Apotheek advies Cosmeticaclaims Cosmetische dermatologie Expertadvies Gezicht Huidzorg Rimpels en slapte

Johann Wiechers reageert op genbeschermend serum One Essential van Dior

prof Johann Wiechers legt uit hoe het werkt met genexpressie beinvloedende cosmetica

genbeschermend serum One Essential van Dior

One Essential serum van Dior, hoe werkt die technologie precies met genexpressie beinvloeding?

Johann schrijft aan Monique:

Beste Monique, dank voor het toezenden van de brochure van ONE Essential ((download hem hier)), het serum van Christian Dior.  Het leest als een fantastisch marketingverhaal  met een vleugje science. Het is daarom niet eenvoudig de diepgang te beoordelen, maar ik zal mijn best doen!

Eerst in eenvoudige taal wat er nu aan de hand is met genomics en proteomics.

Een kenmerk van elk levend wezen (ongeacht ééncellig of meercellig) is dat ze allemaal een celkern hebben met daarin DNA. Dit DNA bevat diverse genen, en het zijn de genen samen die de bouwtekening van het gehele organisme vormen. Ik vergelijk het organisme met een huis. Dit kan een eenvoudige hut zijn maar ook een prachtig kasteel. Als je zoiets wilt bouwen heb je een bouwtekening nodig. Een gen is in feite een bouwtekening voor hoe iets in de natuur gebouwd moet worden. Daarom krijg je bij het lezen van een menselijk gen ook iets anders dan dat je het gen van een stekelbaarsje leest.

Het bouwplan

Maar met het lezen van de juiste bouwtekening heb je nog geen rijtjeshuis (laten we zeggen dat we dat gaan maken). Je weet wel dat je bakstenen, specie, hamers, metselaars, bouwvakkers, timmermannen en timmervrouwen en dergelijke nodig hebt. In het gen kun je lezen wat je exact nodig hebt, maar daarmee heb je het nog niet. Het moet eerst besteld en dan gemaakt worden. Genomics houd zich bezig met het stimuleren van het lezen van de juiste gedeelten van de bouwtekening, en kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat continu de bladzijde van hamers wordt gelezen, en daarmee worden  veel instructies gegeven voor het ‘nodig hebben van hamers’: veel bestellingen voor hamers dus. Hier stopt genomics en begint proteomics.

De uitvoering

In het woord “Proteomics” zit proteïne, of eiwit, ingesloten. De bakstenen, de metselaars, de schilders, de verf, de bel bij de voordeur, etc.: hier gaat het om de uitvoering en daar heb je eiwitten voor nodig. Er zijn heel veel verschillende eiwitten met heel veel verschillende functies, net zo als je heel veel verschillende mensen en gereedschappen nodig hebt bij het maken van een huis. Dus je moet wel de juiste eiwitten op het juiste moment hebben. Hebben we nu bijvoorbeeld een metselaar nodig, dan moet je eerst lezen op het gen hoe je zo’n metselaar (het juiste eiwit) maakt (genomics), maar het daarna ook maken (proteomics). Dat gebeurt via een exacte instructie die naar de eiwitfabriek gaat (in feite een soort kopie van een gedeelte van het gen, het zogenaamde mRNA, dat naar het endoplasmatische reticulum, de eiwitfabriek  gaat). Daar wordt dan het juiste eiwit gemaakt, dat dan de juiste functie kan gaan doen (of ingebouwd worden zoals verf en de bel, of iets doen zoals de metselaar, de timmerman of de hamer).

Voor een perfecte jonge huid heb je altijd opbouw en afbraak nodig. Soms moet er een defect raamkozijn worden afgebroken en uitgehaald en vervangen door een nieuwe. Je hebt dan niets aan een metselaar, maar je hebt een timmerman en een glaszetter nodig. Maar als we ouder worden kunnen de volgende dingen gebeuren. Er kan een foutje in ons DNA (in ons gen) zijn gekomen en de instructie voor het maken van een timmerman klopt niet meer. Dan gaan de zaken fout, je raam zal niet worden vervangen en je huis zal minder mooi worden. Het wordt zichtbaar ouder. De instructie voor de timmerman en de glaszetter kan nog wel goed zijn, maar diegenen die de bestelling opneemt (het mRNA) kan kapot gaan. De fabriek waarin de timmerman en glaszetter gemaakt worden (het endoplasmatisch reticulum) kan kapot gaan. Vaak wordt dit gerepareerd maar ouder worden is in feite niets anders dan dat er zo langzamerhand teveel foutjes in het gehele proces zitten dat – op de zeer lange duur – de hele boel niet meer werkt. Het huis raakt in verval. Ons lichaam wordt ouder….

Wat One Essential wil doen

Wat een product zoals ONE ESSENTIAL van Dior doet is dat het ten eerste de juiste pagina’s van de bouwtekening aan de besteljongens laat zien (genomics) gevolgd door het assisteren van de fabriek (het endoplasmatisch reticulum) om de juiste zaken te gaan maken (proteomics). Met behulp van in vitro testen heeft men kunnen bewijzen dat de activiteit van proteosomen omhoog gaat (welke weet ik niet en er zijn zo vele…) en dat daardoor de ‘toxins’ verminderen in concentratie. Toxins zijn in feite zaken als een kapot raamkozijn.

Maar in het marketingverhaal dat je me stuurde zit zo weinig wetenschappelijke informatie dat ik er niet kan uithalen welke toxins worden verminderd, welke actieve ingrediënten erin zitten (maar liefst 21!), welke genen of gengroepen worden gestimuleerd, de synthese van welke eiwitten er wordt gestimuleerd.

Als ik de bouwopzichter van mijn huis 21 verschillende delen van de bouwtekeningen laat lezen en daarmee de fabriek meer timmermannen, metselaars, hamers, specie, e.d. laat opleveren zal er ongetwijfeld iets goeds gebeuren, maar als je enige probleem de dakpannen waren of de gootsteen, helpen deze zaken niet veel. Je raamkozijn is wel gerepareerd (hartelijk bedankt!) maar iets anders kan nog steeds fout zijn.

De folder laat zien dat er meer van iets is, maar niet wat. Ik zal daarom eerst de in vivo resultaten van deze crème willen zien voordat ik de werkelijke waarde van dit product kan inschatten. De kwaliteit van de achterliggende wetenschap zal goed zijn, want dit is absoluut geen gemakkelijk werk. Maar dat maakt de klinische resultaten van het product nog niet uitstekend. Het zou best zo kunnen zijn, maar waarom laat men in de folder geen in vivo resultaten zien? Dwz, resultaten verkregen op mensen zoals u en ik die elke dag een dag ouder worden (gelukkig maar)?

Ik realiseer me best wel dat de gemiddelde consument niets afweet van genomics en proteomics en dat Dior geen wetenschappelijk artikelen aan de consumenten zal geven. Maar een literatuurlijstje met enkele van de 32 wetenschappelijke artikelen en 10 patenten had best wel gekund. Als wetenschapper die zich bezig houdt met hoe actieve ingrediënten de huid in gaan, ben ik natuurlijk uitermate geïnteresseerd hoe ze al deze stoffen de huid in krijgen (want het is allemaal geoptimaliseerd, beweren ze). Da’s best wel knap!

NOTE! Lees hier ook deel twee met Johann Wiechers over de werking van Essential One van Dior.

Met vriendelijke groet,

Johann

PS: Ik heb net ook je verhaal over Genifique van Lancôme gelezen. Dit is inderdaad exact hetzelfde, zoals jij je ook al afvroeg. Men werkt hier al een jaartje of 6 aan in de cosmetische laboratoria (waarschijnlijk al langer). Het uiteindelijke doel is elk mens individueel in kaart te brengen zodat we vooraf kunnen voorspellen welke stoffen voor wie irriterend zijn zodat mensen deze kunnen mijden, we vooraf weten welke zaken wanneer in je huid fout gaan (nog geen bewijs voor zover ik weet dat we dat er ook uit kunnen halen maar wel dat we de zwakke punten in de bouwtekeningen weten), zodat je preventief kunt gaan behandelen.

©BeautyJournaal. All rights reserved.

Lees ook:

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

9 reacties

  • Gerti, dan bel je toch even dat ze er een voor je wegleggen. Heb ik ook gedaan. Ik vind ze bij Douglas (althans hier) altijd erg service gericht.

    Wat betreft de biotine, hou je ons op de hoogte? Ben ik wel nieuwsgierig naar,

  • Ik zal hem wel weer mislopen. Kan niet eerder dan vrijdag naar de Douglas, dan zijn ze beslist al op 🙁

  • Ha Monique,

    Een persoonlijk geadresseerde mailing van Douglas gerelateerd aan de klantenkaart. Heb even gebeld dat ze er eentje wegleggen want iik weet uit ervaring dat ze maar een beperkt aantal hebben.

  • …(ik was nog niet klaar) .. de mailing was uit een “Dior uitnodiging’. Tegen inlevering van deze ‘uitnodiging’ (lees luxe uitgevoerde reclame folder over One Essentiel) kun je bij de Douglas een gratis miniatiuur van 10 ml ophalen.

  • rona, wat voor mailing was dat? via een magazine of gewoon huis aan huis in de bus gegooid??

  • Zelfs voor een leek te begrijpen! Johanne werkt met heel fijne en duidelijke metaforen, knap.
    Ik kreeg een bon in de bus voor 10 ml van One Essential. Die ga ik dus maar eens halen en uitproberen. Ik laat mijn bevinden weten.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.