Marketingtrends Natuurlijk 100% Zakenpraat

Ook Fairtrade keurmerk krijgt concurrentie binnen de cosmetica

Het is alweer een aantal jaren mogelijk voor cosmeticabedrijven om het Fairtrade label te voeren als aangetoond kan worden dat de merken duurzame handel drijven met kleinschalige coöperaties in ontwikkelingslanden, die zijn aangesloten bij dit certificeringsorgaan. Toch blijkt nu, zo meldt vaksite CosmeticsDesign.com dat steeds meer bedrijven dit keurmerk omzeilen omdat ze te beperkend zijn in het aanbod van toegestane handelskanalen voor grondstoffen. Fairtrade heeft samen met concullega’s Transfair USA en de Fairtrade Foundation UK de markt in handen.

Als reden waarom niet voor samenwerking met Fairtrade wordt gekozen, melden deze bedrijven dat de Fairtrade spelregels zeer strikt zijn en dat cosmeticabedrijven er niet altijd aan kunnen voldoen, omdat er ook grondstoffen uit eerlijke handel bij coöperaties wordt betrokken die niet zijn aangesloten bij de internationale Fairtrade organisatie.

Binnen het segment voor plantaardige keurmerken woedt al jaren een soortgelijke strijd. Zo zijn er binnen Europa een zestal grote keurmerken, waaronder BDIH, Eco-Cert en Soil Association die al geruime tijd probeerden hun productiestandaarden gelijk te trekken. Toen bleek dat dit proces zeer bureaucratisch en langdurig zou worden, hebben grote spelers als Weleda en dr. Hauschka zich teruggetrokken om een splintergroep te formeren, NaTrue.

Keurmerken zijn bedoeld om consumenten duidelijkheid te geven over de herkomst en kwaliteit van producten en inzicht te geven in de productieprocessen, maar nog vaker zijn het marketingtools waarover veel strijd geleverd wordt.

Overigens meldt Cosmetics Design ook dat Unilever besloten heeft voor onder meer de Europese markt alleen nog palmolie uit duurzame teelt te gaan inkopen. Palmolie is een groot onderwerp van discussie geweest de laatste maanden, omdat voor de teelt van deze olie behoorlijk veel oerwoud moet verdwijnen, in ruil voor palmplantages.

Lees hier ook nog een interessant trendrapport over waarom fairtrade zo vruchtbaar kan zijn voor de cosmetica industrie.

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

2 reacties

  • “Concurrenten van Fairtrade zijn bijvoorbeeld Transfair USA en de Fairtrade Foundation UK. Bekende merken als Weleda en Lush werken nu samen met de laatst genoemde organisatie.” Dit zijn geen concurrenten. Ze hanteren allen hetzelfde fairtradelogo, nl dat van Max Havelaar.

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.