Dermatologie Gezicht

Feit of fabel: Krijg je een mooiere huid door vegan eten?

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Vlees en melk verstoort je hormoonhuishouding

Feit of fabel: Krijg je een mooiere huid door vegan eten?

Hoe weet je of iemand ‘vegan’ is? Da’s niet zo lastig… want in de meeste gevallen zal de vegan persoon je binnen no-time en vol overtuiging vertellen over zijn of haar dieet. Soms is het meer dan een dieet, noem het een geloofsovertuiging. Maar mocht jij nou toevallig een vegan ontmoeten die niet met zijn dieet te koop loopt, dan is er in de meeste gevallen nog een duidelijke aanwijzing. Namelijk een gave en stralende huid.

Hormonale acne

Lange tijd hebben dermatologen wereldwijd geworsteld om te bewijzen wat hun vegan patiënten al vermoedden en inmiddels sluit ook het net van de wetenschap zich. “Ik zie vandaag de dag meer en meer gevallen van hormonale acne,” zegt dermatoloog Manjula Jegasothy. “En dit wordt veroorzaakt door de hormonen die we voeren aan of injecteren bij de dieren die uiteindelijk op ons bord belanden.” Deze dierlijke producten – hamburgers en kipfilet, om maar een iets te noemen – kunnen onze hormoonbalans verstoren, waardoor de talgklieren op hol slaan, met puistjes en pukkeltjes tot gevolg.

Vers van de boom, niet uit blik of pot

Natuurlijk zijn er vegans die leven op een dieet van Franse Frietjes en Oreo koekjes (yep, beide volledig vegan), maar dat zijn de uitzonderingen. In de meeste gevallen bestaat een vegan dieet uit meer verse producten dan het gemiddelde Westerse dieet. Denk aan vers van de boom of uit de grond, niet uit een blik of pot.

Het zal natuurlijk niet als een verrassing komen dat het eten van vers fruit en verse groenten minder onzuiverheden oplevert, dan alles wat je vanuit je auto bij de drive-through kunt bestellen. Onderzoekt toont aan dat diëten die rijk zijn aan carotenoïde kleurpigmenten (zoals rood, oranje en geel) de huid van blanke vrouwen een ietwat gelige glans geven, waardoor hun huid er gezonder en aantrekkelijker uit ziet.

Houd ook rekening met melkproducten

De sleutel tot een mooie huid zit ‘m niet alleen in het consumeren van meer groente en fruit. Ook melkproducten verdienen aandacht volgens dermatologen. “Als je je realiseert wat een kalfje allemaal nodig heeft om te groeien, dan zal het niet als een verrassing komen dat de moedermelk van de koe tjokvol hormonen zit,” verklaart Jegasothy. Collega dermatoloog William Danby noemt koemelk zelfs ‘een acne veroorzaker van de natuur’. Mocht jij dus last hebben van breakouts, dan kan het geen kwaad om je melkconsumptie eens onder de loep te nemen.

Nog meer bewijs nodig?

Onderzoekers kwamen bij research naar inheemse stammen in Papua Nieuw Guinea en Paraguay tot interessante inzichten… Deze stammen eten namelijk veel onbewerkte en low-fat groenten. En ja, je raadt het… geen puistje te bekennen.

Geen pleidooi

Nu is dit artikel geen pleidooi om je dieet radicaal om te gooien en per direct vegan te worden. Wel is het goed om je bewust te zijn van de effecten van bepaalde voedingsmiddelen op je huid. Heb je dus last van acne? Probeer dan eens wat te ‘spelen’ met minder vlees- en melkproducten. Wellicht helpt het je.

Leestip: Lees ook het artikel van expert Francis Wu over koeienhormonen, vetten en zink en acne.

Bron

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

3 reacties

  • Absoluut Tine, persoonlijk vind ik vlees uit biologisch (dynamische) ‘industrie’ een hele goede optie, mits ook dat vlees met respect ‘geoogst’ wordt, maar vaak komen deze dieren bij dezelfde slachthuizen terecht als ‘gewoon’ vee. Het doet zeer. Toch ben ik alleen maar parttime vegetarier.

  • Vegetariërs of veganisten krijgen tekort aan vitamine A binnen, je weet wel de huidvitamine. Dit is alleen in dierlijke producten vindbaar….je ziet ook wel bij mensen die langdurig geen vlees eten een vermoeid uiterlijk ontstaan. Helaas heeft pro-vitamine uit groente en fruit daar weinig effect op! Wel leuk voor dat leuke gele kleurtje. Misschien is biologisch (dynamische) vlees een optie?

  • Als je gevarieerd eet dan hoeft je huid er geen last van tenzij je een allergie hebt voor stoffen die dat laten zien middels je huid!
    Natuurlijk kan melk of vet iets doen met je huid maar dat een veganist per definitie geen huidprobleem heeft is niet zo!

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.