten, maar zeerzeker ook als aanmoedigingsprijs om samen de verkopen naar ongekende hoogtes te stuwen.”

De vakjury bestaat uit: Frances Franken (Etos BV), Karin Swinkels (DA Retail), Harry Gloudemans (Drogistenunie), Paul van Engen (FACO Retail), Ruud Conijn (The Nielsen Company), Jos van der Linden (zelfstandig D.I.O./Pour Vous ondernemer met meerdere zaken), Reinier Kok (zelfstandig DA/MOOI ondernemer met meerdere zaken), Bart Janssen (zelfstandig Etos ondernemer met meerdere zaken).

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

1 reactie

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.