• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » Boy de Chanel, waarom dragen Zuid-Koreaanse jongens make-up?

  • Cosmeticaclaims, De cijfers, Marketingtrends, Monique schrijft, Psychologie, Zakenpraat

Boy de Chanel, waarom dragen Zuid-Koreaanse jongens make-up?

  • 5 september 2018
  • Reageren
7 likes
Enlight309

geschreven door 

Redactie, Monique

Zogenaamde Flower Boys hebben hoge status in Zuid-Korea

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Iconic Elements Nightcream met Co-enzym Q10

Deze veilige nachtcrème van huidarts Francis Wu bevat natuurlijke oliën, vitamine E en Q10. Lees Monique’s review
BEKIJK

Het kon natuurlijk niet uitblijven, maar verrassend is het wel. A omdat het Chanel is die de stap neemt, een uberluxe merk maar niet per se trendsettend, en B omdat het in Zuid-Korea gebeurt, waarvan je je afvraagt: waarom daar?? Wel, dat kan ik je meteen uitleggen als mams van een puberdochter die is verslaafd is aan K-pop, ofwel Korean pop, en boysbands uit Zuid-Korea, waarvan de jongens van BTS en MonstaX haar grootste lievelingen zijn. Bekijk hier haar instagram account over de BTS boys.

Koreaanse boybands

Lees ook

ua-karmelita
ua-karmelita
De cijfers Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Karmelita Gischler verdiept zich in haar nieuwe merk & marketing

Boysbands, dus? Ja dus, want deze jongens zijn heel anders uitgedost dan menig boy in een band in het Westen. Niet ruig, niet vuig, niet rock ‘ n roll, maar uiterst zorgvuldig gecast, gekleed met louter topmerken als Gucci en D & G en meer dan zorgvuldig opgemaakt. Altijd!! En vol he….lipstick, eyeliner, cheeks, whatever.

K-pop of Gay-pop

Gekscherend wordt K-pop ook wel gay-pop genoemd omdat de prachtige jongens er zo androgyn uitzien, al mannelijke lolita’s. Kwetsbaar, romantisch, ingetogen, verfijnd. Onschuldig. Jongens met meisjesachtige trekken en gedragingen. Goed te verorberen voor maagdelijke pubermeiden die hun eerste gevoelens ervaren. Ze kunnen ze totaal onschuldig botvieren op deze etherisch mannenlijke schoonheden. Ze worden Flower Boys genoemd.

Meiden zijn dol op de onschuld van flower boys

Chanel heeft het begrepen: in Zuid-Korea moet je zijn, daar wordt momenteel een heel nieuw man-beeld gemaakt, en meiden zijn er dol op. Zij kijken er totaal anders naar. Ze vinden ze eindeloos sexy, maar ook zoooooooooo lief!! En de make-up draagt daar aan bij, want die is nooit agressief.

Een kwestie van stijl

Voor deze hippe Koreaanse boys is beauty geen kwestie van gender, het is een kwestie van stijl.  Chanel brengt een lipbalm, een wenkbrauw liner en een foundation uit. Voor een zwoele,  onberispelijke, cleane look. Want overall moet het clean zijn ja. Vanaf september in het in Zuid-Korea te koop. Later komt het naar de boetieks in andere werelddelen.

Boy Capel, muse en minnaar van Gabrielle Chanel

Vernoemd naar Boy Capel

De make-up lijn is overigens vernoemd naar Boy Capel, een man waar Gabrielle Chanel een verhouding mee had en die haar muse was. Hij was polospeler en leefde van 1881 tot 1919.

Dat was het nieuws, maar nu de journalistieke hamvraag: WAAROM MAKE-UP, JONGENS??

Model voor de Boy make-uplijn van Chanel staat de Koreaanse acteur Lee Dong Wook.

Mannen make-up doet het goed in het Verre Oosten

De ZuidKoreaanse markt is goed voor 20% van de omzet voor mannenmake-up wereldwijd, daar begint het al mee, vanuit business perspectief.

Lees ook

Enlight168
Enlight168
In de spa Lichaam Monique schrijft Psychologie

Met je plastic tas een dagje Thermen Bussloo doen

Maar in een strenge Confusiaanse cultuur vraag je je toch af hoe die gender-bender heeft kunnen ontstaan. Lipstick wordt openlijk en met alle gemak door een meisje bij een jongen opgedaan.

Nu is androginiteit niet ongewoon in de pop industrie, denk nog maar eens aan Bowie en Boy George, Justin Bieber, Billy Idol, to name a few.

Competitieve cultuur

Maar de oorsprong van de opgemaakte jongen zou liggen in de zeer competitieve cultuur in dit Zuidoost Aziatische land. Je uiterlijk speelt een belangrijke rol in het hebben van succes, dat wisten we al van vrouwen, maar deze koorts is ook overgewaaid naar jonge mannen, en de opkomst en immense populariteit van de flower boys in K-pop hebben het versterkt, dan wel het taboe erop verbroken.  Je voorkomen wordt bij het solliciteren naar een baan net zo grondig bestudeerd als je schoolpapieren.

Invloeden uit Manga

Ook de populariteit van de Japanse Manga cartooncultuur  en Anime in de jaren’90 wordt ermee in verband gebracht, als een grondlegger van de huidge trend. Hierin waren al verrassende gender-bender karakters te zien: de ‘shoujo’ meiden en de mooie jongens met zwoele ogen als de ‘bishonen’.

Ook kwamen er soaps waarin de zg. flower boys het overnamen van de traditionele macho mannen, en jonge vrouwen genoten er gigantisch van. Ook mijn eigen puberdochter kijkt via Internet Koreaanse soaps met deze flowers.

Economische crisis – vrouwen ruimden het veld

Maar er is meer, ook de economische crisis die eind jaren negentig inviel, en waarbij vooral vrouwen het veld moesten ruimen in bedrijven ontstond er bij vrouwen een dislike tegen de macho cultuur van mannen. Het zou er tevens aan bijdragen hebben dat er een voorkeur voor zachtere, meer feminine karaktereigenschappen bij mannen kwam.

Lees ook

bacteriën in cosmetica
bacteriën in cosmetica
Cosmeticaclaims Gereedschap Lippen Make-up Monique schrijft Ogen Teint Wenkbrauwen Zakenpraat

Poepbacteriën in make-up! Nieuw onderzoek toont aan….

Wij hebben het korset af geworpen….

Toch blijven waterdichte argumenten achterwege en dat maakt het des te fascinerender. In het Westen zijn we vele decennia gedomineerd geweest door het pervers perfectionisme in schoonheid dat gedicteerd werd door de mode industrie waarin juist velen werkzaam zijn met zeer perfectionistische karakters en vertekende beelden van vrouwelijke schoonheid.

Het zou zomaar kunnen dat in dat verre land ook krachten aan de gang zijn die mensen meeslepen in het ‘korset’. Juist in het Westen begint het dominante schoonheidsideaal te roesten. Dik, dun, wit, zwart, steil, kroes….alles kan ineens.

See you, at the next wave;-)

 

Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl

7 likes

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-karmelita
ua-karmelita
De cijfers Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Karmelita Gischler verdiept zich in haar nieuwe merk & marketing

Enlight168
Enlight168
In de spa Lichaam Monique schrijft Psychologie

Met je plastic tas een dagje Thermen Bussloo doen

bacteriën in cosmetica
bacteriën in cosmetica
Cosmeticaclaims Gereedschap Lippen Make-up Monique schrijft Ogen Teint Wenkbrauwen Zakenpraat

Poepbacteriën in make-up! Nieuw onderzoek toont aan….

Enlight474
Enlight474
Cosmetisch medisch Dermatologie Gezicht Lichaam Monique schrijft Psychologie

Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2

monique invisalign
monique invisalign
Cosmetisch medisch Monique schrijft

Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign

ua-hema
ua-hema
Cosmeticaclaims Douchen en baden Droge huid Gereedschap Gevoelige huid Grove porien Lekker smeren Lichaam Lichaam en zon Lippen Make-up Marketingtrends Monique schrijft Nagels Natuurlijk 100% Ogen Oogverzorging Pigmentvlekken Rimpels en slapte Schone huid Teint Voor hem Voor hem Voor hem Wenkbrauwen Zakenpraat Zon

Monique interviewt HEMA chemica Marga Jansen die al 30 jaar de crèmes maakt

1 reactie

  • Lunar schreef:
    5 juni, 2020 om 02:59

    Ik ben ook fan van bts, ze zijn echt geweldig

    like

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Zalig! Bekijk de video van mijn behandeling!

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Zo ik dacht dat deze rampspoed goed was om ook even aandacht te vragen voo… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond COSSkidsNederland
  • Hoi Jacomijn, dank voor je visie. Het is inderdaad erg belangrijk dat er me… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Redactie, Monique
  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen