Psychologie

Paul Moers over het discriminerende karakter van de schoonheidsmythe

The Beauty Myth

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Fleur van Leeuwen promoveert deze maand aan de Universiteit van Utrecht op een proefschrift over de praktijk van de mensenrechtenorganisaties. Ze levert zeer harde en overigens naar mijn mening ook terechte kritiek dat mensenrechtenorganisaties te veel met symptoombestrijding bezig zijn en onvoldoende proberen om de dieper liggende oorzaken aan te pakken. Ze benoemen dus niet de oorzaak van het kwaad. Hier heeft van Leeuwen een punt.

Helaas vinden er op grote schaal in de wereld praktijken plaats waarbij vrouwenrechten op grote schaal worden geschonden. Denk hierbij aan verkrachting, gedwongen sterilisatie, genitale verminking etc. Ofschoon organisaties hier volop tegen in het geweer komen zou er meer onderzoek moeten komen naar de achtergronden van deze praktijken. Fleur van Leeuwen dient hier een meer dan sympathiek doel.

In haar proefschrift draaft ze echter door. Ze stelt in dit proefschrift dat vrouwen allerlei corrigerende operaties ondergaan vanwege het heersende schoonheidsideaal. Ook dat zou volgens haar moeten worden aangepakt. Dit gaat echter wel heel ver.

De vergelijking met eerder genoemde schendingen van vrouwenrechten is op zijn zachtst gezegd misplaatst. We leven in het westen immers in een wereld waarin we vrij zijn om zelf te beslissen wat we doen. Natuurlijk worden we gebombardeerd met schoonheidsstereotypen, maar we mogen toch in staat geacht worden om daar met wat meer afstand naar te kijken. Cosmeticamerk Dove heeft dat overigens goed begrepen door ook minder perfecte vrouwen in haar advertenties te gebruiken. Dit zou wel eens het begin van een nieuwe trend kunnen zijn.

We hebben allemaal recht op onze dromen en die moeten ons zeker niet ontnomen worden. Dat we geneigd zijn de wereld perfecter voor te stellen dan deze is, hoort en past daarbij. Beste Fleur, je draaft in deze ver door. Positief is wel dat je een discussie aanzwengelt. Dat is in onze maatschappij nooit verkeerd.’

Paul Moers

Meer berichten van Paul Moers:

De nominatie van Rituals voor de Mapic Award

US wil verkapte reclames door bloggers aan banden leggen

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

2 reacties

  • Ik hoorde trendwatcher Carl Rohde laatst vertellen dat vooral vijftigers momenteel totaal moe zijn van die stereotype vrouwbeelden in de media.

    ik kan me bij tijd en wijle ook nog zeer op winden over de beeldvorming maar ik ben me sinds ik mijn eigen (dit) portal heb ook steeds meer bewust geworden van het feit dat de mode– en beautyindustrie vooral mensen aantrekt met een zeer perfectionistische inslag. bedenk maar eens wat voor impact dat dus heeft. En wie zulke karaktertrekken heeft neigt per definitie naar het overdrevene, waarbij photoshop dan meer dan een welkom stuk gereedschap is. voor de gemiddelde perfectionist is de ‘gewone’ wereld een armzalige plek en de droomwereld het paradijs om het leven nog een beetje draaglijk te maken. heel apart.

    neemt niet weg dat ik de mening van Paul Moers deel als hij zegt dat we ook nog een beetje moeten kunnen relativeren. vanaf je dertigste kun je dat al een beetje meer (mag ik hopen) maar vooral jongeren die nog in de leeftijdsfase zitten dat hun identiteit vormgegeven moet gaan worden, zijn zeer gevoelig voor de dan geldende dominante beeldcultuur, zo leerde ik laatst van een specialist in het programma Rondom 10 over anorexia.

    verder moet je je vooral niets aantrekken van schreeuwerige programma’s waarin vagina verbouwingen etc aan bod komen, dat is echt totaal overdreven, dat is niets meer dan willen scoren met hoge kijkcijfers omdat alles dat een beetje obscuur is nu eenmaal kijkers trekt. neem ook een site als Nu.nl; zodra je wat meer seks in je berichtgeving gooit, scoor je de meeste hits. het gaat om uitwassen wat die programma’s laten zien (en waarmee Sunny Bergman ook zo goed scoorde een paar jaar geleden), maar kijk eens naar de gemiddelde vrouw in Nederland: ze loopt nog altijd in haar campingjack, met een driekwart broek, en roodbruin kort geverfd haar – met alle respect hoor – maar voor de massa is het echt een andere planeet, waarop die zaken gebeuren die jij nu kenschetst.

    laat je vooral niet gek maken, beste claire. en natuurlijk is het spannend dat Van Leeuwen het aankaart, een ander geluid is altijd goed om samenlevingen en cultuur in beweging te houden! we gaan haar ook zeker nog wat vragen stellen!

  • ‘We hebben allemaal recht op onze dromen…’
    Ik vind dat niet een steekhoudende argumentatie.

    Heer Moors we hebben allemaal recht op onze dromen, daarom zie je zoveel mislukte ingrepen, vrouwen met dezelfde look en vooral een (uiterst) negatief zelfbeeld omdat er een wereld van gebakken lucht is gecreëerd die heel erg ver weg staat van de realiteit en bedoeld is om heel veel geld mee te verdienen. Het is mensen iets voor willen spiegelen, iets willen laten geloven dat gewoon niet waar is. Het zijn leugens en bedrog en daar mag/moet iets aan gedaan worden.

    Ik vind bijvoorbeeld de reclames van Dove met vrouwen die echt zijn erg goed. Of dat men bij foto’s gaat vermelden dat het gefotoshopte modellen betreft.

    Dat schaamlipcorrectie/borstingrepen voor meisjes van bijvoorbeeld 15 niet als vanzelfsprekend is, of dat je op je 40e een ‘kindervagina’ zou moeten hebben want anders ben je inferieur en niet aantrekkelijk voor mannen. Totaal geschift en vooral uiterst triest.

    De miljarden industrie die nep schoonheid verkoopt is niet bezig met wat er verder met ‘de mens’ gebeurt, dat zal ze een rotzorg zijn, daar heb je tenslotte weer pillen voor..

    Fleur slaat niet door, integendeel…

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen