‘Met verwondering en bewondering zie ik hoe Chanel een hype gecreëerd heeft met hun mintkleurige nagellak. Verwondering want de kleur is volgens mij niet uniek en Chanel is niet de eerste met deze kleur. Wat veroorzaakt deze hype waardoor vrouwen bereid zijn meer dan 100, 150 euro voor een flesje nagellak te betalen? Met hun voorjaarscollectie lijkt Chanel weer die kant op te gaan met de taupekleur Particulière. Chanel was niet de eerste die een ware race op mint veroorzaakte. Ik denk dat de hype begon met MAC Peppermint Patty. Ook die doet het goed op ebay: 45 euro. Ik moet bekennen dat ik hem zelf ook op eBay gekocht heb, nadat ie in de winkel uitverkocht bleek, maar toen nog voor een redelijke bedrag van 18 euro incl. verzenden.
Schaarste creëren
De strategie van zowel Chanel als MAC is geraffineerd. Peppermint Patty kwam alleen in de MAC stores. Aan de winkel in Amsterdam werden slechts 6 flesjes geleverd. Chanel speelt het zelfs nog geraffineerder. Chanel Jade was alleen verkrijgbaar in de Chanel winkels en online. Dus niet in NL. Dan gaat een algemene marketing regel gelden dat schaarste de prijs omhoog drijft. Chanel creëert dus een hype door de kleur in een lage oplage bij selecte winkels aan te bieden. Dat doen ze slim, want mint is niet direct een Chanel kleur en het wordt natuurlijk behoorlijk ordinair als alle Chanel counters met resten mintkleurige nagellak blijven zitten. Ze houden het mysterie hoog, zonder dat ze last hebben van neveneffecten. Ik heb bewondering voor deze aanpak.
Maar is de kleur deze hype waard? We hebben het over een flesje nagellak! Ik bedoel maar. Degenen die mij een beetje kennen via o.a. het Beautyjournaal Testpanel, hebben kunnen lezen dat ik een nagellak fan ben en er behoorlijk veel heb, wat een understatement is ;). Betekent dit dat ik met deze hype meega? Is deze kleur de queeste waard? Mijn antwoord is nee. Zelfs als liefhebber heb ik me niet door het virus laten besmetten.
Laatst droeg ik Barry M Mint Green en iemand vroeg me: “Is dat nou die Chanel?”, terwijl deze kleurtjes mijlenver uit elkaar liggen (voor de expert dan, ha ha). Dat is namelijk de andere kant van het verhaal. Als je een kleur in zo’n kleine oplage op de markt brengt zodat iedereen erover praat maar niemand hem ooit gezien heeft, dan kun je van elke kleur die maar enigszins in de buurt komt, doen alsof dat de enige echte is. Hele volksverhalen en sages gaan over bekers, serums, stenen die niemand ooit gezien heeft maar waarvan iedereen de magie kent. Dat is het bijzondere aan wat Chanel doet. Ze creëren een buzz en vervolgens betalen mensen 175 euro voor een flesje nagellak.
Geveinsde vernieuwing
Particulière is een vergelijkbaar verhaal. Deze taupe kleur was dit voorjaar bij elke Chanel counter in Nederland te koop maar was binnen no time uitverkocht en ‘doet’ op eBay 35-40 euro. En opeens zie je veel meer vrouwen met taupekleurige nagels. Maar taupe was er natuurlijk al lang. Najaar 2008 kwam OPI met You Don’t Know Jacques en zomer 2009 met Over The Taupe. Essie had dit najaar Mink Muffs. Ik moet Chanel nageven dat ze taupe van een vreemde kleur getransformeerd hebben tot een aparte en vooral draagbare kleur voor een groter publiek. Een kleur die natuurlijk geweldig past bij het huidige modebeeld. Maar vernieuwend? Nee. Daar moet je toch OPI voor heten. En denk aan al die nagellakmerken in de VS die hier moeilijk verkrijgbaar zijn als Orly, Color Club en Chinaglaze. Daar komt de vernieuwing vandaan. En toch zou het me niet verbazen als Nouvelle Vague, de aquakleur uit de Les Pop-up collectie van Chanel die gepland staat voor eind april, een volgende hype veroorzaakt. Terwijl ook deze kleur niet uniek is. Maar wellicht dat ook nu Chanel de ‘gewone’ vrouw aan een andere kleur nagellak krijgt dan rood of rose. En dat is knap.
Ik durf te beweren dat ik een kenner geworden ben en de verschillen zie tussen twee kleuren mint of taupe, zoals een parfumeur de verschillen tussen twee geuren ruikt. En een vinoloog de verschillen tussen twee wijnen proeft, terwijl ik een wijn lekker vind of niet. Zo is dat ook met nagellak. Als je mint een mooie kleur vindt, maakt het niet zoveel uit of je Catrice Sold Out For Ever, Barry M Mint Green, MAC Peppermint Patty of Chanel Jade hebt. En als je van taupe houdt en je bent Particulière misgelopen, kijk eens bij Catrice Lost in Mud en From Dusk to Dawn. Alleen zo’n nerd als ik ziet het verschil en wil ze eigenlijk allemaal 😉
Gerti is lid van het exclusieve BeautyJournaal consumententestpanel.