Columniste van de Financial Times en contributing editor van Vogue, Annemarie Solowij, vraagt zich hardop af waar in die honger voor make-up bij jonge meisjes vandaan komt. Menig moeder kan zich nog herinneren dat het in de jaren’70 een no-go was op je dertiende. Momenteel wordt al 13% van de markt ingenomen door het tienersegment […]

01:23 - 00:50
luistertijd 01:23 - leestijd 00:50

Columniste van de Financial Times en contributing editor van Vogue, Annemarie Solowij, vraagt zich hardop af waar in die honger voor make-up bij jonge meisjes vandaan komt. Menig moeder kan zich nog herinneren dat het in de jaren’70 een no-go was op je dertiende. Momenteel wordt al 13% van de markt ingenomen door het tienersegment voor 11- tot 14-jarigen aldus onderzoeksbureau Mintel in Engeland.

De jongeren staan onder invloed van de media en de sterren. Wie wil er geen Lady Gaga-kleur op haar nagels? Maar de columniste vermoedt dat de invloed van hun moeders nog vele malen groter is. ‘Die moeders die het zelf vroeger niet mochten, vinden het nu vertederend om te zien en stimuleren hun kinderen het te gebruiken. Bovendien willen moeders er ook graag jong uit blijven zien en zijn er volop mee bezig om aan die beeldvorming te voldoen.’

Tot slot benadrukt ze ook dat er opmerkelijk wat moeders zijn die zelf in die teenager cosmeticabusiness zijn gestapt en hun dochters als rolmodel nemen om hun producten te vermarkten.

Lees ook:

Lees ook