• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Etos komt met spotgoedkope crisiscosmetica

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Gezicht, Haar, Lichaam, Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Etos komt met spotgoedkope crisiscosmetica

  • 30 maart 2009

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

ILIA Super Serum Skin Tint SPF 30 vegan foundation

Deze luchtige organic foundation is een ware alleskunner, want het geeft je huid voeding, zonbescherming én een tintje. Er zit een mineraal filter in, en niacinamide en hyaluronzuur.
BEKIJK

Deze lijn wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Een enkele lezeres van het bericht vindt de verpakking zo lelijk dat ze het daarom alleen al nooit zou kopen. Een collega vertelde me dit soort cosmetica te wantrouwen omdat ze het gevoel heeft dat alles wat goedkoop geproduceerd wordt altijd wel een bedenkelijk rafeltje heeft; of er dan geen kinderarbeid aan te pas is gekomen (net zoals bij discount kleding) danwel er nauwelijks tot geen werkzame stoffen in zitten. Dat laatste zou ik inderdaad nog even moeten onderzoeken, maar ik vind het toch ook een bewijs dat cosmetica ook veel goedkoper geprijsd kan worden, dan gebruikelijk is. En dat er vaak veel meer betaald wordt dan nodig is. In dit geval zal er zeker veel op logistieke kosten zijn gespaard en er ook geen marketingbudget nodig zijn. We hebben gebeld met Etos, lees hieronder hun uitgebreide reactie.  

Nagekomen nav gesprek met Etos, 3 april 2009:

Over prijs/kwaliteit

De prijs van een product wordt in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid werkzame stoffen die erin zitten. In een goedkoper product zitten minder of een lager percentage werkzame stof dan in een duurder product. Dus als op een product van onze goedkope Voordeelselectie staat dat er aloë vera in zit, dan is dat ook zo, maar het percentage daarvan zal lager liggen dan bij een duurder gepositioneerd product. Consumenten die dit soort ‘laagste prijsjes’ producten kopen, weten dat zij een aankoop doen die vooral op de lage prijs gericht is. Over de kwaliteit van het product weten zij dat zij een basiskwaliteit kopen, maar die vinden zij voor dat product dan ook prima.  Onze ervaring is dat het heel persoonlijk is in welke productgroepen de klant primair kiest voor hoge kwaliteit en voor welke producten ze vooral een heel klein prijsje belangrijk vindt. De Etos Voordeelselectie bestaat al lang, maar de reden dat we deze lijn nu met meer producten uitbreiden is dat er veel klanten zijn die speciaal naar dit soort goedkope producten op zoek gaan en er speciaal voor naar een andere winkel gaan als Etos ze niet heeft (denk aan Kruidvat, Action, Trekpleister etc). En vanzelfsprekend bieden we deze klanten dan liever de keuze binnen onze eigen winkel.

 Aanvullend van BeautyJournaal op het bovenstaande:  eenvoudige ingredienten als aloe vera zijn overigens ook spotgoedkoop. De producten zijn heel basis, en geven alleen antwoord op basisbehoeften als reiniging en in geval van creme een zacht huidgevoel. Bovendien worden in ingredienten zo goedkoop mogelijk op de wereldmarkt ingekocht, maar wel voldoend aan de basiskwaliteitseisen qua veiligheid die de wetgeving eraan stelt. Etos valt onder het AHOLD concern en dit concern heeft een manifest waarin het stelt dat er steeksproef gewijs bij producenten gecontroleerd wordt of ze voldoen aan de normen en waarden waaraan het bedrijf zich conformeert, hieronder valt ook kinderarbeid.  

Over kwaliteit en veiligheid

Iedere leverancier – om welk product of merk het ook gaat – is eraan gehouden dat wat op de verpakking staat ook klopt; de claims en  ingrediënten moeten kloppen met de inhoud/receptuur van het product. Voor producten van ons eigen merk spreken wij met de leveranciers af aan welke specificaties het product moet voldoen. Onze leveranciers hebben de kennis in huis om daar vervolgens productontwikkeling op te doen. Hoe meer werkzame stoffen, of hoe hoger het percentage werkzame stof hoe  beter de kwaliteit van het product is, maar ook hoe duurder. De    gevraagde productspecificatie moet dus in relatie staan tot de prijs van het product.

 De veiligheid van producten wordt geborgd in de warenwet. Bij de ontwikkeling van een product dient een leverancier zich dus te houden aan wetgeving daaromtrent, zoals stoffen die al dan niet gebruikt mogen worden, of bepaalde kwaliteitstesten die verplicht zijn bij bepaalde  producten. Zo mag op anti-zonnebrand pas een zonnefactor staan, als het  product daar in een laboratorium test ook op is goedgekeurd. De leverancier overlegt die rapporten dan ook aan Etos. Bovendien eisen wij van onze cosmetica leveranciers dat ze BRC consumergoods gecertificeerd zijn. Dit betekent dat deze leveranciers door een onafhankelijke derde partij zijn geaudit . Deze derde onafhankelijke partij die de audits doet, is daarvoor geaccrediteerd.

 Daar bovenop initieert onze kwaliteitsafdeling, ook eigen  leveranciersbezoeken. Bij zo’n bezoek selecteert de kwaliteitscontroleur een bepaald product uit een bepaalde batch en controleert dit product op papier van de grondstoffen tot en met het eind product. Dit betekent dat de controleur alle papieren te zien krijgt van onder andere hoeveel er van welke grondstof in het product is gegaan, welke machines er gebruikt  zijn om het product te maken, welke verpakkingen er gebruikt zijn etc.  en zo kan deze het gehele productieproces van grondstof tot eindproduct volgen en zien of alles klopt. In geval van twijfel wordt aanvullend onderzoek gedaan (deze methode is vergelijkbaar met die van een  registeraccountant).  

En dit zijn de prijzen!

Klik voor een vergroting op de foto zelf.

 

 

Lees ook:

Crisis? Steun Hollandse cosmeticamerken!

Bezuinigen? Liever minder eten dan minder smeren, zeggen Engelsen

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

De buikwandcorrectie, zo gaat dat, en dit is het resultaat

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen