Cosmeticaclaims Make-up Psychologie Zakenpraat

Make-up dragen stimuleert hersenfuncties

oud-en-mooiIk had dit merkwaardige onderzoek zelf over het hoofd gezien, maar het heeft gepubliceerd gestaan in het vakblad Cosmetics & Toilettries van februari 2009. Het onderzoek, geleid door Pola Chemical Industries en de Brain Functions Lab in Yokohama Japan heeft als uitkomst dat het dragen van de juiste make-up hersenfuncties kan stimuleren.

Ze hebben het effect bestudeerd van het dragen van een nieuw make-upje op oudere vrouwen die symptomen hebben die kunnen leiden tot de ziekte van Alzheimer. Vrouwen in deze conditie  zijn zeer gevoelig voor hersenstimulaties. Ze hebben de vrouwen aan een EEG apparaat gelegd en hun hersenactiviteit voor, tijdens en na het aanbrengen van de make-up gemeten. Ze kregen wenkbrauwpotlood op, lipstick, foundation dat de teint extra egaal en gezond maakte.

De vrouwen gaven aan zich veel mooier te voelen en dat maakte hen gelukkig, maar dat is niets bijzonders. Wat wel opvallend was is dat de hersenscans aangeven dat er een verhoogde activiteit tussen hersencellen was. Wetenschappers vinden dat ze hiermee nu ook wetenschappelijk hebben kunnen aantonen dat wat men dus ervaart, ook werkelijk zo is.

Nu is dit maar een enkele studie, zeggen de chemici van The Beauty Brains, in antwoord op het onderzoek, maar het leidt hopelijk wel tot nieuwe onderzoeken die ons meer inzicht gaan geven in de neurologische voordelen van cosmeticagebruik. Dan kunnen we allemaal in gelukkige staat oud worden.

Lees ook:

Naar welk ultiem beautyproduct verlang jij (wat nog niet bestaat..)

DE uitvinding voor de vrouw: De Wii met active games

Beautytips voor briljante vrouwen

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren