Seksistisch prijsbeleid!

02:57 - 01:46
luistertijd 02:57 - leestijd 01:46

Waarom betalen vrouwen meer voor beauty producten?

Het is je vast wel eens opgevallen dat dameskleding duurder is dan herenkleding. Iets soortgelijks is aan de hand met beauty producten en cosmetica. Volgens een Amerikaanse studie, uitgevoerd door het New York City Department of Consumer Affairs, betalen vrouwen gemiddeld genomen zo’n 13% meer voor de damesvarianten van producten voor persoonlijke verzorging.

Vergelijkend warenonderzoek

De onderzoekers vergeleken verschillende productgroepen voor persoonlijke verzorging, zoals haarverzorging, scheerproducten, douchegels en deodorant. Ze verkregen de prijsinformatie door een bezoek te brengen aan verschillende Amerikaanse drogisterijketens, zoals CVS en Walgreens (vergelijkbaar met ‘onze’ Etos en Trekpleister).

En welke productgroep heeft de grootste discrepantie tussen de dames- en herenvariant?

Zonder enige twijfel… haarverzorging! De onderzoekers concludeerden dat haarverzorgingsproducten speciaal voor vrouwen zo’n 48% duurder waren dan de producten voor mannen. Op de tweede plaats staan de scheerproducten, waarbij bijvoorbeeld een scheerschuim voor vrouwen zo’n 11% duurder is dan scheerschuim voor mannen. Bij deodorant is het verschil het kleinst. Vrouwendeo is ‘slechts’ 3% duurder dan mannendeo.

Een terecht verschil?

Nee. Zeker wanneer je je bedenkt dat er eigenlijk geen verschil bestaat tussen producten voor vrouwen en producten voor mannen, hooguit de geur en de kleur van de verpakking. Dus wanneer je minder geld uit wilt geven en je de geur en verpakking niet zo belangrijk vindt, koop dan gewoon de mannenvariant.

Seksistisch prijsbeleid

Je zou kunnen stellen dat er hier sprake is van een seksistisch prijsbeleid, aangezien de producten voor mannen en vrouwen fundamenteel weinig verschillen. Er wordt door fabrikanten simpelweg misbruik gemaakt van het feit dat vrouwen over het algemeen meer met hun uiterlijk bezig zijn en er daarom ook meer geld voor over hebben.

Nu deze gang van zaken meer en meer aan het licht komt, mede door het bovengenoemde onderzoek, laat de consument van zich horen. De vrouwelijke consument welteverstaan. Zo heeft de Engelse drogisterijketen Boots begin februari de prijs van scheermesjes en oogcrème naar beneden aangepast, na een grootschalige Engelse petitie en de beschuldiging ‘sexist pricing’ te hanteren. Lees het volledige nieuwsbericht hier.

Ook in eigen land

Geïnspireerd door de ontwikkelingen in Amerika en Engeland, ging ook het Parool op onderzoek. De inzichten zijn shocking. Het krantenartikel van 4 februari opent met: “Als vrouw kun je maar beter een mannenluchtje opspuiten. Dolce & Gabbana Pour Femme Intense (25 ml) kost bij Douglas €72,46. De mannelijke variant Pour Homme Intenso (40 ml) €53,38. Een verschil van ruim 150 procent, maar hetzelfde merk en dezelfde lijn.”

Wellicht een idee om ook eens aan een mannengeur te snuffelen? Het is in ieder geval gunstig voor je portemonnee. Ga hier naar onze parfum reviews! We geven altijd aan of een mannenparfum ook fijn voor vrouwen is.

Bron

Lees ook