De deo is een emotioneel product. Niet alleen omdat vochtplekken onder de armen taboe zijn, de geur van zweet is helemaal uit den boze in onze service dominated wereld.

01:38 - 00:59
luistertijd 01:38 - leestijd 00:59

De deo is een emotioneel product. Niet alleen omdat vochtplekken onder de armen taboe zijn, de geur van zweet is helemaal uit den boze in onze service dominated wereld. Maar het is ook emo omdat er regelmatig verontrustende berichten naar buiten komen over vermeend onveilige stoffen in deo’s. De grootste onrust betrof enkele jaren geleden de relatie tussen borstkanker en aluminiumzouten en parabenen in deo’s. Sluitend bewijs is nooit geleverd hiervoor en de industrie verweerde zich dan ook hevig.

Toch zie je opmerkelijk genoeg de laatste tijd meer deo’s op de markt komen die inderdaad geen alu zouten en/of parabenen meer bevatten. Opmerkelijk, want de producenten vertellen er niet bij waarom ze dit nu doen, ze kijken natuurlijk ook wel uit, om wederom onrust te voorkomen. Ze melden alleen dat ze een natuurlijk, gezond product hebben. Jaja, en voor een doelgroep die dat aanspreekt, he.

Sanex kwam een paar maanden geleden al met zo’n deo, nu volgt ook Biotherm (22,61 euro)- die trouwens verrassend genoeg uberhaupt een eco-weg inslaat, en onlangs werden we ook geattendeerd op een kekke groene staaf  (4,75 euro) met louter minerale zouten, uit de Thai Wellness Shop.

We moeten je stiekem vertellen dat we toch wel zijn overgestapt op dit soort aluvrije producten, ongefundeerd of niet, we weten het niet. Maar deo is een emo product, en wij zijn soms ook emo’s…..

 

Bekijk hier ook de film die we met onze chemicus Lida Schoen maakten over de mythe van de natuurlijke deo!

Lees ook