Lippen Make-up Marketingtrends Monique schrijft Ogen Teint Wenkbrauwen Zakenpraat

Monique in gesprek: Delilah make-up van Frauke Hamer is ‘Easy to love’

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Een oprecht gesprek met een natural born diva….

In juli bezocht ik de prachtige flagshipstore van Delilah in Amsterdam, een make-upmerk dat van origine uit Engeland komt en waarmee ik zo’n anderhalf jaar geleden voor het eerst goed kennis maakte op de Luxury Fair in Amsterdam. Ik werd ermee opgemaakt in hun heerlijke glamourous stand. Het was een feestje.

In de stand van Delilah tijdens de Luxury fair 2016 met mua Tatjana Roos (midden) en Esther Oosterbeek (rechts)

Ik was op slag verliefd op de producten. Dat gevoel is niet meer weggegaan, en nadat ik deze zomer in de winkel weer zo’n heerlijke sessie mocht ondergaan en ook nog eens producten mee kreeg voor thuis, is mijn crush alleen maar groter geworden.

Wat een verfijnde substanties, mooie subtiele kleuren en een schitterend geheim: de satijnachtige glans die in daglicht een fraaie dekking en zeer lange houdbaarheid geeft en in kunstlicht een betoverende glow aan je gezicht geeft. Perfect uitgebalanceerd. Goede pigmenten, heerlijke structuren en mooie verpakkingen. Niet overdone, maar precies goed. Natural glam met net een beetje meer;-) Ik ben vooral dol op haar foundations en poeders.

In de winkel kwam ik de Nederlandse co-founder Frauke Hamer tegen. Een bijzondere vrouw alleen al op het oog. Ze heeft een mooie uitstraling met een bijzonder soort glamour.

Kosmopolitisch, een beetje on-Hollands. Mysterieus, en daarom des te meer een reden om kennis te maken met de vrouw achter dit merk – dat bij nog veeeeeeeel meer salons in Nederland verkocht moet gaan worden! Beauty professionals: doen! Lees ons inspirerende e-mail interview.

Frauke, hoe ben je in dit prachtige beautyvak gerold, waar ben je ineens vandaan gekomen?

Ik begon mijn carrière in  beauty 20 jaar geleden tijdens een stage bij Douglas, in het magazijn in de kelder. Daar mocht ik alle zendingen die binnen kwamen openen en ordenen. Elke keer weer was het alsof ik een cadeautje opende met al die mooie producten in die dozen, echt een verassing wat erin zou zitten.

Daar is mijn passie is ontstaan voor mijn huidige werkzaamheden het leveren van mooie beauty producten waar mensen blij van worden.

Frauke Hamer aan het werk in haar make-upstore in Amsterdam, tijdens een workshop voor schoonheidsspecialisten

Na mijn stage ben ik niet gelijk verder gegaan in dit vak, maar in de ICT gaan werken. In die tijd was een carrière in beauty niet iets wat je ambieerde, het stond niet hoog op een lijstje voor een succesvolle carrière.

Met een goed stel hersens en talent voor computertaal heb ik mij als jonge computernerd als een vis in het water gevoeld. Uiteindelijk bleef de beautywereld toch aan me trekken. Maar ik vond het niet in Nederland, daarom heb ik me gericht op de internationale beauty industrie.

Wat vind je zo leuk aan het werken in de beauty industrie?

Mensen blij maken met goed advies en bijpassende producten. Iets kunnen meegeven waar ze dag in dag uit vrolijk van worden en hun leven mee kunnen aanvullen en verrijken.

Het is voor mij dan ook een eer als ik iemand advies mag geven over zijn of haar beauty rituelen, ik zie dat echt als een cadeautje.

Nu, 20 jaar later, adviseer ik geen consumenten meer maar draag ik mijn passie over aan bedrijven, mijn huidige klanten en ondernemers waar ik mee samenwerk. Om samen een succes formule te bedenken waarmee ze hun klanten blij mee maken, dat is waar ik het nu voor doe.

