shop Wella Professionals Invigo Aqua Pure reinigende shampoo Deze topshampoo helpt om restjes haarverf, stylingproducten en chloor diepreinigend uit je haar te wassen. Bekijken Florida State University psychologen Miller en Maner vonden in hun laatste studie dat de hoeveelheid mannelijke testosteron direct beïnvloed wordt door de natuurlijke lichaamsgeur van vrouwen, tijdens hun ovulatie, dus wanneer […]

02:54 - 01:44
luistertijd 02:54 - leestijd 01:44

Florida State University psychologen Miller en Maner vonden in hun laatste studie dat de hoeveelheid mannelijke testosteron direct beïnvloed wordt door de natuurlijke lichaamsgeur van vrouwen, tijdens hun ovulatie, dus wanneer zij het meest vruchtbaar zijn.

Hoe ze hier achter kwamen? Altijd grappig om dat te lezen: in deze studie besnuffelden de mannen anonieme witte t-shirts gedragen door vrouwen wel en niet in de ovulatie. Vooraf en tijdens deze snuffelsessies wordt er speeksel (..) uit de monden van de mannen gehaald om dit in een laboratorium te analyseren op de hoogte aan testosteron (moet ik toch ook even aan Bokito  denken ;-).
Op deze t-shirt snuffel-toer zijn de laatste decennia al veel wetenschappers gegaan: zo vinden we elkaar (vaak onbewust) lekkerder ruiken als we een aanvullend immuunsysteem ‘meebrengen’ en dus een grotere kans hebben om samen gezonde kinderen te krijgen! Veel is daarnaast gekeken naar herkenning en voorkeuren tussen ouders en hun kinderen. Daarnaast is (gelukkig) ook de zin en onzin van (veelal vermeende) effecten van feromonen op mensen beter bekend.

Ik ben blij dat de wetenschap meer en meer aandacht heeft voor onze neus: hoe we precies kunnen ruiken wat we ruiken en hoe krachtig de effecten zijn die geuren op ons kunnen hebben. We kunnen hier zowel op het gebied van de biologie als psychologie de komende jaren zeker nog meer interessante weetjes verwachten.

Nog interessanter had ik het gevonden als deze wetenschappers ook hadden onderzocht of parfumgebruik hier wel of niet een effect op heeft. Kunnen we de man op het verkeerde been zetten? Perceptie en reactie van mensen op elkaar is een optelsom is van vele zintuiglijke informatie. Zo toonde een eerder onderzoek al dat als een vrouw zich zelfverzekerd voelt door het dragen van een van haar favoriete parfum, zij zich vaak zelfbewuster en stralender gedraagt en hiermee weer een overtuigendere en aantrekkelijkere indruk achterliet.

Onze neus is een krachtig zintuig: we hebben 347 receptoren in onze neus waardoor we via allerlei slimme combinaties in de hersenen naar schatting wel 10.000 geuren kunnen herkennen! Daarom ben ik ervan overtuigd dat mannen en vrouwen alle geurtjes gelijktijdig tot zich kunnen en zullen nemen: zowel de (onbewuste biologische) signalen van vruchtbaarheid als de (wat bewustere) communicatie via ons parfum, waarmee je stemming, stijl of persoonlijkheid nog eens onderstreept.

Af en toe een parfumloos dagje zou ik daarom meer van je eigen stemming en activiteiten die dag laten afhangen dan de periode van de maand!

 

Meer nieuws over Tanja Deurloo:

 

 

Lees ook