Werkdruk, tijdsdruk, druk om een goede moeder te zijn…

04:04 - 02:26
luistertijd 04:04 - leestijd 02:26

Lekker Vrij?! Vrouwen voelen vooral een enorme druk

Onlangs publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau het onderzoek Lekker Vrij?! over vrije tijd en tijdsdruk in relatie tot de arbeidsduur van vrouwen. Uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen – meer dan mannen – zich regelmatig opgejaagd voelen. Dit komt doordat ze naast betaald werk ook veel onbetaald werk verrichten (denk aan huishouden en opvoeden van kinderen) en bovendien ook nog eens de sociale druk voelen om voor iedereen klaar te willen staan. Het vooral goed willen doen… als partner, vriendin, moeder, noem maar op.

Een onderwerp dat stof doet opwaaien

Dit onderzoek heeft in de Nederlandse media het nodige stof doen opwaaien. Zo schreef de in Nederland woonachtige, van oorsprong Zweedse freelance documentairemaker en moeder van twee kinderen, Jenniffer Petterssen er een mooie column over in het NRC. Je leest ‘m hier.

Petterssen stelt dat de oplossing voor het probleem niet zozeer gelegen is in het beter verdelen van de taken in huis, zoals het Planbureau suggereert, maar dat we vooral de Nederlandse kinderopvang onder de loep moeten nemen. Uit ervaring weet ze dat die in Zweden een stuk beter is geregeld.

Benieuwd naar het volledige rapport van het Planbureau? Via deze link kan je het rapport downloaden.

Internationale aandacht

De druk die op de schouders van vrouwen ligt – en de emoties die dit kan teweegbrengen – krijgt ook internationaal steeds meer aandacht. Zo lanceerde CLINIQUE medio vorig jaar met hulp van TED (de non profit organisatie die zich sterk maakt voor Ideas Worth Spreading: www.ted.com) een mondiale campagne om het ‘nieuwste, slimste idee’ voor vrouwen te vinden, een intitiatief dat werd aangekondigd door Jane Lauder, CLINIQUE Global Brand President, tijdens de TEDWomen 2015 Conference.

Meer zelfvertrouwen voor vrouwen

Door samen te werken met TED betrok en stimuleerde CLINIQUE vrouwen over de hele wereld uit verschillende lagen van de samenleving om hun intelligentie, ambitie en creativiteit te delen. Bekijk hier de oproep die Clinique vorig jaar deed:

https://www.youtube.com/watch?v=XbDG5hXB1gg

Deze oproep leverde ruim 1300 inzendingen op. Bij het winnende idee, Boot Camp for New Moms draait alles om originaliteit en innovatie. Het staat voor CLINIQUE’s belangrijke missie om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven.

Boot Camp for New Moms

Als moeder van vier kinderen weet Alison Bishop, bedenker en grondlegger van Boot Camp for New Moms (hiernaast op de foto) als geen ander hoe overweldigend het kan zijn om moeder te worden. Uit ervaring weet ze ook dat er weliswaar heel veel informatie is over zwangerschap en de bevalling, maar niet over de tijd daarna. Daarom bedacht ze Boot Camp for New Moms, een workshop waarin moeders in spé door moeders-in-de-praktijk (die de workshop zelf eerder gevolgd hebben) geholpen worden met tips uit het echte leven en ervaringen uit de groep.

Het doel is dat deze moeders inspiratie en zelfvertrouwen opdoen en zo gemakkelijker de hobbels kunnen nemen om hun eigen manier van moederschap te ontwikkelen en daar ook vooral van te genieten. De druk om een perfecte moeder te zijn is immers niet reëel en soms zelfs ondraaglijk.

Met de fondsen die Alison krijgt voor haar idee wil ze haar forum toegankelijk maken voor moeders in spé over de hele wereld. “Het mooie van Boot Camp for New Moms is dat het past in iedere cultuur, in iedere samenleving en in ieder land,” zegt Alison Bishop. “Door het wereldwijd uit te rollen kunnen we leren van andere culturen, goede ideeën uitwisselen en in de tussentijd bouwen aan een community van zelfverzekerde moeders.”

Bekijk ook het volgende filmpje voor meer informatie over het winnende idee van Alison.

https://www.youtube.com/watch?v=oFHtz1pw8KU

 

Lees ook