“Someone like me” wekt meer vertrouwen dan de CEO

03:21 - 02:00
luistertijd 03:21 - leestijd 02:00

 

Marketingtrend: je medewerker als mediakanaal richting consumenten

Jennifer Cohan, directeur van marketing- en communicatiebedrijf Edelman, deelde afgelopen maand haar laatste inzichten over het vertrouwen (en wantrouwen) van consumenten tijdens het PCPC congres in Palm Beach, Florida. Dit is een jaarlijkse meeting van marktleiders en managers in de branches voor cosmetica en persoonlijke verzorging.

Edelman doet al meer dan 15 jaar lang ieder jaar onderzoek naar consumentenvertrouwen. Voor het eerst sinds de start van het onderzoek laten de onderzoeksgegevens nu zien dat consumenten van iemand die hen aan zichzelf doet denken (‘someone like me’) sneller aannemen dat deze persoon de waarheid vertelt over een organisatie of product, dan dat een manager, topman of marketinggoeroe van de betreffende organisatie dat doet.

Of in andere woorden… medewerkers van een organisatie of bedrijf worden sneller vertrouwd dan de CEO zelf. Deze ontwikkeling kan worden gezien als een mogelijkheid, waarbij “het management wordt uitgedaagd om hun werknemers te beschouwen als een mediakanaal,” aldus Jennifer Cohan.

Terughoudendheid ten aanzien van innovatie

Door de jaren heen valt een verschuiving van het consumentenvertrouwen waar te nemen. Cohan merkt op: “Het bedrijfsleven wordt tegenwoordig beter vertrouwd dan overheden, NGO’s en de media.” Toch hebben consumenten nog een zekere terughoudendheid op het gebied van innovaties. “Vandaag de dag moeten bedrijven eerst bewijzen dat een innovatie in het voordeel is van de consument,” legt Cohan uit. “Dat betekent dat de innovatie, het nieuwe product, een verbetering moet zijn ten opzichte van het bestaande product. Als bedrijf word je afgewezen, indien de consument er niet van overtuigd is dat de innovatie in zijn of haar voordeel is. Dat hij of zij er daadwerkelijk beter van wordt.”

Ingrediënteninfo: transparant en begrijpelijk

Om het vertrouwen van consumenten de winnen of te behouden in onze huidige economie moet informatie over ingrediënten en werkzame stoffen in cosmetica en verzorgingsproducten transparant zijn. “Informatie over de hoeveelheid ingrediënten, de samenstelling en de veiligheid is van enorm belang voor de hedendaagse consument,” aldus Cohan.

Hierbij geldt overigens wel dat in deze context ‘transparant’ de tegenhanger is van ‘technisch’. Cohan adviseert merken dan ook om gebruik te maken van “simpele en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen” teneinde consumenten uitleg te geven over de wetenschap achter producten en de ingrediënten.” Zeker geen ingewikkelde, technische en hoogdravende verhalen.

Nieuw tijdperk van consumentenvertrouwen

Dit nieuwe tijdperk van consumentenvertrouwen vraagt bovendien om een nieuw model van branded media. Instellingen (bedrijfsleven, overheid, NGO’s) kunnen niet langer uitsluitend in hun eigen zandbak blijven spelen, volgens Cohan. “Vandaag de dag is marketing niet een fenomeen voor mensen, maar vooral ook met mensen.” Het bedrijfsleven heeft daarbij de taak om de overheid en andere instellingen te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Daarnaast moeten bedrijven vooral ook hun eigen mediakanaal zijn. Medewerkers spelen daarbij een belangrijke, zo niet cruciale rol.

Bron

Meer zakenpraat:

Lees ook