• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Waarom betalen vrouwen meer voor beauty producten?

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Zakenpraat

Archief: Waarom betalen vrouwen meer voor beauty producten?

  • 8 februari 2016

geschreven door 

redactie, Corine

Seksistisch prijsbeleid!

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Moroccanoil Color Depositing Mask haarkleur opfrisser

Moroccanoil Color Depositing Mask frist je natuurlijke haarkleur op, of je kiest voor een leuke pink glow. Alles kan, en is uitwasbaar!
BEKIJK

Het is je vast wel eens opgevallen dat dameskleding duurder is dan herenkleding. Iets soortgelijks is aan de hand met beauty producten en cosmetica. Volgens een Amerikaanse studie, uitgevoerd door het New York City Department of Consumer Affairs, betalen vrouwen gemiddeld genomen zo’n 13% meer voor de damesvarianten van producten voor persoonlijke verzorging.

Vergelijkend warenonderzoek

De onderzoekers vergeleken verschillende productgroepen voor persoonlijke verzorging, zoals haarverzorging, scheerproducten, douchegels en deodorant. Ze verkregen de prijsinformatie door een bezoek te brengen aan verschillende Amerikaanse drogisterijketens, zoals CVS en Walgreens (vergelijkbaar met ‘onze’ Etos en Trekpleister).

En welke productgroep heeft de grootste discrepantie tussen de dames- en herenvariant?

Zonder enige twijfel… haarverzorging! De onderzoekers concludeerden dat haarverzorgingsproducten speciaal voor vrouwen zo’n 48% duurder waren dan de producten voor mannen. Op de tweede plaats staan de scheerproducten, waarbij bijvoorbeeld een scheerschuim voor vrouwen zo’n 11% duurder is dan scheerschuim voor mannen. Bij deodorant is het verschil het kleinst. Vrouwendeo is ‘slechts’ 3% duurder dan mannendeo.

Een terecht verschil?

Nee. Zeker wanneer je je bedenkt dat er eigenlijk geen verschil bestaat tussen producten voor vrouwen en producten voor mannen, hooguit de geur en de kleur van de verpakking. Dus wanneer je minder geld uit wilt geven en je de geur en verpakking niet zo belangrijk vindt, koop dan gewoon de mannenvariant.

Seksistisch prijsbeleid

Je zou kunnen stellen dat er hier sprake is van een seksistisch prijsbeleid, aangezien de producten voor mannen en vrouwen fundamenteel weinig verschillen. Er wordt door fabrikanten simpelweg misbruik gemaakt van het feit dat vrouwen over het algemeen meer met hun uiterlijk bezig zijn en er daarom ook meer geld voor over hebben.

Nu deze gang van zaken meer en meer aan het licht komt, mede door het bovengenoemde onderzoek, laat de consument van zich horen. De vrouwelijke consument welteverstaan. Zo heeft de Engelse drogisterijketen Boots begin februari de prijs van scheermesjes en oogcrème naar beneden aangepast, na een grootschalige Engelse petitie en de beschuldiging ‘sexist pricing’ te hanteren. Lees het volledige nieuwsbericht hier.

Ook in eigen land

Geïnspireerd door de ontwikkelingen in Amerika en Engeland, ging ook het Parool op onderzoek. De inzichten zijn shocking. Het krantenartikel van 4 februari opent met: “Als vrouw kun je maar beter een mannenluchtje opspuiten. Dolce & Gabbana Pour Femme Intense (25 ml) kost bij Douglas €72,46. De mannelijke variant Pour Homme Intenso (40 ml) €53,38. Een verschil van ruim 150 procent, maar hetzelfde merk en dezelfde lijn.”

Wellicht een idee om ook eens aan een mannengeur te snuffelen? Het is in ieder geval gunstig voor je portemonnee. Ga hier naar onze parfum reviews! We geven altijd aan of een mannenparfum ook fijn voor vrouwen is.

Bron

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert
  • Succes verder met je behandeling Janneke,, ik hoop zo voor je dat de verbet… Janneke’s dagboek deel 2 over haar TSW eczeem behandeling in Engeland: de terugval Ria
  • Top! Nou nog even ‘fantastisch op alles wat hij beloofd’ (Pillow Talk b… Anneloes test 5x smudge proof mascara: Maybelline, Dior, Essence, Tilbury en Hi Beautiful! E. Scheers

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen