A shot of happiness…

04:19 - 02:35
luistertijd 04:19 - leestijd 02:35

Make-up saai? Niet als het aan Clinique en Marimekko ligt

Wat is gewaagd, fel gekleurd en gegarandeerd dat het wat extra plezier toevoegt aan je dag? A shot of happiness… Enig idee? Het is de limited edition Marimekko for Clinique Collection, waarbij de stralende en vrolijke patronen van het Scandinavische kledingmerk Marimekko worden gecombineerd met enkele van Cliniques best selling beauty essentials.

In dit artikel vertelt Melissa Knapp, Creative Director bij Clinique, je alles over de inspiratie en totstandkoming van deze unieke samenwerking tussen een kledingmerk en een beauty merk. Het artikel is afkomstig van het Engelstalige beauty platform The Wink.

Wow, van deze nieuwe collectie worden we spontaan vrolijk. Doel bereikt?

Melissa: Yes! Ik geloof er sowieso niet in dat basics per definitie saai en doorsnee moeten zijn. Functioneel? Ja, dat wel. Saai? Nee!

En dat is ook het leuke aan Marimekko. Dit merk weerspiegelt al sinds de oprichting de perfecte samensmelting van creativiteit en functionaliteit. De gedachte om de eenvoudige en klassieke verpakkingen van Clinique te combineren met de patronen van Marimekko sprak me dan ook meteen aan. Verrassende beauty producten, om een glimlach op je lippen te toveren tijdens je dagelijkse beauty routine.

Daarnaast delen Clinique en Marimekko een positieve levensfilosofie, evenals een erfgoed dat bestaat uit anders zijn en anders denken dan anderen. Niet doorsnee, niet gemiddeld. Daarom ligt deze samenwerking eigenlijk ontzettend voor de hand.

Positiviteit raakt nooit uit de mode, toch?

Melissa: Zeker niet. En dat geldt ook voor modern zijn. Dat raakt ook nooit ouderwets. Per definitie. Clinique en Marimekko zijn decennia geleden beide ontstaan vanuit de zogenaamde ‘modernistische beweging’ en hun tijdloze esthetiek is vandaag de dag nog steeds relevant. Beide merken werden opgericht door dappere vrouwen, die geen glazen plafond of andere beperkingen zagen. Vrouwen met een pioniersgeest. Vrouwen die andere vrouwen wereldwijd wilden inspireren om uniek te zijn en positief te denken.

Voor Marimekko stond zelfexpressie centraal. En het toevoegen van plezier aan het leven van alledag, door middel van patronen en kleuren aan tot dat moment vrijwel voornamelijk saaie kledingstukken.

Clinique wilde vrouwen juist de kracht van de keuze geven, door maatwerk beauty producten en routines te ontwikkelen voor de meest uiteenlopende huidtypes. Daarvoor heerste er toch nog voornamelijk een one-cream-fits-all mentaliteit bij de beauty counters van de grote warenhuizen. En dan waren de producten ook nog eens dik, vol en meer dan rijkelijk geparfumeerd. Clinique bood juist parfumvrije alternatieven aan en was bovendien het eerste merk ter wereld dat voor consumenten een gepersonaliseerde en maatwerk benadering van gezichtsverzorging mogelijk maakte.

Alle Marimekko patronen in deze nieuwe collectie zijn zo kleurrijk en tegelijkertijd tijdloos. Hoe ben je tot deze keuze gekomen?

Melissa: Alle patronen zijn ontworpen door Annika Rimala (1936-2014), Marimekko’s voornaamste designer in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Niet alleen had wist zij op inventieve wijze kleuren en patronen te gebruiken, haar werk wordt ook getypeerd door tijdloosheid en een soort humor. En vooral dat laatste sluit dan weer heel goed aan bij Clinique. We vonden het dan ook onwijs leuk om te horen dat Annika altijd de producten van Clinique gebruikte.

Wat is je favoriete product uit deze nieuwe collectie?

Melissa: Een nude-kleurige gloss is mijn absolute dagelijkse beauty essential en de nieuwe Pop Splash Lip Gloss + Hydration is verkrijgbaar in een hele reeks nude kleuren, die bij vrijwel elke gemoedstoestand passen. Deze gloss heeft een sheer textuur, is zo licht als water en hydrateert perfect. De gloss voelt op je lippen aan als een lippenbalsem, maar heeft een schitterende hoogglans en geeft je look net wat meer finesse dan een ‘gewone’ lippenbalsem.

De patronen van Marimekko vrolijken vrijwel iedere, meestal saaie, make-up tas op. Voor mij brengen ze ook een vleugje nostalgie. Ik weet nog heel goed dat ik als kind voor het eerst een patroon van Marimekko zag… ik was meteen geobsedeerd.

Je shopt Clinique Marimekko onder meer bij ICI Paris.

Lees ook