• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » Boy de Chanel, waarom dragen Zuid-Koreaanse jongens make-up?

  • Cosmeticaclaims, De cijfers, Marketingtrends, Monique schrijft, Psychologie, Zakenpraat

Boy de Chanel, waarom dragen Zuid-Koreaanse jongens make-up?

  • 5 september 2018
  • Reageren
Enlight309

geschreven door 

Redactie, Monique

Zogenaamde Flower Boys hebben hoge status in Zuid-Korea

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

L’Oréal Professionnel Serie Expert Color 10-In-1 multipurpose spray

Geweldige blow-dry spray die je haar glad maakt, de kleur intensiveert en een mooie glow geeft! Geen dof haar meer!
BEKIJK

Het kon natuurlijk niet uitblijven, maar verrassend is het wel. A omdat het Chanel is die de stap neemt, een uberluxe merk maar niet per se trendsettend, en B omdat het in Zuid-Korea gebeurt, waarvan je je afvraagt: waarom daar?? Wel, dat kan ik je meteen uitleggen als mams van een puberdochter die is verslaafd is aan K-pop, ofwel Korean pop, en boysbands uit Zuid-Korea, waarvan de jongens van BTS en MonstaX haar grootste lievelingen zijn. Bekijk hier haar instagram account over de BTS boys.

Koreaanse boybands

Lees ook

Loading...
Enlight474
Enlight474
Cosmetisch medisch Gezicht Lichaam

Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2

Boysbands, dus? Ja dus, want deze jongens zijn heel anders uitgedost dan menig boy in een band in het Westen. Niet ruig, niet vuig, niet rock ‘ n roll, maar uiterst zorgvuldig gecast, gekleed met louter topmerken als Gucci en D & G en meer dan zorgvuldig opgemaakt. Altijd!! En vol he….lipstick, eyeliner, cheeks, whatever.

K-pop of Gay-pop

Gekscherend wordt K-pop ook wel gay-pop genoemd omdat de prachtige jongens er zo androgyn uitzien, al mannelijke lolita’s. Kwetsbaar, romantisch, ingetogen, verfijnd. Onschuldig. Jongens met meisjesachtige trekken en gedragingen. Goed te verorberen voor maagdelijke pubermeiden die hun eerste gevoelens ervaren. Ze kunnen ze totaal onschuldig botvieren op deze etherisch mannenlijke schoonheden. Ze worden Flower Boys genoemd.

Meiden zijn dol op de onschuld van flower boys

Chanel heeft het begrepen: in Zuid-Korea moet je zijn, daar wordt momenteel een heel nieuw man-beeld gemaakt, en meiden zijn er dol op. Zij kijken er totaal anders naar. Ze vinden ze eindeloos sexy, maar ook zoooooooooo lief!! En de make-up draagt daar aan bij, want die is nooit agressief.

Een kwestie van stijl

Voor deze hippe Koreaanse boys is beauty geen kwestie van gender, het is een kwestie van stijl.  Chanel brengt een lipbalm, een wenkbrauw liner en een foundation uit. Voor een zwoele,  onberispelijke, cleane look. Want overall moet het clean zijn ja. Vanaf september in het in Zuid-Korea te koop. Later komt het naar de boetieks in andere werelddelen.

Boy Capel, muse en minnaar van Gabrielle Chanel

Vernoemd naar Boy Capel

De make-up lijn is overigens vernoemd naar Boy Capel, een man waar Gabrielle Chanel een verhouding mee had en die haar muse was. Hij was polospeler en leefde van 1881 tot 1919.

Dat was het nieuws, maar nu de journalistieke hamvraag: WAAROM MAKE-UP, JONGENS??

Model voor de Boy make-uplijn van Chanel staat de Koreaanse acteur Lee Dong Wook.

Mannen make-up doet het goed in het Verre Oosten

De ZuidKoreaanse markt is goed voor 20% van de omzet voor mannenmake-up wereldwijd, daar begint het al mee, vanuit business perspectief.

Lees ook

Loading...
monique invisalign
monique invisalign
Cosmetisch medisch

Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign

Maar in een strenge Confusiaanse cultuur vraag je je toch af hoe die gender-bender heeft kunnen ontstaan. Lipstick wordt openlijk en met alle gemak door een meisje bij een jongen opgedaan.

