De cijfers Gezicht Haar Lichaam Marketingtrends Zakenpraat

Etos komt met spotgoedkope crisiscosmetica

etos-crisiscosmeticaDeze lijn wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Een enkele lezeres van het bericht vindt de verpakking zo lelijk dat ze het daarom alleen al nooit zou kopen. Een collega vertelde me dit soort cosmetica te wantrouwen omdat ze het gevoel heeft dat alles wat goedkoop geproduceerd wordt altijd wel een bedenkelijk rafeltje heeft; of er dan geen kinderarbeid aan te pas is gekomen (net zoals bij discount kleding) danwel er nauwelijks tot geen werkzame stoffen in zitten. Dat laatste zou ik inderdaad nog even moeten onderzoeken, maar ik vind het toch ook een bewijs dat cosmetica ook veel goedkoper geprijsd kan worden, dan gebruikelijk is. En dat er vaak veel meer betaald wordt dan nodig is. In dit geval zal er zeker veel op logistieke kosten zijn gespaard en er ook geen marketingbudget nodig zijn. We hebben gebeld met Etos, lees hieronder hun uitgebreide reactie.  

Nagekomen nav gesprek met Etos, 3 april 2009:

Over prijs/kwaliteit

De prijs van een product wordt in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid werkzame stoffen die erin zitten. In een goedkoper product zitten minder of een lager percentage werkzame stof dan in een duurder product. Dus als op een product van onze goedkope Voordeelselectie staat dat er aloë vera in zit, dan is dat ook zo, maar het percentage daarvan zal lager liggen dan bij een duurder gepositioneerd product. Consumenten die dit soort ‘laagste prijsjes’ producten kopen, weten dat zij een aankoop doen die vooral op de lage prijs gericht is. Over de kwaliteit van het product weten zij dat zij een basiskwaliteit kopen, maar die vinden zij voor dat product dan ook prima.  Onze ervaring is dat het heel persoonlijk is in welke productgroepen de klant primair kiest voor hoge kwaliteit en voor welke producten ze vooral een heel klein prijsje belangrijk vindt. De Etos Voordeelselectie bestaat al lang, maar de reden dat we deze lijn nu met meer producten uitbreiden is dat er veel klanten zijn die speciaal naar dit soort goedkope producten op zoek gaan en er speciaal voor naar een andere winkel gaan als Etos ze niet heeft (denk aan Kruidvat, Action, Trekpleister etc). En vanzelfsprekend bieden we deze klanten dan liever de keuze binnen onze eigen winkel.

 Aanvullend van BeautyJournaal op het bovenstaande:  eenvoudige ingredienten als aloe vera zijn overigens ook spotgoedkoop. De producten zijn heel basis, en geven alleen antwoord op basisbehoeften als reiniging en in geval van creme een zacht huidgevoel. Bovendien worden in ingredienten zo goedkoop mogelijk op de wereldmarkt ingekocht, maar wel voldoend aan de basiskwaliteitseisen qua veiligheid die de wetgeving eraan stelt. Etos valt onder het AHOLD concern en dit concern heeft een manifest waarin het stelt dat er steeksproef gewijs bij producenten gecontroleerd wordt of ze voldoen aan de normen en waarden waaraan het bedrijf zich conformeert, hieronder valt ook kinderarbeid.  

Over kwaliteit en veiligheid

Iedere leverancier – om welk product of merk het ook gaat – is eraan gehouden dat wat op de verpakking staat ook klopt; de claims en  ingrediënten moeten kloppen met de inhoud/receptuur van het product. Voor producten van ons eigen merk spreken wij met de leveranciers af aan welke specificaties het product moet voldoen. Onze leveranciers hebben de kennis in huis om daar vervolgens productontwikkeling op te doen. Hoe meer werkzame stoffen, of hoe hoger het percentage werkzame stof hoe  beter de kwaliteit van het product is, maar ook hoe duurder. De    gevraagde productspecificatie moet dus in relatie staan tot de prijs van het product.

 De veiligheid van producten wordt geborgd in de warenwet. Bij de ontwikkeling van een product dient een leverancier zich dus te houden aan wetgeving daaromtrent, zoals stoffen die al dan niet gebruikt mogen worden, of bepaalde kwaliteitstesten die verplicht zijn bij bepaalde  producten. Zo mag op anti-zonnebrand pas een zonnefactor staan, als het  product daar in een laboratorium test ook op is goedgekeurd. De leverancier overlegt die rapporten dan ook aan Etos. Bovendien eisen wij van onze cosmetica leveranciers dat ze BRC consumergoods gecertificeerd zijn. Dit betekent dat deze leveranciers door een onafhankelijke derde partij zijn geaudit . Deze derde onafhankelijke partij die de audits doet, is daarvoor geaccrediteerd.

 Daar bovenop initieert onze kwaliteitsafdeling, ook eigen  leveranciersbezoeken. Bij zo’n bezoek selecteert de kwaliteitscontroleur een bepaald product uit een bepaalde batch en controleert dit product op papier van de grondstoffen tot en met het eind product. Dit betekent dat de controleur alle papieren te zien krijgt van onder andere hoeveel er van welke grondstof in het product is gegaan, welke machines er gebruikt  zijn om het product te maken, welke verpakkingen er gebruikt zijn etc.  en zo kan deze het gehele productieproces van grondstof tot eindproduct volgen en zien of alles klopt. In geval van twijfel wordt aanvullend onderzoek gedaan (deze methode is vergelijkbaar met die van een  registeraccountant).  

En dit zijn de prijzen!

prijslijst-etos-voordeelselectieKlik voor een vergroting op de foto zelf.

 

 

Lees ook:

Crisis? Steun Hollandse cosmeticamerken!

Bezuinigen? Liever minder eten dan minder smeren, zeggen Engelsen

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

17 reacties

  • beste edith, ik ga hiertegen niet in de verdediging maar wil je er wel op wijzen dat de opgevoerde bron in het artikel iemand is die plantaardige cosmetica verkoopt. in de industrie woedt lichtelijk een venijnige oorlog tussen verkopers van plantaardige en synthetische cosmetica. de kampen doen er alles aan om elkaar zwart te maken – vooral het eerste kamp.
    houdt ook daar rekening mee bij het formuleren van een evenwichtige mening.

  • Etos bewijst hiermee helemaal niet dat het goedkoper kan (met dezelfde producten). Wat Etos bewijst is dat er belangrijke stoffen worden weggelaten om het zo goedkoop te kunnen aanbieden.

  • Hoi Sonja, je moet altijd goed kijken wat er geclaimd wordt, voor zover ik weet claimt Etos met deze voordeellijn geen onhaalbare zaken. En weet dat je rimpels nooit weg kunt smeren, maar elke creme is tegenwoordig wel heel goed in het verzachten van de huid:-)

  • omg zo grappig kweenie of ik het wel zou kopen want sommige goedkope dingen zijn echt niet goed maarja sommige dure dingen werken ook voor geen meter, khad laatst een mascara van 20 euro en dat was echt een flutmascara hij droogt veel te snel op en nu zit ik gewoon weer aan de etosmascara 😀

  • Monique, zo dat heb je snel geregeld…dank je wel daarvoor zo weten we weer wat meer hierover toch? ik vind het er ook wel lekker simplistisch uitzien hoor maar als door kinderarbeid op de markt zou zijn gekomen zal ik het dus nooit kopen!

  • Ik vind het inderdaad te lelijk om neer te zetten. Ik gebruik een product ook echt niet als ik de verpakking niet mooi vind. Heeft niets met de functionaliteit of de werkzaamheid te maken verder..

  • Hoop dat ze ook bodybutter hebben 😀 Die staat hier in elk geval niet in de lijst.. ik zal binnenkort wel ‘ns gaan kijken 😉

  • @martha, hoezo niet ‘durven’? maakt het de functionaliteit/werkzaamheid ongeloofwaardig of vind je het gewoon te lelijk om leuk neer te zetten?

  • Ohhh, idd zeg, wel apart ook dat Etos hiermee ondubbelzinnig erkent hoe goedkoop het eigenlijk kan!

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.