Er zijn veel projecten waar ik achter de schermen aan heb meegewerkt, daar loop ik niet mee te pronken, dat hoeft voor mij niet, het succes van het project is voor mij de kroon en ik geniet ervan als ik zie dat mensen er blij van worden. Mede door het succes van die projecten komen bedrijven nu naar mij toe en doen beroep op mijn kennis over cosmetica.

Zo werk ik nu aan een lijn van het prestigieuze 6 sterren hotel, Hotel Twentyseven op de Dam in Amsterdam. Dit zal volgend jaar worden gelanceerd, super exciting. Het wordt de meest exclusieve hotel-cosmeticalijn ter wereld. Echt fantastisch om te doen.

Verder ontwerp en bedenk ik cosmetica voor één van de grootste bedrijven in de entertainmentsector en werk ik nauw samen met Rodrigo Otazu, ontwerper van zeer luxe sieraden.

Wie zijn je grote inspiratoren op het gebied van 1. makeup artistry, 2. ondernemen, 3. persoonlijke ontwikkeling?

Wauw wat een vragen! Even denken hoor, er zijn namelijk zo veel getalenteerde mua’s, daar tussen kiezen is bijna niet te doen.

Carlijn Beukers, Barbra Oliemans, Katie Jane Hughes

vlnr Carlijn Beukers, Barbra Oliemans en Kathy Jane Hughes

Ik heb heel veel bewondering voor de Nederlandse Barbra Oliemans en Carlijn Beukers, 2 high fashion mua’s met een ongelofelijk talent om met de kleinste touch een look totaal te transformeren. Internationaal kijk ik naar Katie Jane Hughes. Zij belichaamd waar ik naar streef in make-up: om je look dagelijks af te stemmen op je outfit  en je kapsel.

Eric Toren

In Nederland neem ik een voorbeeld aan mijn goede vriend Eric Toren van Twentyseven hotel. Toen wij nauw samenwerkten aan de ontwikkeling van zijn cosmeticalijn leerde ik hem goed kennen. Hij heeft letterlijk zijn droom nageleefd en dit gerealiseerd in een hotel. Heel inspirerend.

Skins directeur Philip Hillige

Philip Hillige

Als cosmetica ondernemer volg ik Philip Hillege. Zijn concept met Skins is echt groundbreaking: eenvoudig, puur, aandacht en tijd voor de klant.  Hoewel ik de grootste cosmetica ondernemers ter wereld de hand heb mogen schudden zijn onze paden bijzonder genoeg nog nooit gekruist.

Zijn concept kan overal ter wereld een succes worden, echt fantastisch.

En tot slot Michelle Obama. Wat kan ik zeggen, deze vrouw is van ongekende wereldklasse.

Hoe ben je met Delilah in aanraking gekomen en wat leidde ertoe dat je businesspartner werd?

Rupert Kingston, Hannah Nicholon en Juliet White hebben Delilah 5 jaar geleden bedacht. Daarvoor werkte ik al samen met Rupert bij verschillende gerenommeerde cosmeticahuizen.

Op een gegeven moment was er een radio stilte, het enige wat ik hoorde was dat Rupert weg was bij zijn huidige firma. Zijn e-mail en telefoon deden het niet meer en hij was niet actief op social media.

Daar stond hij met zijn koffer vol Delilah….

Toen ik na een paar maanden eindelijk contact had, vertelde hij me over Delilah, en ik raakte zo geënthousiasmeerd, het enige wat ik kon uitbrengen was ‘get your ass overhere’.

Binnen 24 uur stond hij met zijn koffer op Schiphol. We waren zo enthousiast elkaar weer te zien, al in de aankomsthal werd de koffer met Delilah producten uitgepakt! Het enige wat ik kon uitbrengen was: ‘I don’t know how, but I’m in‘.

Delilah had als jong merk naamsbekendheid nodig. Rupert heeft mij de merkrechten voor de Benelux gegeven. Op dat moment ben ik gestopt met mijn internationale projecten.

Inmiddels export directeur

Na 2 jaar had ik een goede basis neergelegd en nu ben ik ingestapt als export director en verantwoordelijke voor de internationale markt. We zijn nu wereldwijd verkrijgbaar. Van de grootste cruiseschepen in het Carabisch gebied, tot in  Moskou bij de prachtige keten Cosmoteca en het Four Seasons Hotel in Macau.

In Nederland hebben we nu 75 verkoopadressen, voornamelijk bij schoonheidsinstituten en er is nu de flagshipstore in Amsterdam, waar we onze internationale klanten ontvangen, en wereldsterren.

Wat zijn je ambities met het merk?

Mijn droom voor Delilah is dat het de nieuwe klassieker gaat worden. Het is niet zozeer dat wij iets anders doen, maar juist dat wat wij doen, gewoon goed doen.

Prachtige luxueuze verpakkingen, sterke principes, vrij van parabenen, mooie ingrediënten, en absoluut niet op dieren getest ook niet via een omweg zoals vele merken dat helaas nog steeds doen.

Liever mooi, goed en eerlijk met kwaliteit dan focus op kwantiteit

Uiteindelijk heeft elk bedrijf een winstoogmerk maar dat is niet onze drijfveer. Delilah is volledig in privébezit waardoor wij onze eigen koers kunnen varen en liever op kwaliteit focussen dan op kwantiteit.

Wij richten op een sterke basis die blijft. Investeren niet in seizoens producten maar juist in  mensen en blijven constant ons vaste assortiment  verbeteren met als uitgangspunt dat jij je  favo lippenstift over 2 jaar nog kan kopen en over 20 jaar ook.

 

Omschrijf het merk eens in drie woorden….

Easy to love….

Naast welke andere mooie merken zou jij Delilah positioneren? 

Oef, dat is een lastige .. Niet omdat ik de vergelijking niet wil maken maar omdat wij als uitgangspunt hebben:  een professioneel merk, geschikt voor de consument, waar professionals mee willen werken, en wat de consument graag wil hebben. Vaak is een merk of gericht op de professional zoals Make-up Studio en Mac, of gericht op de consument.

Winnaar van de CEW award

Maar als ik twee mag noemen zou ik ons naast Laura Mercier en Nars positioneren. Daarmee zaten wij ook in de finale van de CEW award, die we overigens ook gewonnen hebben in 2016!

 

 

Last but not least: ik heb mooie verhalen gevonden over je persoonlijke leven en je glamour activiteiten, met name dat laatste: hoe ben je in zo’ glamour wereld terecht gekomen, hoe heb je dat opgebouwd?

Wauw, wederom een vraag waar ik over na moet denken. Wel goed hoor, spot on. Ik heb daar geen pasklaar antwoord op. Ik ben wie ik ben en verder zit daar niet zoveel achter. Echte glamour leeft voor mijn gevoel in jezelf, ik ben en blijf een diva, altijd al geweest!

Glamour betekent voor mij klasse en stijl, de tijd nemen voor elkaar en voor jezelf. De manier waarop wij  met  anderen omgaan definieert alles. De manier waarop wij ons presenteren en  kleden naar  gelegenheid ook.  Nederlanders houden vooral van gewoon-doen, kennelijk is mijn versie van normaal iets anders .. hahaha.

Goede verzorging is een teken van respect naar je gezelschap

In het buitenland is het heel normaal om je tijdens je zakenbesprekingen drie keer per dag om te kleden. Het wordt ook gezien als respect naar je gezelschap: goed voor jezelf zorgen hoort bij respectvol met elkaar omgaan. In Nederland ga je vooral functioneel gekleed.

Ik ga elke week naar de kapper, en elke maand naar de manicure, pedicure en schoonheidsspecialiste, O, en ik mis nooit een massage.

Daarnaast vind ik voor jezelf zorgen ook een cadeautje aan jezelf, een heerlijk moment op de dag. Ik ren niet zo snel onverzorgd de straat op. Hoewel, soms wel. Ik heb drie prachtige kinderen die ik volledig uit de media probeer te houden en als ik op het schoolplein sta ben ik daar gewoon als mama, in jeans, een sweater en sneakers 🙂

Shop Delilah Cosmetics hier online

 

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen