Zogenaamde Flower Boys hebben hoge status in Zuid-Korea

05:46 - 03:27
luistertijd 05:46 - leestijd 03:27

Het kon natuurlijk niet uitblijven, maar verrassend is het wel. A omdat het Chanel is die de stap neemt, een uberluxe merk maar niet per se trendsettend, en B omdat het in Zuid-Korea gebeurt, waarvan je je afvraagt: waarom daar?? Wel, dat kan ik je meteen uitleggen als mams van een puberdochter die is verslaafd is aan K-pop, ofwel Korean pop, en boysbands uit Zuid-Korea, waarvan de jongens van BTS en MonstaX haar grootste lievelingen zijn. Bekijk hier haar instagram account over de BTS boys.

Koreaanse boybands

Boysbands, dus? Ja dus, want deze jongens zijn heel anders uitgedost dan menig boy in een band in het Westen. Niet ruig, niet vuig, niet rock ‘ n roll, maar uiterst zorgvuldig gecast, gekleed met louter topmerken als Gucci en D & G en meer dan zorgvuldig opgemaakt. Altijd!! En vol he….lipstick, eyeliner, cheeks, whatever.

K-pop of Gay-pop

Gekscherend wordt K-pop ook wel gay-pop genoemd omdat de prachtige jongens er zo androgyn uitzien, al mannelijke lolita’s. Kwetsbaar, romantisch, ingetogen, verfijnd. Onschuldig. Jongens met meisjesachtige trekken en gedragingen. Goed te verorberen voor maagdelijke pubermeiden die hun eerste gevoelens ervaren. Ze kunnen ze totaal onschuldig botvieren op deze etherisch mannenlijke schoonheden. Ze worden Flower Boys genoemd.

Meiden zijn dol op de onschuld van flower boys

Chanel heeft het begrepen: in Zuid-Korea moet je zijn, daar wordt momenteel een heel nieuw man-beeld gemaakt, en meiden zijn er dol op. Zij kijken er totaal anders naar. Ze vinden ze eindeloos sexy, maar ook zoooooooooo lief!! En de make-up draagt daar aan bij, want die is nooit agressief.

Een kwestie van stijl

Voor deze hippe Koreaanse boys is beauty geen kwestie van gender, het is een kwestie van stijl.  Chanel brengt een lipbalm, een wenkbrauw liner en een foundation uit. Voor een zwoele,  onberispelijke, cleane look. Want overall moet het clean zijn ja. Vanaf september in het in Zuid-Korea te koop. Later komt het naar de boetieks in andere werelddelen.

Boy Capel, muse en minnaar van Gabrielle Chanel

Vernoemd naar Boy Capel

De make-up lijn is overigens vernoemd naar Boy Capel, een man waar Gabrielle Chanel een verhouding mee had en die haar muse was. Hij was polospeler en leefde van 1881 tot 1919.

Dat was het nieuws, maar nu de journalistieke hamvraag: WAAROM MAKE-UP, JONGENS??

Model voor de Boy make-uplijn van Chanel staat de Koreaanse acteur Lee Dong Wook.

Mannen make-up doet het goed in het Verre Oosten

De ZuidKoreaanse markt is goed voor 20% van de omzet voor mannenmake-up wereldwijd, daar begint het al mee, vanuit business perspectief.

Maar in een strenge Confusiaanse cultuur vraag je je toch af hoe die gender-bender heeft kunnen ontstaan. Lipstick wordt openlijk en met alle gemak door een meisje bij een jongen opgedaan.

Nu is androginiteit niet ongewoon in de pop industrie, denk nog maar eens aan Bowie en Boy George, Justin Bieber, Billy Idol, to name a few.

Competitieve cultuur

Maar de oorsprong van de opgemaakte jongen zou liggen in de zeer competitieve cultuur in dit Zuidoost Aziatische land. Je uiterlijk speelt een belangrijke rol in het hebben van succes, dat wisten we al van vrouwen, maar deze koorts is ook overgewaaid naar jonge mannen, en de opkomst en immense populariteit van de flower boys in K-pop hebben het versterkt, dan wel het taboe erop verbroken.  Je voorkomen wordt bij het solliciteren naar een baan net zo grondig bestudeerd als je schoolpapieren.

Invloeden uit Manga

Ook de populariteit van de Japanse Manga cartooncultuur  en Anime in de jaren’90 wordt ermee in verband gebracht, als een grondlegger van de huidge trend. Hierin waren al verrassende gender-bender karakters te zien: de ‘shoujo’ meiden en de mooie jongens met zwoele ogen als de ‘bishonen’.

Ook kwamen er soaps waarin de zg. flower boys het overnamen van de traditionele macho mannen, en jonge vrouwen genoten er gigantisch van. Ook mijn eigen puberdochter kijkt via Internet Koreaanse soaps met deze flowers.

Economische crisis – vrouwen ruimden het veld

Maar er is meer, ook de economische crisis die eind jaren negentig inviel, en waarbij vooral vrouwen het veld moesten ruimen in bedrijven ontstond er bij vrouwen een dislike tegen de macho cultuur van mannen. Het zou er tevens aan bijdragen hebben dat er een voorkeur voor zachtere, meer feminine karaktereigenschappen bij mannen kwam.

Wij hebben het korset af geworpen….

Toch blijven waterdichte argumenten achterwege en dat maakt het des te fascinerender. In het Westen zijn we vele decennia gedomineerd geweest door het pervers perfectionisme in schoonheid dat gedicteerd werd door de mode industrie waarin juist velen werkzaam zijn met zeer perfectionistische karakters en vertekende beelden van vrouwelijke schoonheid.

Het zou zomaar kunnen dat in dat verre land ook krachten aan de gang zijn die mensen meeslepen in het ‘korset’. Juist in het Westen begint het dominante schoonheidsideaal te roesten. Dik, dun, wit, zwart, steil, kroes….alles kan ineens.

See you, at the next wave;-)

 

Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl

Lees ook