Het is voor het eerst dat diverse industriële ondernemingen tegelijk in onderzoek naar bioplastics investeren. De groep, waaronder L’Oréal, Nestlé, Schneider Electric, Arkema en Peugeot Citroën zal de leerstoel, met het doel om plastic te maken van hernieuwbare materialen, 5 jaar sponsoren.
Eco-Design speelt als een rol bij L’Oréal. Er wordt rekening gehouden met de milieu impact van de verpakkingen bij iedere stap van de levenscyclus.
– Het karton van diverse producten (bijv. de haarkleurverpakkingen Herbashine van Garnier) is al 100% TCF (Totally Chlorine Free/chloorvrij) en FSC-gecertificeerd (Forest Stewardship Council). Voor al het overige karton gaat dit in de toekomst ook gelden.
– In 2008 werd er wereldwijd door L’Oréal 800 ton plastic bespaard door het lichter maken van o.a. Garnier Fructis shampooflessen. Garnier wil in 2012 nog 15% gewichtsvermindering van de verpakkingen.
– Vele merken van de groep (waaronder Kiehl’s en The Body Shop) gebruiken al flacons die voor 100% bestaan uit gerecycled PET
Onderzoek en ontwikkeling van bioplastics materialen door de industrie is belangrijk, omdat uitgebreide testen hebben aangetoond dat deze materialen op dit moment nog niet de juiste eigenschappen bezitten om de eigenschappen en kwaliteit van de producten te waarborgen waardoor algehele toepassing nog niet mogelijk is.
Het onderzoek zal vooral gericht zijn op het ontwikkelen van nieuwe materialen uit vernieuwbare bronnen die de gewenste eigenschappen hebben die geschikt zijn voor cosmetica, personal care en voedsel maar ook nieuwe industriële materialen. Er zal onderzoek worden verricht naar de eigenschappen van polymeren die afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen (bijv. mais) en naar hun mogelijke toepassingen in de industrie.
De ‘Ecole des Mines’ is vooraanstaand op het gebied van het begrijpen van de fysische en chemische eigenschappen van polymeren als wel als het produceren ervan.
Lees ook:
Europese Unie geeft half miljoen voor onderzoek schadelijkheid nanodeeltjes
Cosmos moet de nieuwe richtlijnen voor eco-cosmetica gaan vertegenwoordigen
Dominique geeft antwoord op vragen over houdbaarheid van make-up