• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Dove is van sociaal beautygeloof afgestapt

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Psychologie, Zakenpraat

Archief: Dove is van sociaal beautygeloof afgestapt

  • 20 februari 2009

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud Innovative II vers gemaakt vitamine C serum

Deze vitamine C in poedervorm is het allerbeste dat we kennen! Je maakt het zelf vers aan. Hoog geconcentreerd en goed opneembaar. Je huidtonus wordt binnen een week veel mooier!
BEKIJK

Op het blog dat ik inmiddels niet meer beheer, schreef ik onlangs nog dat ik me ge-Doved voelde omdat ik het zonde vond dat het merk juist die sociale boodschap achter zich heeft gelaten. Met de nieuwste deo die stoppelhaar minder zichtbaar moet maken, komt het merk tegemoet aan de kale-huid-trend die al geruime tijd dominant is. Tijdens de presentatie ervan in Nederland vroeg een journalist nog: maar een beetje lichaamshaar hoort toch bij Dove? Niet meer dus. Jammer.

Uit een artikeltje op RetailActueel blijkt dat die wereldomspannende campagne Dove in een lastige spagaat heeft gebracht. De boodschap was zeer herkenbaar geworden en werd sympathiek bevonden, alleen….het leverde niet meer geld in het laatje op en dat heeft een beursgenoteerd bedrijf natuurlijk wel nodig. Nu ja, elk bedrijf natuurlijk. Bovendien bleef door de sociale boodschap de aandacht voor de functionele eigenschappen van de producten achter en bleken veel journalisten en bloggers de boodschap hypocriet te vinden, omdat Dove hoe dan ook prachtige modellen met uitstekende lichamen neerzet.

Ik ben een van die journalisten die fulmineerde, niet in den beginne, maar nu wel bij de omwenteling. Juist bewust niet eerder omdat ik vind dat er niets mis is met een sociale boodschap willen uitdragen en er ook geld mee willen verdienen. Ik vind dat van een salonsocialisme getuigen, waar ik helemaal niets mee heb. Natuurlijk wil je geld verdienen, kom op zeg. En daar mag best een andere dan gangbare boodschap aanhangen. Het getuigt van lef, vind ik en lef is per definitie bewonderenswaardig. Als blijkt dat de superieure eigenschappen van de producten niet voldoende benadrukt werden, hadden ze dat toch alsnog kunnen doen? Een mooiere combinatie is gewoon niet denkbaar: een sociaal gezicht met topkwaliteit producten. Whoah……dat is pas subliem!

Paula Begoun, de Amerikaanse cosmeticacriticaster, wordt ook altijd zo aangevallen dat ze superkritisch naar merken is, en ‘ondertussen’ haar eigen lijn promoot. Nou en!? Ze is niet per definitie tegen alle producten en merken in de industrie. Ze heeft zo haar eigen testmethoden en normen en waarden. Het is juist heel slim en efficient om dan een product ernaast te zetten waar je zelf wel in gelooft. Ik moet ze ook maar eens gaan uittesten. Ze waren toegezegd, maar heb ze nog niet gezien (?).

Anyway, wellicht is zo’n ogenschijnlijk tegengesteld concept meer weggelegd voor kleine authentiek merken. Die voelen minder druk om meesteromzetten te maken. Of zit ik er naast?

Lees ook:

Het lichaam als pantser

Veel klanten bij cosmetisch arts lijden aan BDD

Man moet aan het smeersel in crisistijd

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Doe geen Botox op latere leeftijd, zegt cosmetisch arts Frodo Gaymans

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique
  • Zo fijn om de focus op de microbioom terug te lezen! Mijn eczeemgevoelige… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Claudia

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen