Acrylnagels en French manicures zijn al jarenlang populair, vooral als het er zo natuurlijk mogelijk uitziet.

07:44 - 04:38
luistertijd 07:44 - leestijd 04:38

Acrylnagels en French manicures zijn al jarenlang populair, vooral als het er zo natuurlijk mogelijk uitziet. Toch houden de wensen van de klant niet op, zo zeggen grote namen in de internationale branche als O.P.I. en Minx. Het moet nog sneller en nog beter kunnen, en de antwoorden die zij daarop hebben gevonden ligt bij innovaties van gel- en foliematerialen.

Gel als alternatief voor ‘lak’
Lak op basis van gel is niet nieuw. Christrio Gelaquer heeft in 3,5 jaar tijd ruim 700 salons weten te bereiken, maar nu stapt ook het bij consumenten zeer populaire O.P.I in de gels. Waarom? Het wordt gezien als het nu meest langdurige alternatief voor gewone nagellak. Ideaal voor klanten die geen kunstnagels willen, maar wel nagels die er mooi gelakt uitzien en steviger aanvoelen. De lak op basis van gel wordt met uv-licht gedroogd en gehard. Manon Barrau van Nailcare Manon, distributeur van Christrio Gelaquer vertelt: ‘De gel houdt 2 tot 4 weken en de klant kan het zelf verwijderen met aceton. Dat wordt als heel prettig ervaren.’
O.P.I’s antwoord op de zogeheten gellak-trend heet Axxium Soak-Off en komt in tien kleuren. Ook O.P.I. benadrukt dat deze gel een mooi alternatief is voor vrouwen die geen kunstnagels willen dragen. Alexandra Roskam, beautyjournalist voor het vrouwenmagazine Grazia, heeft nu drie keer een O.P.I. Axxium Soak-Off Gel behandeling  ondergaan. Ze is er tevreden mee. ‘Je ziet direct resultaat. Je nagels glanzen meer dan met een gewone nagellak en ze zien er erg verzorgd uit. Er ligt wel een zichtbaar laagje op de nagels, maar dat stoort mij niet. Het fijnste aan deze gel is dat je meteen met je gelakte nagels je tas in kunt duiken op zoek naar je portemonnee. Geen krasje, niets! Ze zeggen dat het 3 weken blijft zitten maar ik hou het liever op 2 weken. Daarna begint de ‘uitgroei’. Je zou het kunnen bijlakken met de O.P.I. nagellak in dezelfde kleur, maar je blijft het verschil zien.’

Verslavend, maar tijdrovend
Ondanks het gemak, zijn salons niet onverdeeld positief. Tilly Westerveld van Tilly’s Nailstudio in Amsterdam vindt het te onnatuurlijk: ’Lak op basis van gel wordt in mijn optiek vooral gebruikt door salons die ook veel met kunstnagels werken. Ik werk alleen met de natuurlijke nagel. Met een gellak breng je toch weer een synthetisch laagje aan en dat staat mij tegen.’ Joeri Vanhove, eigenaar van V-spa in Amsterdam, heeft zich in het fenomeen verdiept, maar het uiteindelijk niet in huis genomen. ‘Ik heb gemerkt dat je nagels er niet mooier op worden. Zodra het eraf is, zijn ze vaak erg broos.’
Ondanks haar positieve ervaring snapt beautyjournalist Alexandra de kritiek op dit soort ‘lak’ wel. ‘Ik moet toegeven dat je nagels er niet uit zien als de gel er af is. Ik heb drie behandelingen achter elkaar gedaan, uit puur enthousiasme. Maar uiteindelijk bleek ik de lak er helemaal niet goed af te kunnen krijgen met remover. De conditie van mijn nagels is er niet beter op geworden. Het voelt alsof er een beschermlaagje vanaf is. Toch is het effect verslavend: ik doe het rustig weer.’

