En er wordt 3 miljard euro per jaar omgezet. Online verkopen groeien hard.

%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land&url=https%3A%2F%2Fwww.beautyjournaal.nl%2F2018%2F08%2F19%2Fonderzoek-cbs-bevestigt-belang-van-cosmetica-industrie-in-nederland%2F&via=Beautyjournaal" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op X"> %20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op LinkedIn">%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land https%3A%2F%2Fwww.beautyjournaal.nl%2F2018%2F08%2F19%2Fonderzoek-cbs-bevestigt-belang-van-cosmetica-industrie-in-nederland%2F" target="_blank" data-action="share/whatsapp/share" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op Whatsapp">%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op Pinterest">
03:05 - 01:51
%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land&url=https%3A%2F%2Fwww.beautyjournaal.nl%2F2018%2F08%2F19%2Fonderzoek-cbs-bevestigt-belang-van-cosmetica-industrie-in-nederland%2F&via=Beautyjournaal" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op X"> %20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op LinkedIn">%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land https%3A%2F%2Fwww.beautyjournaal.nl%2F2018%2F08%2F19%2Fonderzoek-cbs-bevestigt-belang-van-cosmetica-industrie-in-nederland%2F" target="_blank" data-action="share/whatsapp/share" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op Whatsapp">%20100%20duizend%20mensen%20werkzaam%20in%20beauty%20in%20ons%20land" target="_blank" rel="noopener noreferrer" aria-label="Deel dit bericht op Pinterest">
luistertijd 03:05 - leestijd 01:51

Onderzoek CBS bevestigt belang van cosmetica-industrie in Nederland

De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een onderzoek laten uitvoeren naar de detailhandelsomzet van cosmetica. Het rapport is 9 augustus gepubliceerd en bevat, naast economische, ook zeer interessante sociale gegevens over de cosmetica-industrie.

Klik hier om het volledige rapport te lezen.

Het belang van de cosmetica-industrie

Ronald van Welie, directeur NCV: “Dit rapport bevestigt het belang van onze sector. Cosmetica, oftewel producten voor de persoonlijke verzorging zoals shampoo, anti-zonnebrandmiddelen, deodorant en tandpasta, dragen niet alleen bij aan schoonheid, hygiëne, verzorging en welzijn, maar zorgen ook voor een duidelijk aandeel in de Nederlandse economie.”

Groei van (online) bestedingen

De Nederlandse omzet in cosmetica behelst ruim 3 miljard euro per jaar. Ongeveer 80% van de omzet in cosmetica wordt gerealiseerd in de drogisterijen, parfumerieën en de supermarkten. Webwinkels maken de laatste jaren een spectaculaire groei door, aldus het CBS.

Even wat cijfers van het CBS op een rij

In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar. Het grootste deel van de groei kwam van webwinkels.

Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent.

De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent. De toename was het grootst bij personen 25 tot 45 jaar.

Online assortiment

In haar eigen jaarverslag 2017 schreef de NCV ook al dat de zogenaamde health en beautybranche, waaronder cosmetica valt, tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen valt en sterk groeit. “Op dit moment wordt al meer dan 10% van de geuren online gekocht, waarbij vooral de selectieve geuren uit de parfumerie hard groeien. Daarbij is het online assortiment veel groter dan in de winkel” aldus van Welie.

Werkgelegenheid

Cosmetica biedt direct en indirect werkgelegenheid aan meer dan 100.000 personen. Het grootste aandeel werknemers werkt in de drogist of als kapper. Het is een zeer inclusieve sector, zowel mannen als vrouwen en alle leeftijden zijn vertegenwoordigd. Ook biedt de sector volop werk in deeltijd.

 

Bron 1: Persbericht Nederlandse Cosmetica Vereniging

Bron 2: Nieuwsbericht CBS

Lees ook