Onlangs viel bij ons het jaarverslag van de NCV op de mat. De Nederlandse Cosmetica Vereniging publiceert ieder jaar een jaarverslag met de cijfers van de cosmeticabranche van het jaar ervoor. Is in 2011 de cosmeticabranche door de crisis gekrompen? Lees hier de cijfers.
Het valt allemaal wel mee
Het nieuws stond er bol van: iedereen gaat er op achteruit. Minder uitgaven, consumenten zijn bang, etc. Wel, de cosmeticabranche lijkt vooralsnog de dans te ontspringen, met een totale groei van 0.7% en een totale omzet van bijna 2.7 miljard euro.
Binnen de decoratieve cosmetica is de categorie nagellak enorm populair, met een groei van maar liefst 27%. Hieronder de omzet en groei in procenten van verschillende categorieën op een rij:
- Bad- en doucheproducten: €185,3 miljard, met een groei van 2%
- Decoratieve cosmetica: €354,1 miljard, met een groei van 5%
- Deodorants: €167,9 miljard, met een daling van 1%
- Geuren: €419,8 miljard, met een groei van 3%
- Haarverzorging: €392,7 miljard, de groei is 0%
- Huidverzorging: €479,6 miljard, met een daling van 2%
- Mondverzorging: €172,4 miljard, met een stijging van 3%
- Scheerproducten: €29,4 miljard, met een daling van 5%
- Zeep (vloeibaar en tablet): €48,1 miljard, met een stijging van 6%
- Zonnecosmetica: €66,8 miljard, met een daling van maar liefst 9%
- Overig: €98,0 miljard, met een daling van 5%
Lees hieronder meer zakenpraat.