shop Refectocil wenkbrauw- en wimperverf Deze wenkbrauw- en wimperverf is een supervoordelig alternatief als je geen geld of tijd hebt om het professioneel te laten doen. Het werkt perfect en heel secuur. Bekijken Deze lijn wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Een enkele lezeres van het bericht vindt de verpakking zo lelijk dat ze het daarom […]

05:28 - 03:17
luistertijd 05:28 - leestijd 03:17

Deze lijn wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Een enkele lezeres van het bericht vindt de verpakking zo lelijk dat ze het daarom alleen al nooit zou kopen. Een collega vertelde me dit soort cosmetica te wantrouwen omdat ze het gevoel heeft dat alles wat goedkoop geproduceerd wordt altijd wel een bedenkelijk rafeltje heeft; of er dan geen kinderarbeid aan te pas is gekomen (net zoals bij discount kleding) danwel er nauwelijks tot geen werkzame stoffen in zitten. Dat laatste zou ik inderdaad nog even moeten onderzoeken, maar ik vind het toch ook een bewijs dat cosmetica ook veel goedkoper geprijsd kan worden, dan gebruikelijk is. En dat er vaak veel meer betaald wordt dan nodig is. In dit geval zal er zeker veel op logistieke kosten zijn gespaard en er ook geen marketingbudget nodig zijn. We hebben gebeld met Etos, lees hieronder hun uitgebreide reactie.  

Nagekomen nav gesprek met Etos, 3 april 2009:

Over prijs/kwaliteit

De prijs van een product wordt in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid werkzame stoffen die erin zitten. In een goedkoper product zitten minder of een lager percentage werkzame stof dan in een duurder product. Dus als op een product van onze goedkope Voordeelselectie staat dat er aloë vera in zit, dan is dat ook zo, maar het percentage daarvan zal lager liggen dan bij een duurder gepositioneerd product. Consumenten die dit soort ‘laagste prijsjes’ producten kopen, weten dat zij een aankoop doen die vooral op de lage prijs gericht is. Over de kwaliteit van het product weten zij dat zij een basiskwaliteit kopen, maar die vinden zij voor dat product dan ook prima.  Onze ervaring is dat het heel persoonlijk is in welke productgroepen de klant primair kiest voor hoge kwaliteit en voor welke producten ze vooral een heel klein prijsje belangrijk vindt. De Etos Voordeelselectie bestaat al lang, maar de reden dat we deze lijn nu met meer producten uitbreiden is dat er veel klanten zijn die speciaal naar dit soort goedkope producten op zoek gaan en er speciaal voor naar een andere winkel gaan als Etos ze niet heeft (denk aan Kruidvat, Action, Trekpleister etc). En vanzelfsprekend bieden we deze klanten dan liever de keuze binnen onze eigen winkel.

 Aanvullend van BeautyJournaal op het bovenstaande:  eenvoudige ingredienten als aloe vera zijn overigens ook spotgoedkoop. De producten zijn heel basis, en geven alleen antwoord op basisbehoeften als reiniging en in geval van creme een zacht huidgevoel. Bovendien worden in ingredienten zo goedkoop mogelijk op de wereldmarkt ingekocht, maar wel voldoend aan de basiskwaliteitseisen qua veiligheid die de wetgeving eraan stelt. Etos valt onder het AHOLD concern en dit concern heeft een manifest waarin het stelt dat er steeksproef gewijs bij producenten gecontroleerd wordt of ze voldoen aan de normen en waarden waaraan het bedrijf zich conformeert, hieronder valt ook kinderarbeid.  

Over kwaliteit en veiligheid

Iedere leverancier – om welk product of merk het ook gaat – is eraan gehouden dat wat op de verpakking staat ook klopt; de claims en  ingrediënten moeten kloppen met de inhoud/receptuur van het product. Voor producten van ons eigen merk spreken wij met de leveranciers af aan welke specificaties het product moet voldoen. Onze leveranciers hebben de kennis in huis om daar vervolgens productontwikkeling op te doen. Hoe meer werkzame stoffen, of hoe hoger het percentage werkzame stof hoe  beter de kwaliteit van het product is, maar ook hoe duurder. De    gevraagde productspecificatie moet dus in relatie staan tot de prijs van het product.

 De veiligheid van producten wordt geborgd in de warenwet. Bij de ontwikkeling van een product dient een leverancier zich dus te houden aan wetgeving daaromtrent, zoals stoffen die al dan niet gebruikt mogen worden, of bepaalde kwaliteitstesten die verplicht zijn bij bepaalde  producten. Zo mag op anti-zonnebrand pas een zonnefactor staan, als het  product daar in een laboratorium test ook op is goedgekeurd. De leverancier overlegt die rapporten dan ook aan Etos. Bovendien eisen wij van onze cosmetica leveranciers dat ze BRC consumergoods gecertificeerd zijn. Dit betekent dat deze leveranciers door een onafhankelijke derde partij zijn geaudit . Deze derde onafhankelijke partij die de audits doet, is daarvoor geaccrediteerd.

 Daar bovenop initieert onze kwaliteitsafdeling, ook eigen  leveranciersbezoeken. Bij zo’n bezoek selecteert de kwaliteitscontroleur een bepaald product uit een bepaalde batch en controleert dit product op papier van de grondstoffen tot en met het eind product. Dit betekent dat de controleur alle papieren te zien krijgt van onder andere hoeveel er van welke grondstof in het product is gegaan, welke machines er gebruikt  zijn om het product te maken, welke verpakkingen er gebruikt zijn etc.  en zo kan deze het gehele productieproces van grondstof tot eindproduct volgen en zien of alles klopt. In geval van twijfel wordt aanvullend onderzoek gedaan (deze methode is vergelijkbaar met die van een  registeraccountant).  

En dit zijn de prijzen!

Klik voor een vergroting op de foto zelf.

 

 

Lees ook:

Crisis? Steun Hollandse cosmeticamerken!

Bezuinigen? Liever minder eten dan minder smeren, zeggen Engelsen

Lees ook