Wat Westerveld en Vanhove niet weten, maar wat Roskam wel hoort in de wandelgangen is dat het een tijdrovende klus is in de salon. ‘ Laatst sprak ik iemand die in eerste instantie heel erg enthousiast was, maar toen ze hoorde dat ze een uur bezig was voor maar €40, -, haakte ze af. In dat uur kan ze ook twee klanten bedienen. Toch denk ik wel dat de O.P.I. behandeling zal aanslaan bij een groot publiek. Mensen spreken mij tegenwoordig zo vaak aan op mijn nagels.’

Nagelfolie

En wat hebben Beyonce, Lady Gaga, Mariah Carrey en Blake Liverly met elkaar gemeen? Ze dragen Minx op hun nagels. Deze uit Californië afkomstige manicure is in Amerika dé hit. Minx is een flinterdunne, flexibele folie (2-4 mm) gemaakt van polymeren. De folie wordt op de nagels gelegd en warm en soepel gemaakt onder een warmteplaat van 250 watt. De folie is in meer dan 150 verschillende kleuren en modische dessins verkrijgbaar. De eveneens Amerikaanse Janice Jorden is de drijvende kracht achter Minx. In haar vorige baan bij een grafisch design bureau, gespecialiseerd in fietsstickers, werd ze op het lumineuze idee gebracht. ‘Stickers zijn veel dunner dan acrylnagels en je kunt er van alles op laten afdrukken. Van prints en bedrijfslogo’s tot foto’s. De mogelijkheden zijn eindeloos.’ Dit verklaart ook meteen het succes van Minx.’ Jorden benadrukt dat de folie vrij is van formaldehyde. Ze beschouwt het als een veilig alternatief voor nagellak. ‘De klant heeft ook geen nagellakremover nodig om het product te verwijderen. Met een föhn maak je de folie weer warm en is het eraf te halen.’

Voor kunst- en echte nagels

De uitvinding is pril. In Amerika bestaat het nog maar een jaar. In Nederland en België heeft Renate Brouwer van Creative Naildesign sinds 4 maanden het distributeurschap. ‘Momenteel werken er vijf salons mee. We hebben een korte introductie op de beautybeurs in het voorjaar gehad en merkten toen al dat er veel belangstelling is. In het najaar staan we weer op de beurs en eind 2009 willen we het groot gaan uitrollen.’ Minx is een aantrekkelijke salonbehandeling; de voorbewerking van de nagel van stofvrij maken tot modelleren en scrubben duurt hooguit 10 minuten, de folie aanbrengen ook max. 10 minuten. De salonprijs voor max. een half uur ligt rond de 35 euro. Brouwer zegt dat de folie 10 tot 15 dagen blijft zitten, mits er niet teveel blootstelling aan water plaatsvindt. ‘Het is ook een veilig product, er geen komen vloeistoffen aan te pas die door de nagels geabsorbeerd worden. Je zou het eigenlijk wel de opvolgers van de geprinte tips kunnen noemen. Met als grote voordeel dat dit sneller, goedkoper en veiliger is en het kan bovendien op zowel kunst- als natuurlijke nagels gezet worden.’

Ook leuk: de pen voor hem

Cosmeticatrendwachter en productontwikkelaar Antoinette van den Berg van Future Touch houdt de nagelbranche goed in de gaten, omdat deze branche technologische innovaties snel adapteert. ‘De nagellakstickers en gels zijn geweldig. Zelf hebben wij onlangs een nagellakpen ontwikkeld, waarmee je dus je nagels net zoals met een viltstift kunt inkleuren. De focus met dit product ligt vooral op trendy mannen. De grafische industrie is voor nagellak heel inspirerend, in de breedste zin van het woord.’ Tot slot wil ze saloneigenaren nog een tip meegeven: ‘Creëer een eenduidig salonconcept. Kies voor één bepaald thema dat goed bij je eigen visie past en voer dit door tot in de kleinste details. Van technologie tot pure ontspanning. Bouw zo’n concept uit, laat je klanten even van de wereld zijn. Deze emotionele meerwaarde zorgt voor extra klantbinding en geeft je zaak een authentieke uitstraling. Dat is waarmee je je onderscheidt.’

Dit artikel publiceerden wij in december 2009 in het vakblad ProfNail.

Lees ook:

Lees ook