Geïnspireerd op fotomodel Ashley Graham

02:33 - 01:32
luistertijd 02:33 - leestijd 01:32

Speelgoedfabrikant Mattel introduceert plus-size Barbie

De iconische blonde speelgoedpop heeft de laatste jaren al een flinke gedaantewisseling ondergaan. Van een meer realistisch figuur, huidskleuren die beter aansluiten bij onze multiculturele samenleving en haar in alle kleuren die je kapper ook kent (23 verschillende kleuren om precies te zijn).

Een bijzonder uitbreiding van de collectie Barbie poppen is de Barbie Sheroes lijn, een eerbetoon een echte vrouwen die bijzondere dingen doen voor deze wereld. Zo zijn er al poppen geïnspireerd op ballerina Misty Copeland, Country & Western artiest Trisha Yearwood en actrice Emmy Rossum.

En ook plus-size model Ashley Graham heeft sinds kort haar eigen Barbie

Ashley Graham schreef geschiedenis toen zij als eerste plus-size model verscheen in de Amerikaanse Sports Illustrated Swimsuit Edition. Ashley is een groot voorstander van body diversity in de modellenwereld en gaf onlangs een krachtige en ontroerende lezing hierover voor TED talk:

Het team van Barbie wilde Ashley hiervoor in het zonnetje zetten en besloot te doen waar het goed in is… Jawel, een Barbie maken.

“No thigh gap”

Ashley Graham werkte nauw samen met speelgoedfabrikant Mattel bij de productie van de Barbie. Daarbij had Ashley een wel heel speciaal verzoek: “No thigh gap.” Dit is de lege ruimte tussen de dijen die een handjevol super slanke vrouwen hebben en door vrouwen wereldwijd als een ideaal wordt gezien. Hoe onrealistisch ook.

Mattel onthulde de Barbie vorige week tijdens het jaarlijkse Glamour Women of the Year evenement. Ashley was aangenaam verrast: “Ze heeft een ronde buik en ronde heupen. Alles is rond, daar ben ik blij om!!”

Nog niet in de winkels

De Barbie Sheroes lijn bestaat in principe uit unieke modellen, waarbij de betreffende Barbie wordt uitgereikt aan de vrouw waarop ze is geinspireerd. Dat betekent dat de Ashley Graham Barbie nog niet in de winkel ligt. In sommige gevallen, zoals bij Ava DuVernay, bestaat er echter zoveel vraag naar een pop, dat Mattel toch besluit de Barbie in massaproductie te nemen.

Ashley is in ieder geval erg blij met haar eigen pop en de boodschap die daarachter schuil gaat: “We moeten de krachten bundelen om het wereldwijde beeld van schoonheid opnieuw te definiëren. Het is voor mij dan ook een eer om op deze manier in plastic gegoten te worden.”

Bron

Lees ook