Nu is androginiteit niet ongewoon in de pop industrie, denk nog maar eens aan Bowie en Boy George, Justin Bieber, Billy Idol, to name a few.

Competitieve cultuur

Maar de oorsprong van de opgemaakte jongen zou liggen in de zeer competitieve cultuur in dit Zuidoost Aziatische land. Je uiterlijk speelt een belangrijke rol in het hebben van succes, dat wisten we al van vrouwen, maar deze koorts is ook overgewaaid naar jonge mannen, en de opkomst en immense populariteit van de flower boys in K-pop hebben het versterkt, dan wel het taboe erop verbroken.  Je voorkomen wordt bij het solliciteren naar een baan net zo grondig bestudeerd als je schoolpapieren.

Invloeden uit Manga

Ook de populariteit van de Japanse Manga cartooncultuur  en Anime in de jaren’90 wordt ermee in verband gebracht, als een grondlegger van de huidge trend. Hierin waren al verrassende gender-bender karakters te zien: de ‘shoujo’ meiden en de mooie jongens met zwoele ogen als de ‘bishonen’.

Ook kwamen er soaps waarin de zg. flower boys het overnamen van de traditionele macho mannen, en jonge vrouwen genoten er gigantisch van. Ook mijn eigen puberdochter kijkt via Internet Koreaanse soaps met deze flowers.

Economische crisis – vrouwen ruimden het veld

Maar er is meer, ook de economische crisis die eind jaren negentig inviel, en waarbij vooral vrouwen het veld moesten ruimen in bedrijven ontstond er bij vrouwen een dislike tegen de macho cultuur van mannen. Het zou er tevens aan bijdragen hebben dat er een voorkeur voor zachtere, meer feminine karaktereigenschappen bij mannen kwam.

Lees ook

Loading...
ua-CTZN
ua-CTZN
Make-up Zakenpraat

CTZN zussen Aleena, Allezah en Naseeha Khan steunen met de nieuwe Code Red lipstick menstruatie emancipatie in India!

Wij hebben het korset af geworpen….

Toch blijven waterdichte argumenten achterwege en dat maakt het des te fascinerender. In het Westen zijn we vele decennia gedomineerd geweest door het pervers perfectionisme in schoonheid dat gedicteerd werd door de mode industrie waarin juist velen werkzaam zijn met zeer perfectionistische karakters en vertekende beelden van vrouwelijke schoonheid.

Het zou zomaar kunnen dat in dat verre land ook krachten aan de gang zijn die mensen meeslepen in het ‘korset’. Juist in het Westen begint het dominante schoonheidsideaal te roesten. Dik, dun, wit, zwart, steil, kroes….alles kan ineens.

See you, at the next wave;-)

 

Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
Enlight474
Enlight474
Cosmetisch medisch Gezicht Lichaam

Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2

monique invisalign
monique invisalign
Cosmetisch medisch

Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign

ua-CTZN
ua-CTZN
Make-up Zakenpraat

CTZN zussen Aleena, Allezah en Naseeha Khan steunen met de nieuwe Code Red lipstick menstruatie emancipatie in India!

bacteriën in cosmetica
bacteriën in cosmetica
Make-up Zakenpraat

Poepbacteriën in make-up! Nieuw onderzoek toont aan….

ua-skinrgy
ua-skinrgy
Lichaam

Uitgeblust? Monique deed de bijzondere Health Check bij Skinrgy in Amsterdam

Beautyjournaal_haartrends
Beautyjournaal_haartrends
Haar

Haarverzorgingstrend. Monique schrijft: Het gaat steeds meer over liefde en zachtheid…

1 reactie

  • Lunar schreef:
    5 juni, 2020 om 02:59

    Ik ben ook fan van bts, ze zijn echt geweldig

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt de Maria Galland Paris Soin Activ’Age facial bij Sjoerd Vis

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Heel erg graag! Ben al even op zoek naar een dagcrème met hoge zonbescherm… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Christine
  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray
  • Ah,dank voor de tip Gerti!… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Redactie, Monique
  • Dat Youth to the people retinal serum lijkt me erg interessant. Via cultbea… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Gerti
  • Ik zou deze gave prijs willen testen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Riaat
  • Ik doe erg graag mee met de winactie, ben erg nieuwsgierig naar het product… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anneliese de Waal
  • Lijkt me heerlijk! Huisje krijgt steeds meer kuren, dus een beetje TLC is h… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jessica

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen