• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Fillers / dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
    • VIBRA-B
  • Video’s
  • Podcast
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Cosmeticaclaims » Kun je adviezen van beautyredacteuren serieus nemen?

Archief artikel

Archief artikel

  • Cosmeticaclaims, Marketingtrends, Monique schrijft, Zakenpraat

Archief: Kun je adviezen van beautyredacteuren serieus nemen?

  • 16 april 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

NARS Climax Extreme Mascara

Harriet is fan! ‘Een diepzwarte kleur, en met 1 streek heb je al waanzinnig volume. Deze mascara scheelt je tijd!’
BEKIJK

Deze Engelse krant staat erom bekend dat het graag smeuiig nieuws brengt, waarin de emotie de boventoon voert, en het rationele, beargumenteerde feitelijke nieuws vaak ondergeschikt is. Persoonlijk vind ik het, als uitgever van BeautyJournaal, en journalist, vaak tenenkrommend dat zoveel ‘nieuws’ uit die krant door internationale nieuwssites, ook in Nederland wordt overgenomen. Ook al is het lacherig nieuws, je onthoudt het toch, en ook al heeft het nauwelijks tot nooit betrekking op de lokale (Nederlandse) situatie, en wordt er nauwelijks onderbouwd, het kan je beïnvloeden in je meningvorming.

In diezelfde krant had afgelopen week een stuk gestaan waarin diverse beautyredacteuren van Engelse magazines hun mening mochten geven over cosmetisch medische ingrepen en behandelingen die daar tegenaan hangen. De schrijver van het blog (een arts) ergerde zich eraan dat er zo weinig onderbouwd werd, alle ervaringen die werden weergegeven in het stuk over het doen van peelings, injectables, et ceterea, waren persoonlijke, emotionele meningen. Het zou de lezer van dat stuk maar een eenzijdig beeld geven.

Nu moet ik wel zeggen, het is maar net wat de insteek is van de journalist met zo’n artikel. Als duidelijk is dat het om persoonlijke meningen gaat, dan is dat zo, en dat was ook hier het geval. Als beoogd werd om een journalistiek stuk te schrijven, dan mis je inderdaad de wederhoor, ofwel de balans in het verhaal, waarbij twee kanten aan bod komen.

Dat laatste aspect vinden we op beautyJournaal belangrijk. De ‘waarheid’ is nooit zwart of wit, maar altijd grijs en het is belangrijk vinden wij, om lezers stof te geven om zelf na te denken en een eigen mening te vormen. Wij zien dat ook met ons eigen testpanel. Deze vrouwen zijn zorgvuldig gescreend op hun affiniteit met beautyproducten maar ook op hun intellectuele vermogens om te kunnen analyseren en beschrijven. Toch blijft het maar een momentopname en ook maar van 1 persoon. Maar het geeft stof tot nadenken.

Dit platform is ook deels ontstaan uit het feit dat er ergenis was over de vaak eenzijdige berichtgeving over cosmetica in menig vrouwenblad. Alleen de marketingkant wordt belicht: het feelgood aspect, de emotie van de producten. Terwijl cosmetica veel meer is dan dat, er gaat een mega industrie achter schuil waarin heel wat disciplines samen komen: van toegepaste wetenschap tot gedragsleer en consumentengedrag, marketing, economie (heel veel van dat vooral ook), ga zo maar door. Het is een uitermate fascinerende industrie. Het is omgeven met iets geheimzinnigs. Prachtig, en helemaal als je als journalist ook het uitgeversvak binnenstapt en kennismaakt met al die andere facetten die bij het overbrengen van de boodschap horen, om te leren hoe je van je uitgeefproduct een succes kan maken. Je leert te navigeren met die geheimzinnigheid, omdat daar tegelijkertijd de verkoopkracht in schuil gaat – waar per slot van rekening alles om te doen is.

BeautyJournaal wordt geprezen om haar evenwichtige benadering, om het feit dat we niet pretenderen alwetend te zijn, gebruik maken van deskundigen om meningen aan te vullen en feiten te beargumenteren.

Diep in mijn hart heb ik vaak gedacht: jonge journalisten die beauty willen gaan ‘doen’ moeten apart bijgeschoold worden, zodat ze over hun grenzen heen leren kijken en niet binnen het door marketing- en advertentieverkoopafdelingen geschapen kader blijven hangen. Een goede journalist hoort onafhankelijk te kunnen zijn, zaken kritisch (gek woord overigens, want in de beauty’journalistiek’ heeft het een negatieve connotatie – veelzeggend huh) te benaderen, objectief te kunnen beschouwen, en niet (alleen) de emotie of de voorgeprakte informatie te laten prevaleren. Elke redacteur zou ook journalist moeten zijn, maar de realiteit is anders. Nu waren hier in dit stuk van Daily Mail wel senior redacteuren opgevoerd, die toch zeker wel op de nodige vliegjaren tuffen (gaan we vanuit), en dat hoef je niet per definitie te verontachtzamen.

In dat stuk in Daily Mail lazen we vaak meningen die meer naar de negatieve kant neigden, dat behandelingen tegenvielen qua tijd, duur, resultaat, prijs, en dergelijke. Dat vindt een arts die commercieel opereert en aan zijn marketing moet denken, natuurlijk ook helemaal niet leuk, en dat wordt natuurlijk in dat blog ook tussen de regels door geventileerd.

In the end, it’s all marketing-driven, en ik weet inmiddels dat artsen daar ook heel goed in kunnen zijn, wellicht nog beter, omdat ze met hun medische achtergrond kunnen schermen – wat vertrouwen opwekt, per definitie. En ook niet altijd terecht. Wij zien regelmatig voorbeelden van voorlichting van cosmetisch medisch artsen die ons de haren ten berge doen rijzen, zo commercieel en maar half feitelijk als het dan is.

Wellicht had Daily Mail de beauty-redacteuren en de artsen bij elkaar moeten zetten en ze op elkaar moeten laten reageren.  Je hoeft er samen niet uit te komen, echt niet….

Monique Lindeboom

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

1 minuut met dokter Frodo: heb je wallen onder je ogen? Neem dan geen Botox.

Wat een prachtig Nederlands merk!

september
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Muze! De clean beauty podcast met Marieke Hop

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Josine, Botox werkt uit daar kun je zeker van zijn. Na een maand zou je… Hoofdpijn gekregen na Botox inspuiting? Expertadvies! Redactie, Monique
  • Hoi hoi, Ik zie dat deze column al oud is maar ook ik ervaar geen voorde… Hoofdpijn gekregen na Botox inspuiting? Expertadvies! Josine
  • hi helen, dank voor je zinvolle bijdrage. ik ben erg benieuwd welke haarpro… Shampoo bar review! Wat vindt het BeautyJournaal team van het blok haarzeep? Redactie, Monique
  • Behalve het feit dat de verpakking recycleerbaar is en hoe minder plastic h… Shampoo bar review! Wat vindt het BeautyJournaal team van het blok haarzeep? De Cock Helenq
  • Ik heb sinds mijn 55ste de ziekte van dercum. Het valt niet mee om de hele… Dermatoloog Francis Wu over de (veltbult) ziekte van Dercum Liz Hoogeveen
  • Wat het aantonen van siliconenpartikels in de bloedbaan betreft, JA het is … Expertvraag: kun je siliconen in het lichaam ook via een bloedtest aantonen COSSkidsNederland
  • Meeste mensen denken ook dat na de behandelingen gewoon door kunnen leven z… Kan cryolipolyse uiteindelijk zelfs dikker maken?! ferry
  • Hoi Hanny, het klopt, Marc Inbane is erg mooi en ook heel geliefd bij vrouw… Getest Marc Inbane natural tanning spray, glove en brush Redactie, Monique
  • Omdat ik me steeds meer bewust ben van de negatieve invloed van de zon, bes… Getest Marc Inbane natural tanning spray, glove en brush Hanny
  • Hallo Marion, je kan ons mailen via info@beautyjournaal.nl.… dr Frank Niessen: als borstverkleining en versteviging met inwendige bh mislukt Redactie, Monique

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen