Gezondheid Lichaam Psychologie Zakenpraat

Tips hoe je positief leert denken, van Harvard experts

Dian Colle
Geschreven door Dian Colle

Leren om positief te denken kan je levensduur verlengen

Hoe je een positieve houding kan bereiken en behouden: tips!

Medische studies tonen in toenemende mate aan dat mensen die positief denken een lager risico hebben op overlijden, ten opzichte van mensen met dezelfde leeftijd die een sombere kijk op het leven hebben. In de afgelopen 10 jaar hebben onderzoekers oefeningen gevonden die je kunnen helpen bij het bereiken en behouden van een positieve houding. In dit artikel geven we je een aantal suggesties en tips.

Geniet van de dagelijkse pleziertjes

Het gevoel van plezier hebben helpt bij het behouden van een positieve houding. Richt je aandacht op iets waar je je op verheugt, iets wat nog komen gaat. Zo kan je bewust genieten van de ervaring als het moment ook daadwerkelijk daar is. De meeste mensen ervaren alleen plezier tijdens speciale gelegenheden, zoals vakanties of een trouwdag, maar de dagelijkse pleziertjes worden vaak vergeten. Slow down en focus, focus op plezier. Op deze manier zul je meer genieten van de dingen om je heen. Of het nu gaat om het eten van een maaltijd of een bezoek brengen aan een vriend of vriendin.

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Dankbaarheid is een gevoel van waardering voor de dingen die je krijgt, zowel materieel als immaterieel. Probeer eens een dankbaarheidsdagboek bij te houden, waarin je regelmatig opschrijft waar jij dankbaar voor bent. Door dit te doen, wandel je door de dagen heen met een grotere waardering en worden steeds minder dingen vanzelfsprekend voor je. Probeer bij het schrijven specifiek te zijn en de sensatie die je toen voelde te herbeleven. Zo herinner je je sneller welke dingen nu echt wat voor jou betekenen en weet je deze in de toekomst beter naar waarde te schatten.

Word je bewust van het moment

Bewustwording kan je trainen door systematisch en consequent je aandacht te richten op het huidige moment. Het hier en nu. Leer te accepteren wat zich voordoet. Het is natuurlijk het makkelijkst om vooral de aangename situaties te waarderen, maar houd in gedachten dat het ook belangrijk is om je open te stellen voor de onaangename ervaringen.

Je bewust worden van het moment helpt je om volledig betrokken te zijn bij activiteiten en creëert een grotere capaciteit om negatieve gebeurtenissen te verwerken en vergeten. Door zich te concentreren op het heden, vinden veel mensen die bewustwording (mindfulness) oefenen dat ze minder kans hebben om zich zorgen te maken over de toekomst of spijt hebben van gebeurtenissen uit het verleden. Ook zijn ze beter in staat om sterke banden met anderen te ontwikkelen.

Behoud je doelgerichtheid

Het is normaal om een gevoel van verlies – of zelfs verdriet – te ervaren bij bijvoorbeeld een relatiebreuk, het uit huis gaan van je kinderen, het verliezen van je baan of het met pensioen gaan. In dergelijke moeilijke tijden is het belangrijk om je leven zo normaal mogelijk te houden en je te concentreren op de zaken waar je wel controle over hebt. Blijf doelgericht. Creëer een vast slaapritme voor jezelf, beweeg voldoende, eet gezond en blijf in contact met vrienden en familie. Probeer een belangrijke levensverandering, hoe pijnlijk deze ook is, eens als een nieuwe uitdaging of kans te bekijken.

Een paar voorbeelden… Als je met pensioen gaat of tijdelijk zonder werk zit, kijk dan eens naar vrijwilligerswerk waarvoor je jouw professionele vaardigheden kunt inzetten. Als je het hebben van kinderen in je leven mist, denk dan eens aan het bieden van coaching of begeleiding aan hulpbehoevende kinderen. Als je een ouder of echtgenoot hebt verloren, kan juist het ondersteunen van andere mensen die rouwen nuttig zijn.

Het leren waarderen van je eigen vermogen om een spreekwoordelijke storm te weerstaan, kan je helpen bij het verkrijgen en behouden van een positieve houding.

Benadruk het positieve

Focussen op het positieve is een belangrijke factor bij het verkrijgen van mentale veerkracht. Het vermogen om jezelf terug te trekken uit slechte tijden helpt je bij eventuele nare of zware gebeurtenissen die nog komen gaan.

Oudere mensen zijn het meest tevreden met het leven

Tot slot… onderzoek na onderzoek toont aan dat oudere mensen meer tevreden zijn met hun leven, ondanks dat zij meerdere mensen hebben verloren in de loop der jaren (vergeleken met een jeugdig persoon). Dit komt waarschijnlijk omdat oudere mensen de neiging hebben het negatieve te minimaliseren, hun beperkingen te accepteren en hun levenservaring  gebruiken om redelijke en haalbare doelen voor de toekomst te stellen.

Hoe eerder je bovenstaande punten onder de knie krijgt, hoe groter de impact op de kwaliteit en daarmee de lengte van je leven.

Bron

Meer weten over Gezondheid?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

Dian Colle

Dian Colle

Dian Collé (1999) studeert Media & Communicatie aan het Nimeto in Utrecht. Al sinds haar 12e is zij dol op alles met betrekking tot beauty. Het begon allemaal met een grote verzameling van nagellakjes, maar dat liep al snel uit tot een goed gevulde make-up collectie. Via haar studie kwam zij terecht op de redactie van BeautyJournaal, waar zij haar passie voor make-up kon combineren met het vak waarvoor zij studeert. Inmiddels heeft Dian haar stage bij BeautyJournaal afgerond en maakt ze deel uit van het testteam.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.